Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

har jeg adhd?

Anbefalte innlegg

hei, jeg blir sint veldig ført altså tempraturen går ført opp spesielt når foreldre ber meg hjelpe med ting flere ganger (2-3) .r .f.eks når jeg må støvsuger, etter det blir jg bedt om å ta oppvasken..hvorfor kan ikke noen andré gjøre dt tenker jeg.

resultatet blir at jeg tramper eller brøler til kjøkkenet for å ta oppvasken. spesielt vis jeg sitter foran skjermen og noen ber meg om å gjøre noe blir jeg forbanna..hva er symptomer på adhd? jg tør ikke å teste det, blir temmelig flaut å spørre foreldrene

om jg kan bli testet..så det er en ting jeg er sikker på at jeg ikke skal gjøre. skriver fra min iPhone..feil kan forekomme.

Postet av anonym: 64446aa46faa0db2447b5dfd92804839

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er 16 år eller over, kan du selv ta kontakt med din fastlege som vil avgjøre om du skal henvises til psykiatrisk klinikk for videre diagnostisering. Legen har taushetsplikt med mindre han er bekymret for ditt ve og vel. Det er i tilfelle barnevernet legen har meldeplikt til. Er du over 18 år, vil du bli spurt om det er greit å innhente opplysinger fra dine foreldre om din oppvekst. Disse opplsyingene er noen ganger helt avgjørende for en diagnostisering.

Symptomene på ADHD varierer fra kjønn, alder, miljø, etc, men det er noen kjernesymptomer: Hyperaktivitet, redusert impulskontroll, redusert konsekvenstenking, redusert mental utholdenhet.

Når det er sagt, høres det ikke nødvendigvis ut som om du har ADHD. Det kommer an på hvor gammel du er, men det høres i grunn ganske normalt ut hvis du er i tenårene.

Lenke til kommentar

Hvis du er 16 år eller over, kan du selv ta kontakt med din fastlege som vil avgjøre om du skal henvises til psykiatrisk klinikk for videre diagnostisering. Legen har taushetsplikt med mindre han er bekymret for ditt ve og vel. Det er i tilfelle barnevernet legen har meldeplikt til. Er du over 18 år, vil du bli spurt om det er greit å innhente opplysinger fra dine foreldre om din oppvekst. Disse opplsyingene er noen ganger helt avgjørende for en diagnostisering.

Symptomene på ADHD varierer fra kjønn, alder, miljø, etc, men det er noen kjernesymptomer: Hyperaktivitet, redusert impulskontroll, redusert konsekvenstenking, redusert mental utholdenhet.

Når det er sagt, høres det ikke nødvendigvis ut som om du har ADHD. Det kommer an på hvor gammel du er, men det høres i grunn ganske normalt ut hvis du er i tenårene.

14år.

Lenke til kommentar

14år.

Da høres alt ut som det skal av det du forteller. Du er full av hormoner og din hjerne er under rekonstruksjon.

For å hjelpe på din tilværelse kunne du jo ta initiativ til å lage noen avtaler med dine foreldre om hva du skal gjøre på hvilke tidspunkter. Slik blir det mindre mas av.

Lenke til kommentar

14år.

Da høres alt ut som det skal av det du forteller. Du er full av hormoner og din hjerne er under rekonstruksjon.

For å hjelpe på din tilværelse kunne du jo ta initiativ til å lage noen avtaler med dine foreldre om hva du skal gjøre på hvilke tidspunkter. Slik blir det mindre mas av.

rekonstruksjon?

Lenke til kommentar

Det skader uansett ikke å se nærmere på saken. Du har sikkert en helsestasjon eller lignende på skolen du går på? Det er kanskje en grei plass å starte. Et annet alternativ er å ringe fagpersonell/hjelpetelefoner for å forhøre deg. Det eneste jeg klarte å snuse opp her og nå var Alarmsentral for barn og unge som kanskje blir litt ekstremt, men det skader uansett ikke å prøve.

Ang. selve utredningen er visstnok ikke dette en så alt for komplisert sak. Nå har jeg personlig ikke noen erfaring med dette, men noen kompiser av meg har blitt diagnostisert med ADHD/ADD og det hele var visst rimelig smertefritt for å si det sånn.

Like greit å få det bekreftet/avbekreftet så du slipper å plages med usikkerheten :)

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

14år.

rekonstruksjon?

"Rekonstruksjon" med glimt i øyet.

Lenke til kommentar

Legen har taushetsplikt med mindre han er bekymret for ditt ve og vel. Det er i tilfelle barnevernet legen har meldeplikt til. Er du over 18 år, vil du bli spurt om det er greit å innhente opplysinger fra dine foreldre om din oppvekst. Disse opplsyingene er noen ganger helt avgjørende for en diagnostisering.

Tompsy har ofte gode svar, men her er han litt ute og sykler.

Alt helsepersonell har taushetsplikt. Derom finnes det ikke tvil. Alle skal være trygg på at det de forteller til lege, psykolog, helsesøster, osv blir behandlet med største diskresjon, og at det en sier ikke kommer videre verken til foreldre, barnevern eller hvem det måtte være. Det hender nesten aldri at helsepersonell bryter taushetsplikten.

Men han er inne på noe. Ved noen få eksepsjonelle tilfeller har helsepersonell opplysningsplikt. Det er når helsepersonell for greie på at barn mishandles alvorlig eller misbrukes seksuelt. Da har Stortinget bestemt at er det viktigere å berge ungene enn de voksne, og vi har plikt til å melde det vi vet til Barneverntjenesten.

Det er noe helt annet enn at legen melder til barnevernet hvis legen er "bekymret for ditt ve og vel". ADHD har aldri vært regnet som å falle innen for det som utløser opplysningsplikt til Barneverntjensten.

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Legen har taushetsplikt med mindre han er bekymret for ditt ve og vel. Det er i tilfelle barnevernet legen har meldeplikt til. Er du over 18 år, vil du bli spurt om det er greit å innhente opplysinger fra dine foreldre om din oppvekst. Disse opplsyingene er noen ganger helt avgjørende for en diagnostisering.

Tompsy har ofte gode svar, men her er han litt ute og sykler.

Alt helsepersonell har taushetsplikt. Derom finnes det ikke tvil. Alle skal være trygg på at det de forteller til lege, psykolog, helsesøster, osv blir behandlet med største diskresjon, og at det en sier ikke kommer videre verken til foreldre, barnevern eller hvem det måtte være. Det hender nesten aldri at helsepersonell bryter taushetsplikten.

Men han er inne på noe. Ved noen få eksepsjonelle tilfeller har helsepersonell opplysningsplikt. Det er når helsepersonell for greie på at barn mishandles alvorlig eller misbrukes seksuelt. Da har Stortinget bestemt at er det viktigere å berge ungene enn de voksne, og vi har plikt til å melde det vi vet til Barneverntjenesten.

Det er noe helt annet enn at legen melder til barnevernet hvis legen er "bekymret for ditt ve og vel". ADHD har aldri vært regnet som å falle innen for det som utløser opplysningsplikt til Barneverntjensten.

Hilsen

Dag

Jo, jeg har syklet litt i påska, men ikke her. Man kan lese av helsepersonelloven:

§ 33. Opplysninger til barneverntjenesten

Den som yter helsehjelp, skal i sitt arbeid være oppmerksom på forhold som kan føre til tiltak fra barneverntjenestens side.

Uten hinder av taushetsplikt etter § 21 skal helsepersonell av eget tiltak gi opplysninger til barneverntjenesten når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, jf. lov om barneverntjenester § 4-10, § 4-11 og § 4-12. Det samme gjelder når et barn har vist vedvarende og alvorlige atferdsvansker, jf. nevnte lov § 4-24.

Forarbeidene til bestemmelsene finner man i Ot.prp. nr. 13 (1998-99), punkt 12, der fremgår det at gjeldende rett var: "Alvorlig omsorgssvikt vil det bl a være når foreldre ikke sørger for nødvendig helsehjelp til et barn med livstruende eller alvorlig sykdom/skade, jf barnevernloven. § 4-10, når foreldre ikke sørger for at et funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får nødvendig behandling eller opplæring, jf barnevernloven. § 4-11, og når situasjonen er så alvorlig at vilkårene for å overta omsorgen for barnet er tilstede. Vedvarende alvorlige atferdsvansker gir grunnlag for inngrep etter barnevernloven § 4-24. Det er kun relevante opplysninger som skal gis, og opplysningsplikten går ikke lenger enn det som er nødvendig for formålet. Opplysningene kan gis av eget tiltak eller etter pålegg fra barneverntjenesten."

SHDir bestemte at dette skulle videreføres i Helsepersonelloven. Undersøkelser har vist at det er en klar underrapportering, noe som medfører unødig lidelse hos barn. Fra praksisfeltet har det vist seg at helsepersonell feiltolker bestemmelsene. Lovgiver har klart ment at "Det bør være en utfordring for helsepersonell å innfri formålet med opplysningsplikten og samtidig opprettholde et tillitsforhold til pasienten. Departementet ønsker å synliggjøre dette ved å anbefale at samtykke forsøkes innhentet der et slikt forsøk ikke kommer i strid med formålet med bestemmelsen, som er å avhjelpe en situasjon som kan medføre skade på barnet. Dersom vilkårene for opplysningsplikt er oppfylt, men pasienten motsetter seg slikt samarbeid, vil en interessemotsetning imidlertid ikke være til å unngå. Opplysninger må da gis uten samtykke. Departementet er enig med Helsetilsynet i at det manglende samtykke ikke setter opplysningsplikten til side. Tilsvarende vil det unntaksvis være situasjoner hvor hensynet til barnet kan tilsi at foreldre/foresatte ikke gis informasjon, for eksempel ved fare for bevisforspillelse eller at barnet bortføres o l.".

Det er korrekt når Dag skriver at "ve og vel" er et for mildt utsagn, men det er i grunn det som det handler om. F.ø. finnes det ikke med i lovteksten at seksuelt missbruk er en vilkårsbestemmelse.

OT: Når Dag sier at Helsepersonell nesten aldri gjør brudd på taushetsplikten. er det korrekt hvis man ser på hvor mange reaksjoner fra Helsetilsynet som gis i henhold til taushetsbestemmelsen. Men min erfaring er heller tvert motsatt. Helsepersonell slurver massivt med taushetsplikten.

Lenke til kommentar

@ TOMpsy

Fint du presisserer, og vi er ganske OT så jeg skal være kort. Jeg snakker her om de situasjonene der helsepersonell melder mot foreldrenes uttrykte ønske.

For å tydeliggjøre hva jeg mener: Helsepersonell har opplysningsplikt om forhold som faller inn under §4 i Lov om Barneverntjeneste. Det er den paragrafen som handler om når omsorgssituasjonen er slik at Barneverntjensten kan overta omsorgen for et barn.

Det er verken mulig eller ønskelig med en vid praktisering av denne plikten. Ot.propen din sier 'kan', ikke 'skal' melde. Vesentlig forskjell. Du blander meldeplikt og opplysningsplikt, der det første er på eget initiativ, mens det andre er når BV spør i en konkret sak de jobber med og der bekymringen er alvorlig nok - dvs faller inn under §4.

Kun i de mest alvorlige tilfellene vil det være riktig av helsepersonell å melde til Barnevernet, og da som siste utvei. I de fleste tilfeller blir en enig med foreldrene om å kontakte barnevernet.

Hvis barnevernet på eget initiativ ber om opplsyninger i en sak der de tror barna lever under forhold som beskrevet i LBT § 4, så plikter man å gi disse. Det er ikke disse tilfellene jeg sikter til.

Det er riktig at seksuelt misbruk ikke er nevnt spesifikt i lovteksten. Jeg tok det med for å eksemplifisere alvorlighetsgraden i omsorgsvikten som kan utløse meldeplikt.

Det er ikke korrekt at det er massivt sluv når det gjelder taushetsplikten til helsepersonell i Norge. Da har du andre erfaringer enn jeg, og jeg synes du skal kontakte tilsynsmyndighetene med disse opplysningene dine.

Det kan imidlertid strammes betydelig inn når det gjelder utvekskling av informasjon i konkrete jobbrelaterte saker helsepersonell imellom. Der er det enda mye å gå på, synes jeg.

Dag

Lenke til kommentar

LOL? hvor kom seksuelt fra? det var bare snakk om ADHD? også kommer dere med masse andre greier? LOL . Tror begge har syklet litt i påsken jeg :p

Jeg ber om tilgivelse for at det ble slik off topic der du i utgangspunktet spurte om noe helt annet. For å gi et mer nyansert svar på ditt spørsmål: Du er 14 år. Taushetsplikten hos din lege begynner fra året du fyller 12. Jo eldre du blir, helt frem til du er 16, økes legens taushetsplikt. I denne sammenhengen kan du nok henvende deg til legen for konsultasjon uten at han trenger å ta kontakt med dine foreldre, såfremt det ikke avdekkes ting i samtalen mellom deg og legen som gjør at han blir misstenksom i henhold til det som jeg og Dag har diskutert.

Imidlertid er det en annen vei å gå, ta kontakt med helsesøster eller PPT/SPT rådgiveren på din skole, denne kan mulig også hjelpe. Dette under forutsetting at du selv føler deg bekymret for deg selv.

Som jeg skrev i utgangspunktet og den erfaring jeg har med tenåringsbarn, høres det ut fra det du har skrevet, som om du er helt normal. Men som sagt, er du selv bekymret må du ikke være redd for å ta kontakt med den du føler tillit til, det offentlige er til for å hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Heisann

Sinne og høyt temperament er ikke nødvendigvis symptomer på ADHD. ADHD kjennetegnes først og fremst ved konsentrasjons- og oppmerksomhetsvansker, og hyperaktivitet og implusivitet. Et kriterie for at man skal kunne få diagnosen er også at disse vanskene har vært til stede fra førskolealder. Som TOMpsy skriver, så virker dette som ganske normal tenåringsproblematikk. Jeg kjenner meg i hvert fall veldig godt igjen i beskrivelsen i 1.posten. Kan berolige deg med at dette er noe de fleste gjennomgår og som roer seg med årene :)

Men for ordens skyld: Hvis en ønsker å utredes for ADHD bør man først og fremst sørge for å gjennomgå en kartlegging hos PP-tjenesten. Dersom de konkluderer med at det bør utredes nærmere får man en henvisning til BUP via fastlege. For å henvises BUP kreves det at den/de som har foreldreansvaret samtykker dersom en er under 16år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...