Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avlesning av EKG


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er en smule usikker på om jeg er i feil forumkategori, vennligst flytt tråden om nødvendig.

 

Jeg lurer på om noen kunne henvist meg til litt fagstoff om EKG-tolkninger og hva en kan finne gjennom en avlesning, eller evt. svare under og forklare selv. Hvordan ser et typisk tilfelle av angina pectoris ut? V-flimmer? Infarkt? Kan de ha/har de fellestrekk? Hva er det absolutt nødvendig å være bevisst på? Hva kan det være lurt å se etter? Etter et kjappt Google-søk fant jeg ingenting, og spør derfor her siden jeg ser at dere pleier stort sett å være behjelpelig så langt det er mulig. :) Er klar over at dette kan virke litt banalt, men kardiologi synes jeg er svært fascinerende. Skal også høre med nærmeste bibliotek.

 

 

Takker for svar.

Endret av Garp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alt for omfattende å ta alt om EKG her.

 

Det er helt sikkert svært mange tilnærminger og oppfatninger om hva som er "korrekt" fremgangsmåte for å tolke EKG på. Jeg har lært at en alltid initialt skal vurdere forhold som frekvens, (u)regelmessighet, samt å undersøke om de normalelektrofysiologiske takkene er til stede (P-takk, QRS-kompleks, T-takk). Dette tror jeg kan være en god begynnelse.

 

Selv har jeg brukt en del en bok som heter "The only EKG book you'll ever need", som er svært pedagogisk i sin oppbygning, men som dessverre ikke er helt adekvat på de mer infløkte analyser av EKG. Den forklarer også greit bakgrunnen for hvorfor EKG ser ut som det gjør og oppbygningen av et EKG.

 

Jeg syns EKG er ganske vanskelig selv om en på sykehus inntil flere ganger daglig blir konfrontert med det, så det er kjempeviktig å lære seg det (som lege vel å merke). Jeg mistenker at mengdetrening med EKG-analyser kanskje er vel så viktig, nyttig og lærerikt som å sitte og lese i bøker.

 

Lykke til.smile.gif

Endret av The Silencer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er alt for omfattende å ta alt om EKG her.

 

Det er helt sikkert svært mange tilnærminger og oppfatninger om hva som er "korrekt" fremgangsmåte for å tolke EKG på. Jeg har lært at en alltid initialt skal vurdere forhold som frekvens, (u)regelmessighet, samt å undersøke om de normalelektrofysiologiske takkene er til stede (P-takk, QRS-kompleks, T-takk). Dette tror jeg kan være en god begynnelse.

 

Selv har jeg brukt en del en bok som heter "The only EKG book you'll ever need", som er svært pedagogisk i sin oppbygning, men som dessverre ikke er helt adekvat på de mer infløkte analyser av EKG. Den forklarer også greit bakgrunnen for hvorfor EKG ser ut som det gjør og oppbygningen av et EKG.

 

Jeg syns EKG er ganske vanskelig selv om en på sykehus flere inntil ganger daglig blir konfrontert med det, så er er kjempeviktig å lære seg det (som lege vel å merke). Jeg mistenker at mengdetrening med EKG-analyser kanskje er vel så viktig som å sitte og lese i bøker.

 

Lykke til.:)

 

Takk for hjelpen, skal prøve å få fatt i boken du nevnte. Nå er jeg ingen lege, men jeg synes likevel det er morsomt å sette meg inn i dette - alt for å øke egen kompetanse! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...