Thomhess Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Hei, jeg har nylig bodd hos en nederlandsk familie for en uke, og fant ut at nederland har forekomster av petroleum (lite olje, mest gass). Lite vet jeg, så jeg lurte på om noen her vet noe om hva slags petroleumshistorie nederland har, med funn, utvinning, økonomisk gevinst osv. Linker tar jeg gjerne imot! Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 De er kjent for hollandsk syke. Hvordan oljen førte til høyere valutakurs og dermed til at industrisektoren i Nederland falt sammen. Dutch disease Gjedrem frykter «hollandsk syke» Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) På den annen side: Nederland er ikke primært et eksempel på djevelskapen som kan komme fra ressursforbannelse, landet fungerer jo uforskammet godt. Det meste ordner seg for hardtarbeidende europeere uten hang til enorme låneopptak. Endret 20. april 2011 av Euklid Lenke til kommentar
Thomhess Skrevet 20. april 2011 Forfatter Del Skrevet 20. april 2011 Takk for svar! Jeg har sjekket litt rundt, og ser at velkjente Shell også er en stor del av den nederlandske petroleumshistorien, da selskapet faktisk er fra Nederland. Likevel klarer jeg ikke finne noen god oversikt over den nederlandske petroleumshistorien, og ser det høyst merkelig at ingen har skrevet om dette. Noen som vet? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 Jobbet i Offshore i Nederland en stund landet har ganske bra tekonologi i form av utvinning av Energi i offshore, primært i form av Offshore vindmølle parker. Nederland som et petroleums land er jo også noke, er jo en liten Olje nasjon, kan sammenlignest med England og Skottland, men igjen der er det dei store olje aktørane som styrer (Asco, Conoco Phillips, Transocean osv.) Men det er utvinning i dei fleste land som har ei form for landeige i Nordsjøen, siden Nordsjøen er proppfull i produkter av interesse for selskapene. Men offshore messig er vell Nederland mest brukt til mobilisering av fartøy i forberedelse til Ankerhandteringsoppdrag og lasting av supply båter siden mange Engelske rigger er nærmere Nederland en England. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Du kunne jo lese denne da: http://www.h-net.org/reviews/showrev.php?id=30809 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå