Kubin Skrevet 20. april 2011 Rapporter Del Skrevet 20. april 2011 Scientists Under Attack ~ A Genetically Modified Foods Documentary Trailer : http://www.youtube.com/watch?v=YaTqIfC4iLM&feature=feedu http://www.scientistsunderattack.com/ Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 21. april 2011 Rapporter Del Skrevet 21. april 2011 Kubin hva er motivet ditt? Fortelle oss om en gjeng med idealister som hardnakket nekter å bøye av for vitenskapelig konsensus? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. april 2011 Rapporter Del Skrevet 21. april 2011 Elsker USA for mangel på forsøk å regulere markedet, samt et veldig "korrupt" rettsystem. Dette skaper "problemet" som påståes i filem til trådstarter, fordi FDA er ikke villig til å virkelig teste maten de tillater å ha til markedet, og at FDA er underfinansiert så de VIL IKKE gjøre jobben sin på langt løp. Hadde traileren vært noe annet en skummel musik og lite fakta, så hadde det vært troverdig. På en annen side så er det et seriøst problem for amerikanerne Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 21. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 21. april 2011 (endret) Kubin hva er motivet ditt? Fortelle oss om en gjeng med idealister som hardnakket nekter å bøye av for vitenskapelig konsensus? Sett deg litt mer inn i problematikken. Se videoen under her. Hadde traileren vært noe annet en skummel musik og lite fakta, så hadde det vært troverdig. Her er en lengre gjennomgang av temaet, som jeg kan anbefale : http://www.youtube.com/watch?v=EnD-DiDRIJA Endret 21. april 2011 av Kubin Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 21. april 2011 Rapporter Del Skrevet 21. april 2011 Her er en lengre gjennomgang av temaet, som jeg kan anbefale : Si hva du vil, men jeg ser ikke på en film om hvor ødelagt det Amerikanske markedet er. Løsningen er veldig enkel: 1. Finansier FDA ordentlig, tving igjennom et godt regelverk, og kjør ekstensive tester 2. Bring FDA opp på nivå til det norske matttilsynet MINIMUM 3. Fiks det ødelagte rettsystemet som tillater store selskap å overkjøre individet pga at det koster uhorvelige med penger å drive en rettssak, samt at ankesystemet er ødelagt Jeg er ikke interessert i problemet, fordi malttilsynet og andre organer per dags dato fungerer her til lands. Og ja: Jeg kjenner til problemet. 1 Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 22. april 2011 Rapporter Del Skrevet 22. april 2011 Sett deg litt mer inn i problematikken. Se videoen under her. Grunnen til at jeg spør hva motivet ditt er kommer naturligvis av at du slenger opp en video UTEN å si et kvekk om hva du mener om påstandene i filmklippet. Og jaggu forsetter du med samme taktikken! Hvordan i helsike skal vi kunne ha en fornuftig diskusjon om dette når du ikke forteller hva det er du vil diskutere og hva dine syn på saken er? Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 22. april 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Og jaggu forsetter du med samme taktikken! Hvordan i helsike skal vi kunne ha en fornuftig diskusjon om dette når du ikke forteller hva det er du vil diskutere og hva dine syn på saken er? Det er ikke så mye å diskutere. For det er vel ingen som liker mafiametodene til Monsanto. Men det er ikke alle som kjenner så mye til det. Da kan videoen "The Future of Food" være til opplysning. Endret 22. april 2011 av Kubin Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 22. april 2011 Rapporter Del Skrevet 22. april 2011 Og jaggu forsetter du med samme taktikken! Hvordan i helsike skal vi kunne ha en fornuftig diskusjon om dette når du ikke forteller hva det er du vil diskutere og hva dine syn på saken er? Det er ikke så mye å diskutere. For det er vel ingen som liker mafiametodene til Monsanto. Men det er ikke alle som kjenner så mye til det. Da kan videoen "The Future of Food" være til opplysning. Så, case closed? Hvis det er en informasjonsvideo eller dokumentat av noe slag, så finnes det tråder som slike videoer skal i Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. april 2011 Rapporter Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Endret noe på emnetittelen så den beskriver litt mer innholdet i førstepost og passer til tråden forøvrig. Reaksjon på moderering taes på PM og ikke her. Det er utvilsomt i mine øyne skummelt hvordan utviklingen går når det gjelder de matvarer man nå har tilgjengelig på markedet , flere forskere har nå stilt spørsmålet om vi rett og slett har gått for raskt frem ved å tillate Genmodifiserte avlinger til å bli brukt uten at man har gode langtidsstudier på dette. Personlig så har jeg selv gått over til å kjøpe inn minst mulig av genmodifiserte matvarer hvor det lar seg gjøre og minimisere bruken av disse så mye som mulig. Kanskje litt sent ute om det viste seg å være hva som forårsaket at jeg ble syk i fjor, men kanskje i tide for å hindre videre utvikling. Endret 23. april 2011 av Malvado Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 23. april 2011 Rapporter Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Jeg er selvfølgelig også opptatt av at vi maten som er på markedet ikke er helseskadelig og "riktig" for miljøet. Det jeg reagerer på er at trådstarter ikke formidler hva det er han mener om saken. Alt for ofte i dag brukes internett som talerør for vitenskapsfientlige og konspirasjonselskende individer eller grupper. Om det er tilfelle her aner jeg ikke, siden første post på ingen måte kan fortelle meg dette. Derfor spurte jeg... Jeg tipper det fort blir utrivelig her på diskusjon.no dersom vi skal tillate samme vanvittige propagandaførsel som det man kan observere på nettsteder som nyhetsspeilet.no . NB! Intensjonen til trådstarter kan være legitim så jeg anklager ikke han/henne for annet en mangelen på en forklarende tekst i førstepost. Retningslinjene for forumet forklarer hvorfor jeg reagerer: Sitat - Emnetittelen skal beskrive trådens innhold og eventuelle problemstilling godt og det skal komme klart frem av førsteinnlegget hva temaet for tråden er. Så til Malvado (se post over): Er enig i at vi bør ha et åpent blikk på debatten for og i mot genmodifisert mat. Her kan man ikke konsekvent velge EN side og tviholde på den. Det er urasjonell fanatisme i mine øyne. Er genmodifisert mat helt generelt et problem for verden? Nei, jeg tror tvert om den kan være redningen for både miljø og for å dekke matbehovet til en dessverre forsatt økende populasjon, men vi må være varsomme i prosessen. Noen forskere advarer mot genmanipulert mat sier du. Vi har også noen få forskere som sier at en menneskeskapt global oppvarming ikke eksisterer... Jeg mener; Det interessante er jo hva majoriteten av forskere kommer fram til? Hva om jeg påstår at vi forbrukere narres inn i kjøpemønster som slettes ikke er mer positive for helsen og miljøet. Økologisk varemerkede matvarer hypes opp som den nye smarte bølgen man bør hive seg på, men er den virkelig det? Sannheten er mye mer nyansert. Det samme gjelder nok også redselen for genmanipulert mat. Vær skeptisk til hva media hauser opp. Med andre ord; Du tror at det kan ha vært maten som forårsaket dette fordi du mangler en annen forklaring på sykdommen. Har du rett i dine antagelser at det er den genmodifiserte maten som forårsaket sykdom? Man kan jo ikke utelukke dette helt, men siden det er så mange andre ting som kan forårsake sykdom har du egentlig ikke noe solid fundament for hva du tror. No offence. Endret 23. april 2011 av NorwegianSkeptics 1 Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. april 2011 Rapporter Del Skrevet 24. april 2011 Norwegianskeptics : Når det gjelder genmodifisert mat kan du komme med gode eksempler på hvilke Genmodifiserte matsorter som faktisk gir en nytte til samfunnet? Du er sikkert klar over hvem som eier frøene som selges fra GM mat også? Jeg antar du er klar over at en stor andel, om ikke så og si alt av GM faktisk er laget for å tåle sprøytemiddler bedre (eller til og med absorbere det bedre ) , er mye skrevet om dette fra blandt annet forskere som Gilles-Eric Seralini Grupper som for eksempel Greenpeace er definitivt imot GM noe som for meg betyr langt mer enn et par "klimahysteriker" da dette er grupper med personer fra både forskermiljøer og vanlige personer som du og jeg. Problemene med genmodifisert mat er uansett enorme når vi enda ikke helt forstår konsekvensene av disse (for eksempel er det mange som mener GMO kan ha en direkte tilkobling til massedøden hos bier og veps i statene) , men også måten de store selskapene driver forretning på : Organic Seed Growers & Trade Association, et al. v. Monsanto, Personlig holder jeg meg som sagt godt unna frukt / grønnsaker som er laget for å absorbere eller til og med inneholder selv "sprøytemiddler" for å unngå at innsekter tar knekken på avlingene i steden for å benytte seg av andre dyrere alternativ som er mer miljøvennlige. Skal man spise Genmodifisert mat bør det komme fram gode studier på maten og som er langt mer komplekse enn det vi har sett hittil (hvordan det påvirker oss over flere tiår, om det kan forårsake genetiske mutasjoner på barn , IQ , hvordan det påvirker miljøet og andre organismer etc). 3 Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. juni 2011 Scientists Under Attack ~ A Genetically Modified Foods Documentary Trailer Nyhetsmelding som forsterker inntrykket av et "mafia-foretagende" : "Industry regulators have known for years that Roundup, the world's best-selling herbicide produced by U.S. company Monsanto, causes birth defects, according to a new report released Tuesday. The report, "Roundup and birth defects: Is the public being kept in the dark?" found regulators knew as long ago as 1980 that glyphosate, the chemical on which Roundup is based, can cause birth defects in laboratory animals. But despite such warnings, and although the European Commission has known that glyphosate causes malformations since at least 2002, the information was not made public." http://www.huffingtonpost.com/2011/06/07/roundup-birth-defects-herbicide-regulators_n_872862.html Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 8. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 8. juni 2011 Det er USA, men deres underfinanserte mattilsyn som har for lite makt og ressurser til å gjøre hva som trengs. At EU-kommisjoner noen ganger finner på å være fascisitiske er et større problem for oss nordmenn. Lenke til kommentar
Kubin Skrevet 8. juni 2011 Forfatter Rapporter Del Skrevet 8. juni 2011 Denne nyheten handler strengt tatt ikke om genmodifisert mat. Men den er beslektet. Det handler om genmodifisert opphav til drikke : "CHINESE scientists have genetically modified dairy cows to produce human breast milk, and hope to be selling it in supermarkets within three years. The milk produced by the transgenic cows is identical to the human variety, with the same immune-boosting and antibacterial qualities as breast milk, scientists at China's Agricultural University in Beijing said. The transgenic herd of 300 was bred by inserting human genes into cloned cow embryos which were then implanted into surrogate cows, Sky News reported." http://www.news.com.au/technology/sci-tech/chinese-scientists-genetically-modify-dairy-cows-to-produce-human-breast-milk/story-fn5fsgyc-1226071579075#ixzz1Oj96fmUb Lenke til kommentar
soulless Skrevet 9. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 9. juni 2011 Strengt tatt er det ingenting prinsipielt som skiller genmodifisert mat fra annen mat (endring i gener der også - kalles evolusjon). Problemet med store konsern som Monsanto er i større grad patenteringen av DNA sekvenser samt det at dette ikke er alment tilgjengelig (fører til rettslige tvister som enkeltpersoner ikke har kapasitet eller råd til å vinne). Ideelt sett hadde landbruksmyndigheter utlyst konkurranser med høye premier for de selskapene som kunne produsert den mest effektive korn/mais/potetsorten for så å gjøre teknologien tilgjengelig under tilsvarende lisenser som GNU. At man enda ikke har gjort dette er i seg selv et vitnesbyrd om dårlig styring og (muligens) korrupsjon/interessekonflikter innad i myndighetene. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Har du funnet enda en konspirasjonsteori nå Kubin. GE mat kan ikke påvirke genetikken til hverken dyr, andre planter eller mennesker. Gener hopper ikke bare inn i en annen celle fra en annen organisme. Faktum er at GE mat redder millioner av liv. http://www.youtube.com/watch?v=tIvNopv9Pa8 I en værden hvor matmangelen allerede er enorm og bare blir større er det rett og slett ondskapsfullt å motarbeide GE mat og jobbe for å innføre organisk mat. Endret 13. juni 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) GE mat kan ikke påvirke genetikken til hverken dyr, andre planter eller mennesker. Det er opp til deg å bevise !!(Dessuten så har antibiotikaresistens vært en sideeffekt ved enkelte GE, og det er definitivt å påvirkte) Gener hopper ikke bare inn i en annen celle fra en annen organisme. Joda, det er et eget begrep for det, horisontal genoverføring.. Faktum er at GE mat redder millioner av liv.Det er ingenting (som jeg kjenner til) som tyder på at GE har øket produktiviteten innen jordbruket. I en værden hvor matmangelen allerede er enorm og bare blir større er det rett og slett ondskapsfullt å motarbeide GE mat og jobbe for å innføre organisk mat.pr i dag fører ikke GE til mere mat. Endret 13. juni 2011 av netroM Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 13. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 13. juni 2011 (endret) Så du er redd for å få kyllinggener når du spiser kylling? genene modifiserer ikke dine gener når du spiser noe. Og jo GM øker utbytte og minsker arbeid: A 2010 article summarised the results of 49 peer reviewed studies on GM crops worldwide.[56][57] On average, farmers in developed countries experienced increase in yield of 6% and in underdeveloped countries of 29%. Tillage was decreased by 25–58% on herbicide resistant soybeans, insecticide applications on Bt crops were reduced by 14–76% and 72% of farmers worldwide experienced positive economic results. http://en.wikipedia.org/wiki/Genetically_modified_food#Crop_yields Tror du virkelig matprodusenter vil kaste penger ut av vinduet for genmodifiserte planter hvis de ikke hadde fungert? Endret 13. juni 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå