skylinepower Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Skal male panseret i påska nå, og lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det.. Kjøpt inn: 1L maling grunner/primer Klarlakk P800 og P1200 sandpapir Skal vel starte med å ta ei slipmaskin å slipe ned alt så man ser metalfargen(grå..) Så ha over primer, skal jeg da pusse den ned med det fine sandpapiret, eller skal jeg vente til 1. strøket med lakk før jeg pusser ned litt? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Sorry to tell, men dette kommer garantert til å gå galt. Du trenger en bok eller en komplett guide på hvordan dette gjøres. Og selv om du har studert en bok, så blir ikkeresultatet bra første gangen. For at dette ikke skal gå helt åt skogen, så trenger vi litt mer info: Biltype / alder / lakktype. Gjerne bilde. Trenger også data på lakk og malingen du har anskaffet deg. Pusse ned til stålet: Det er ikke vanlig å slipe ned til stålet. Det er umulig å gjøre det med 800 papir. Skal du gjøre det trenger du en båndsliper og 120 papir. Ikke la stålet være bart i mange timer. Kommer det fukt på, så ruster det med en gang. Gjør dette: -Ta av panseret og jobb i riktig temperatur, lys og fukt. Gjerne fukt gulvet for å minske støvproblemer. - Ikke ha dårlig tid. La lagene tørke. - Dra 1200 papir lett over mellom hvert lag for å "file" bort mikroskopiske klumper. - Ikke vær idiot ved å ikke bruke verneutstyr. - Les en bok om faget. Gjerne an av bøkene de benytter på vgs. Som sagt, så kommer dette garantert til å gå åt skogen, men dessverre er det ingen andre måter å lære å lakkere på. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Viss du skal male en bil rett før Mai, så lukter det russebil her? Det vi gjor med vår russebil, vi pusset den ned, fjernet alt støv og sånt sprøylakket den og det ble jo resultat der etter. Men viss du skal male og bare gi faen, vask den, la den tørke ta den største feitaste rulla og peis på. Men Luske sin post rett ovenefor her er en ganske bra guide til kordan du skal gjøre det viss du vil ha et bra resultat, i den grad du får bra resultat av og male. VISS du skal ha et veldi bra resultat, biltema -> lakksprøyta koster 150kr -> lakk, og kjør på, er enkelt. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Man MALER ikke en bil, biler skal LAKKES, og dette gjøres med sprøyte. Bruker du pensel eller rull, så er det umulig å få det fint, så glem det med mindre det er snakk om en russebil. Fortell litt mere om hvorfor du skal gjøre dette, type bil det er snakk om, og hvilket resultat du er ute etter, så kan jeg prøve å guide deg litt (har drevet litt med billakkering) Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Man MALER ikke en bil, biler skal LAKKES, og dette gjøres med sprøyte. Bruker du pensel eller rull, så er det umulig å få det fint, så glem det med mindre det er snakk om en russebil. Fortell litt mere om hvorfor du skal gjøre dette, type bil det er snakk om, og hvilket resultat du er ute etter, så kan jeg prøve å guide deg litt (har drevet litt med billakkering) Har malt mange biler, ser jo jævli ut, men har sin sjarm Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 (endret) skal du ha klarlakk antar jeg at du skal ha metallic, altså fungerer det ikke å rulle det på, ei heller med sprayboks, det største du kan lakkere med sprayboks er et speil. rulle kan fungere om du har en vanlig farge, tar et par strøk, sliper godt ned, tar et par strøk igjen, sliper godt ned, osv. når tiden er inne kan det poleres opp fra en matt flate. hele vitsen med å slipe det du har gjort med rulle, og så etter siste strøk også slipe og polere, er å unngå forferdelig appelsin-hud, du kan unngå det med rulle, relativt godt om du sliper mye. bruk kullmaske, selv om du bare ruller på eller sprayer også. og utendørs uansett, du skal ikke kjenne lukt av maling overhodet. insekter og slikt sliper du lett bort, ikke ta panseret ditt ned til metallet eller primeren, bare bruk sandpapir slik at den ytterste lakken blir matt, for hånd, med vann, det holder. sprayer du bruker du sandpapir på primeren og klarlakken, men ikke metallic lakken, feil her vil syns, det andre kan du korrigere bort. har du ambisjoner om at det skal bli fint, vil du bruke så mye penger på utstyret og lakk, at det ikke lønner seg sammenlignet med å få en vennlig bil-lakkerer til å gjøre det, kanskje 1500-2000 kroner, etter at du har slipt det ned, gjort forarbeidet selv og aksepterer at resultatet blir deretter, men likevel bedre sammenlignet med det du greier selv. Endret 21. april 2011 av festen Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. april 2011 Del Skrevet 25. april 2011 Hvordan ble resultatet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå