Avean Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Sliter med noe basic her. Jeg prøver å lage en if statement i midten av en html kode, men jeg får bare ikke syntaxen riktig. Et eksempel: <?php $varible = "Masse enkel og grei HTML kode <li>Link1</li> <li>Link2</li> "; ?> Dette fungerer fint. Problemet oppstår når jeg skal lage en if på en av de list itemene. <?php $variable = "Masse enkel og grei HTML kode if ($othervariable == "5") { echo "<li>Link1</li>" }; <li>Link2</li> "; ?> Det ser helt feil ut men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det riktig. Hvis othervariable er lik 5, så skal den vise link 1. Link 2 vises uansett. Endret 19. april 2011 av Avean Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Hele den første kodebiten din er en lang streng, og det fungerer fint (som du selv sier). Problemet med nr 2 (gitt at det du har skrevet er identiskt med den faktiske koden) er at du ikke kan ha en if setning midt inne i oppbygningen av en streng. Definer først strengen din, og så kan du skjøte på de linkene du måtte ønske i tillegg. Eks: <?php $variable = "Masse enkel og grei HTML kode"; if ($othervariable == "5") { $variable .= "<li>Link1</li>"; } $variable .= "<li>Link2</li>"; echo $variable; ?> Får du det du vil da ? Lenke til kommentar
Avean Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Dette ble komplisert Tingen er at jeg har en hel nyhet lagret i en variabel, så det er masse layoutmessige ting der som div, classes og diverse som bestemmer formateringen. Så jeg er nødt til å ha if statementen inni selve html koden. <?php $news = " <div id=\"newscontent\"> Masse tekst og paragrafer. <div id=\"newsnav\"> <li>Previous</li> <li>Next</li> </div> "; ?> Jeg vil gjerne ha if statementen på Previous itemet. Men får ikke syntax til å funke overhodet. Jeg kan ta den utenom, ta if statementet ETTER siste " men da blir <li> itemet etter diven og vil ikke havne riktig layoutmessig. Lenke til kommentar
frankhaugen Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Sliter med noe basic her. Jeg prøver å lage en if statement i midten av en html kode, men jeg får bare ikke syntaxen riktig. Et eksempel: <?php $varible = "Masse enkel og grei HTML kode <li>Link1</li> <li>Link2</li> "; ?> Dette fungerer fint. Problemet oppstår når jeg skal lage en if på en av de list itemene. <?php $variable = "Masse enkel og grei HTML kode if ($othervariable == "5") { echo "<li>Link1</li>" }; <li>Link2</li> "; ?> Det ser helt feil ut men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det riktig. Hvis othervariable er lik 5, så skal den vise link 1. Link 2 vises uansett. dette løser problemet dit 100%: <?php $variable = 'Masse enkel og grei HTML kode <li>'.$ifVariable.'</li> '; if($var1 == 1) { $ifVariable = 'link1'; } elseif($var1 == 2) { $ifVariable = 'link2'; } ?> bare spør hvis du ikke forstår -frank Endret 20. april 2011 av frankhaugen Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 En måte å gjøre det på: <?php $news = " <div id=\"newscontent\"> Masse tekst og paragrafer. <div id=\"newsnav\"> ".($othervariable == '5' ? '<li>Previous</li>' : '')." <li>Next</li> </div> "; ?> En annen måte: <?php $news = " <div id=\"newscontent\"> Masse tekst og paragrafer. <div id=\"newsnav\">"; if($othervariable == '5') $news .= '<li>Previous</li>'; $news .= "<li>Next</li> </div> "; ?> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå