Rosewell1983 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 http://www.mollerbil.no/wip4/bruktbil/display_v4.epl?f=790&id=144083 Jeg tar lappen snart og er i 20årene så jeg har spart opp en kapital som gjør at jeg er villig til å kjøpe en bil til maks 120.000kr. Jeg ønsker meg en bil som er så ny som mulig samtidig som jeg slipper å bruke så mye peng på bilen. Det jeg har kommet frem til er en VW Caddy for forhandleren i byen har flere Caddyer og ser ut som om han har problemer med å selge bilene. Jeg ønsker en varebil pga jeg har meg selv å tenke på og jeg ønsker å være mobil samt jeg ikke kjøper bil for å få respekt av eiere av fancy biler. Det jeg lurer på er hva andre har av erfaringer av denne type bil og hva deres erfaring angående total økonomi. Jeg vil jo nå tro at bilen er rimelig billig i drift. Men hva med småting som å skjekke blindsone, går dette greit eller må man snu hodet så veldig mye? Jeg vet iallefall når jeg skal se på bilen at jeg må prøvekjøre den, bruke lommelykt og se etter rust, se på hvem tidligere eiere har vært og serice historikken. Er det noe mer man bør se på før man kjøper bilen? Bør jeg kreve å få tatt bilen på NAF test før/etter kjøptet? Forhandleren lar meg inntil 1000km bytte inn i en annen bil noe jeg kan gjøre vis jeg finner noe galt på NAF testen. Hva med pruting av pris? Tar jeg høyde for at nermeste sammenlignbare bil er på 182000kr 2011 modell og går ut ifra den og 20% tap det første året og 10% de neste så burde denne bruktbilen koste rundt 118.000kr noe den også gjør. men er det for en høy pris? Jeg tenkte å prute på prisen, jeg tenkte jeg burde klare å få den såpass langt ned at jeg iallefall får dekket omregistreringsavgiften som nok kommer på 5000-6000kr. itillegg så er det under finansiering på den siden jeg har linket til, som jeg lurer på. Hvis jeg da har 44000kr i egenkapital og jeg kjøper bil til 119.000kr så burde jo lånebehovet vært 75000kr ikke 85000 som det står på siden. Dessuten så kommer vel renter i tillegg så det gjør det jo litt dyrere så vis jeg har 44000 i egenkapital vil jeg protestere vis forhandleren sier lånebehovet mitt er 85k og ikke 75k. Med min økonomi så vil jeg ha nedbetalt bilen på maks 2år. Lenke til kommentar
S&S Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Du burde bare bare kjøpe en bil som passer din lommebok (44.000 kr). Hvis du skal kjøpe en bil til 120.00 vil sluttsummen bli på ca. 200.000 med tanke på rentene. Selvfølgelig blir det mer hvis du tar betaling over lengre tid Hver måned må du betale forsikring, bensin, clutch evt verksted. Du burde dra til NAF hvor de kan si hvor mye bilen er verdt og hvilke feil den har så du ikke trenger å skjekke selv, men dette koster ca. 3.000 - 4.000. Lykke til. Edit: rettet skrivefeil. Endret 19. april 2011 av S&S Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Det kan være lurere å bruke den egenkapitalen du har, ettersom det er relativt høy. Du får f.eks. en bombesikker Toyota Corolla: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28035528 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Kombinasjonen ny og billig gjør man man godt kan kikke på nye biler. En sånn varebil er ganske kollisjonssikker og man sitter høyt og ser lengre fram i trafikken. Kraftig motor og enorm lasteevne. John har ikke noe negativt om bilen. Eneste negative er selvfølgelig mangel på bakseter, og som du har funnet ut, er vanskelig å bli kvitt. Ville heller valgt bensin dersom du har mye småkjøring. Denne motoren har hatt endel clutch-problemer. -Har en lignende corolla det linkes til og vil sterkt fraråde en sånn bil dersom du har råd til det. Corollaen sitter man lavt i og de gamle har ikke airbags. Dette er ikke rette bilen for motorvei-milsluking. Her er Citroen Berlingo med bakseter som jeg også hadde vurdert. Lenke til kommentar
Selle Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Hvis du ikke har brukt for bakseter er en caddy flott verdagsbil, men jeg ville gått for en med TDI motor. Den har vesentlig bedre trekkraft og bruker ikke mer diesel en SDI motoren Endret 24. april 2011 av Selle Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 23. april 2011 Del Skrevet 23. april 2011 (endret) Du får også Touran som varebil. Selv om den er litt dyrere enn Caddy er det ikke nødvendigvis all verden i forskjell, f.eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28065551 Endret 23. april 2011 av grizzlyx Lenke til kommentar
sPn^ Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Kjører selv Caddy 2.0SDI i jobb, og jeg vil absolutt anbefale deg å finne en caddy med en annen motor. Det er nitrist å kjøre rundt i. Nå vet jeg ikke om du blir å dra så mye henger, men å dra boggie henger med den motoren er til å grine av i hvertfall. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 26. april 2011 Forfatter Del Skrevet 26. april 2011 det blir kun bilen og meg til og fra jobb 60km hver dag. skal ikke trekke tilhenger så det går jo fint. eneste bilen skal gjøre er å frakte meg. og møbler o.l. når jeg kjøper det. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 (endret) For 120 000kr er man ikke så langt unna å kunne kjøpe seg en fabrikkny bil av noe mindre størrelse typen med garanti. Kanskje verdt å vurdere istedet for en varebil dersom det ikke er behov for å drasse på mye last? Litt avhengig av hvor man befinner seg i landet, og man bare vil ha en bil, så klarer man kanskje å få presset ned noe sånt som en Toyota Aygo eller lignende til 130 000kr ferdig levert med vinterhjul. Endret 27. april 2011 av gxi Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 For 120 000kr er man ikke så langt unna å kunne kjøpe seg en fabrikkny bil av noe mindre størrelse typen med garanti. Kanskje verdt å vurdere istedet for en varebil dersom det ikke er behov for å drasse på mye last? Litt avhengig av hvor man befinner seg i landet, og man bare vil ha en bil, så klarer man kanskje å få presset ned noe sånt som en Toyota Aygo eller lignende til 130 000kr ferdig levert med vinterhjul. Da kan enn like greit se på Citroen C1, samme bilen og så koster den 118 000 (litt billigere) + eventuelt kost for vinterhjul. Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 jeg bestod lappen på første forsøk med glans....bra for det kosta minst 3500kr. jeg har funnet meg en Peugeot Partner 2006 modell som er kjørt 43000km og har 90hk turbo og diesel. koste 79000kr. tror jeg ser på den heller istedenfor en dårligere fabrikkny bil til det dobbelte av prisen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå