Gå til innhold

jogge eller gå?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å fortsette litt offtopic her: Mener også å ha hørt at en bruker like mye energi om en jogger eller går en lik distanse, med mindre en må jobbe Anaerobt. Husk at en bruker lengre tid når en går noe som gjør at du forbrenner energien saktere og det føles lettere ut.

 

Men en blir i bedre form av å jogge enn å gå, men forbrenner like mye energi på lik distanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du kan henvise til noen som kan dokumentere det spanderer jeg en kjeks. Hvis du kan henvise til primærkilden spanderer jeg to.

Leter, men jeg fant den ikke nå, men skal titte mer senere

 

EDIT: Blir du med på en joggetur spanderer jeg tre! :)

Helt i orden, halvmarathon 25 juni? www.msm.no?

Jada, riktignok er jeg ikke overveldende sprek på slike distanser, men med et par kjeks går det nok bra.

Lenke til kommentar

Så trenger kroppen energi for å hente seg inn igjen etterpå. Jogging vil føre til større slitasje på bena, og dermed må kroppen bruke mer energi på å gjenopprette og bygge opp musklene i ettertid.

 

Jogging gir også fordelen av mindre tidsbruk (du kan jogge 40 min istedenfor å gå i 60 min), eller raskere resultater (jogg i 60 min istedenfor å gå i 60 min), bedre kondisjon og, på sikt, et lengre liv.

Lenke til kommentar

lololol. Når du jogger så veier du mer når du treffer bakken enn når du går, altså har du brukt mer energi på å bevege deg vertikalt, og ikke bare horisontalt. Vil si det høres logisk ut at man bruker mer energi på å jogge.

 

Edit: liten forveksling av horisontalt og vertikalt

Endret av Ayb
Lenke til kommentar

lololol. Når du jogger så veier du mer når du treffer bakken enn når du går, altså har du brukt mer energi på å bevege deg horisontalt, og ikke bare vertikalt. Vil si det høres logisk ut at man bruker mer energi på å jogge.

Det har du på en måte rett i men regnestykket er et nullregnskap...

Når man går så smeller man føttene i bakken dobbelt så mange ganger og da blir det likt forbruk av energi... bare ikke like fort utviklet som ved jogging....

Endret av Doofenschmitz
Lenke til kommentar

lololol. Når du jogger så veier du mer når du treffer bakken enn når du går, altså har du brukt mer energi på å bevege deg vertikalt, og ikke bare horisontalt. Vil si det høres logisk ut at man bruker mer energi på å jogge.

 

Edit: liten forveksling av horisontalt og vertikalt

Ja, man bruker mer energi, men det hjelper lite hvis man ikke orker å jogge i mer enn 10 minutter. Da er det bedre å gå i to timer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...