Konnis Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Prøver å kvitte meg med en unødvendig iso-fil jeg hadde liggende på pcen, men får ikke til å slette den. Jeg får opp en feilbeskjed der det står at filen er oppe i "System" og at den må lukkes der før jeg får slettet den. Hvordan går jeg fram? Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Windows? Alternativ 1: Restart maskinen. (Restart i eventuelt i sikkerhetsmodus om vanlig ikke fungerer) Alternativ 2: Bruk Prosess Monitor fra Sysinternals til å finne ut hvilken prosess det er som har låst fila. http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645 Alternativ 3: Boot Ubuntu fra en USB-pinne/CD og slett derfra. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Kanskje fila er 'mountet' (montert) ? Isåfall; umonter, også slett. Endret 19. april 2011 av greygenic Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Windows, ja. Hvordan gjør jeg sistnevnte? Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Windows, ja. Hvordan gjør jeg sistnevnte? Jeg gikk bare utifra at du hadde montert filen i et eller annet verktøy (du kan ofte umontere via verktøyets ikon i 'systray'). Men, hvis det ikke ringer noen bjeller her, da vet jeg ikke. Edit: Ah, never mind. Ser du henviste til det andre innlegget. Endret 19. april 2011 av greygenic Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Windows, ja. Hvordan gjør jeg sistnevnte? For å lage en Ubuntu-CD trenger du et brenneprogram som Infrarecorder: (Fri programvare og gratis) http://infrarecorder.org/?page_id=5 Du trenger ISO av en Ubuntu-CD. Jeg anbefaler bare å trykke på den store røde "start download"-knappen. http://www.ubuntu.com/desktop/get-ubuntu/download Og du trenger en tom CD-plate og CD-brenner. Start brenneprogrammet ditt og velg "Burn CD Image" eller tilsvarende. Velg .iso-fila med Ubuntu du lastet ned. Når CD-en er ferdig restarter du maskinen med CD-plata i stasjonen og under boot trykker du påkrevd knapp for å velge "boot menu". (Normalt F5, F2 eller F12). Velg "CD ROM" i boot-menyen som dukker opp. Da skal Ubuntu starte direkte fra CD-plata. Inne i Ubuntu velger du i toppmenyen "Places" og deretter navnet på din harddisk som vist i bildet under. Du vil da få opp en filbehandler hvor du vil kunne navigere deg til fila og slette den. Når du er ferdig med å slette fila kan du selvsagt også klikke litt rundt, trykk på brevikonet i hjørnet og legg til MSN, Facebook chat og andre chat-systemer i én klient. Surf med Firefox, drivere for skjermkort, lydkort og nettverkskort er klar til bruk direkte fra CD. Start en lydfil eller videofil og se at systemet automatisk laster ned nødvendige dekodere om de mangler. Når du er ferdig med å leke trykker du "power"-ikonet i hjørnet og velger restart. Ta ut CD-plata og Windows starter som normalt. Lenke til kommentar
Konnis Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Tenkte faktisk på å unmounte, beklager om min manglende spesifisitet kostet deg dyrebar tid, John Doe. Er det bare å åpne filen i Daemon Tools og trykke unmount kanskje? Sitter på en annen PC nå uten programmet, så får ikke sjekka. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Tenkte faktisk på å unmounte, beklager om min manglende spesifisitet kostet deg dyrebar tid, John Doe. Ingen problem, tar det på propagandabudsjettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå