larsmk Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Trenger en stasjonær PC til redigering av HD-film. Vil gjøre det så billig som overhodet mulig, har kabinett og strømforsyning fra før av. Vil Runes of Dublon, i denne tråden, være et godt alternativ eller har dere andre forslag? Har ikke fulgt med på denne fronten de siste årene, men bygger gjerne selv. Alle forslag mottas med stor takk! Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Her er et forslag til 4670,- slik jeg ville prioritert. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Hvis planen er så billig som mulig foretreker jeg heller å anbefale brukmarkedet. Hvertfall på ram og skjermkort Alternativ er: jornboss inne på noe. Husk at hvis du kjøper noe som senere skulle bli utdatert å ha OEM lisens slik kan det fort bli dyrt. Kjøp i så fall god prosessor, og et framtidrettet hovedkort. Ram kan du bare øke ved behov, samme med harddisk. Skjermkort er sikkert et brukt HD 5670 eller HD 5770 mere en bra nok. Greit å ha litt bedre en minimum, hvis du senere skal oppgradere programvaren, og kravene blir høyere. Disse skjermkortene holder sikkert fint 3-4 år eller lengere. GeForce GT 430 går sikkert, men tror ikke Phyx gir noe effekt her. Så ATI er ofte bedre invistering på ytelse? Endret 20. april 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Skjermkort gir minimal effekt for redigering av HD-video - unntaket er om man bruker program som kan bruke CUDA. Det er ellers ingen forskjell mellom ATI og nVidia på dette området - ikke som jeg kan se, det var i alle fall minimal forskjell i Sony Vegas på ene PC-en min om jeg brukte integrert skjermkort eller eksternt. På HD redigering er det CPU og minne som er viktigst. jornboss har et forslag som etter min vurdering er midt i blinken når man har et budsjett på ca 4 - 5 000 kr. Nok minne, god CPU til rendering etc. Å kjøpe brukt for å spare et par hundrelapper her er bare tull, i alle fall med de prisene som er på minne og skjemkort i dag. I tillegg bør man aldri redigere fra AVCHD eller MOV direkte. Dekodinga av disse sterkt komprimerte formatene krever rått med CPU-kraft for "live preview". Lenke til kommentar
Toalettet Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 bør man konvertere avchd filer til mpeg før man redigerer de? hvis man ikke ar strk nok pc til å redigere dem uten å konveretere? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 bør man konvertere avchd filer til mpeg før man redigerer de? hvis man ikke ar strk nok pc til å redigere dem uten å konveretere? Nå er dette litt OT, men relevant nok for de som skal ha maskinvare for videoredigering i HD. Nesten uansett hvor kraftig PC man har. Men ikke nødvendigvis til mpeg-2. Jeg konverterer MOV fra Canon til MOV med Avid DNxHD kodeks. Kodeksen er en mpeg-4/AVC kodeks - men med langt lavere komprimering (bitrate på fort vekk over 200 Mbit/s). Det er også en profesjonell kodeks for postprocessing av video/film - selv om den faktisk er gratis. Men den 4 - 5 dobler filstørrelsen. Er radikat mye raskere enn mange andre kodekser. Generelt bør man bruke postprocessing kodekser for etterbehandlig/redigering av film - dvs bruke kodekser med lav komprimering og interframe. Grunnen til at AVCHD og MOV (som brukt hos Canon/Nikon) er så krevende er at det er et intraframe format, dvs ikke hver eneste frame lagres fullstendig (vi kan si at ca hver 4 - 5 frame lagres fullstendig og for mellomframes lagres bare endringer. Når dette skal dekodes så må hver frame lages også de som bare er endringer). Avid DNxHD er et interframe format (selv om det også kan være i en MOV container), dvs at alle frames lagres fullstendig. Dog er også DNxHD et lossy format (noe også MPEG er). AVCHD og MOV er begge MPEG-4/AVC formater. Man kan også bruke AVI. MPEG Streamclip er et glimrende program til å konvertere med - kan batche konverteringen slik at den går på natt. Gratis også. Lenke til kommentar
larsmk Skrevet 21. april 2011 Forfatter Del Skrevet 21. april 2011 Kjempeflott info her, mange takk for det. Kommer til å gå for en variant av det oppsettet! Godt forklart angående konvertering Bolson, ble litt klokere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå