Gå til innhold

Uttrykket "alpha" og "beta" versjoner

Anbefalte innlegg

En ting som har forundret meg litt en stund er dette uttrykket med alpha og beta versjoner av programvare. Ikke at de finnes, men hvorfor kommer alpha før beta?

For meg ville det være mer logisk at alpha er release versjonen, og beta er versjonen som kommer før det, men slik det er nå, så ville release versjonen vært gamma... hvorfor det? Det gir ikke mening...

Første gang jeg hørte uttrykket "alpha" brukt i denne sammenhengen var når Unreal Tournament 2003 lakk ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alpha kommer før Beta i det greske alfabetet. Og ergo så begynner du med det første og jobber deg utover.. det samme med versjonsnummer.. begynner med versjon 1.. så kommer 2'ern.. også finner man på ett eller annet obskurt navn :)

pre-alpha er forøvrig heller ikke så uvanlig å se og betegnes gjerne ved prototyping/proof of concept.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er historien bak det:

The term beta test comes from an IBM convention, dating back to punched card tabulating and sorting machines. Hardware first went through an alpha test for preliminary functionality and small scale manufacturing feasibility. Then came a beta test, to verify that the hardware correctly performed the intended functions and could be manufactured at scale. Ultimately, a gamma test was performed to verify safety.

When IBM began testing software, it used the same terminology as it had for hardware. As other companies began developing their own software, they adopted and kept the same terminology.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

I allefall når det gjelder dataspill så har jeg skjønt at det er ganske vanlig å bruke beta når en snakker om public tests eller invite only av spill, gjerne med mange testere.

Alphaversjoner har som oftest vært reservert for et fåtall for å kjøre stresstests ( Hellgate: London ) eller andre tester av programvaren.

Lenke til kommentar

Åpen beta test på spill er noe jeg ser mest på som markedsføring og salg. Det virker i alle fall slik ut i fra måten en del beta tester annonseres på, og hvordan man får tilgang til dem.

Dog får jo utviklerne testet spillet sitt også.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Altså, en alphaversjon er som oftest en release som brukes til intern (eller veldig lukket) testing. Betaversjoner slippes ofte til små brukermasser, derfor er det gjerne invites for å få være med så de kan kontrollere hvor mange som faktisk får bruke det.

A kommer før B, altså alpha før beta :)

Lenke til kommentar

Er enig med trådstarter at dette systemet virker litt ulogisk. Dersom den første versjonen er alfa, den neste er beta, osv så er den ferdige versjon 1.0 per definisjon omega versjonen?

Nei, den siste versjonen vil være omega, 1.0 er sjeldent den siste.

Lenke til kommentar

Er enig med trådstarter at dette systemet virker litt ulogisk. Dersom den første versjonen er alfa, den neste er beta, osv så er den ferdige versjon 1.0 per definisjon omega versjonen?

Nei, den siste versjonen vil være omega, 1.0 er sjeldent den siste.

Men det er vel skjelden at ein bruker greske bokstaver som betegnelse på programmer som er ferdigstilte (v.1.0).

Om eg ikkje har missforstått så tar då tall systemet med versjon nummer over for dei greske bokstavane.

Lenke til kommentar

Jepp, RC-versjonene er utgaver som forsøkes å få godkjent som den endelige releasen. Siste RC er lik den endelige releasen. Altså hvis RC1 vrakes pga for mange feil, men RC2 godkjennes, så vil RC2 døpes om til det aktuelle versjonsnummeret - f.eks. 1.0 for første release.

Og så har vi en annen type releaser som kalles CTP - Community Technical Preview. Dette overlapper tildels med både alpha og beta-begrepene (sånn som jeg tenker på det i alle fall), og brukes først og fremst på rammeverk/biblotek som skal brukes av utviklere. CTP'er har to formål: 1) Forberede brukerne på hva de kan forvente av neste release (men gir ingen lovnader), og 2) teste ut mulige nye ting - få tilbakemelding fra brukerne.

Lenke til kommentar

Oppfatter flere her som at de sier at alpha/beta/rc ikke har versjonsnummer, men de har de jo? Alpha/Beta/RC er vell bare et kallenavn på et versjonsnummer, akkuratt som flere selskaper kaller versjonene som slippes for RTM? Mulig jeg feiloppfatter litt, bare lurer :)

Lenke til kommentar

Oppfatter flere her som at de sier at alpha/beta/rc ikke har versjonsnummer, men de har de jo? Alpha/Beta/RC er vell bare et kallenavn på et versjonsnummer, akkuratt som flere selskaper kaller versjonene som slippes for RTM? Mulig jeg feiloppfatter litt, bare lurer :)

Det er vel mer at etter RC kommer et versjonsnummer, som 1.4.5 hvis en ønsker det. Går an å ha 1.2.3 Beta hvis en skulle ha behov for det

Lenke til kommentar

Det er vel mer at etter RC kommer et versjonsnummer, som 1.4.5 hvis en ønsker det. Går an å ha 1.2.3 Beta hvis en skulle ha behov for det

OK, da skjønner jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De forskjellige rollene slik de blir brukt i dag, generelt sett:

Alpha - Uferdig produkt, deler av systemet mangler.

Beta - Alle deler er implentert, men har kjente feil / man forventer ikke at alt virker.

RC - Anses som ferdig, og sendes ut for en siste grundig test. RC blir ofter samme som final versjon hvis ingen seriøse bugs blir funnet.

For å ta et eksempel, et tenkt FPS spill i de forskjellige stegene.

Alpha - Monster AI er ikke lagt inn (monstre bare står stille, beveger seg ikke og skyter ikke), bare en av våpnene er lagt inn. Et kart er laget, med samme teksturer på alle overflater.

Beta - Alle våpen er lagt inn, og monster AI er implentert. AI'en har en tendens til å sitte seg fast i hjørner, og haglen skyter av og til fire skudd om gangen. 14 detaljerte kart er lagt inn, men er noen plasser man går igjennom vegger / gulv.

RC - Alt ser ut til å virke, ingen kjente feil og ingen problemer på test hardware'n. Sendes ut til så mange som man stoler på, finner ut at på skjermkort X med driver versjon lavere enn YY så er noen teksturer svarte, og ytelse på maskinvare kombinasjon BLA + FOO + BAZ er alt for lav.

Final versjon - De tingene oppdaget i RC er fikset, klar til salg.

---

Vel, det er teorien iallefall. Alt for ofte sendes en sen beta ut til salg, og man satser på å fikse feil i senere patcher, av økonomiske grunner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...