Gå til innhold

Trenger hjelp, sier bare brus og tastatur :s

3xt

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg klarte å velte om et glass med brus, så jeg endte opp med å få en del brus over hele tastaturet(igår)

trøkket det som gikk, men jeg endte med at en del brus rente mellom tastene. Idag da jeg slo på pc'ne etter å la den tørke, så merket jeg at en del av knappene er på en måte "kli sette" at brusen har tørkna på en eller annen måte under som gjør at det er ekkelt å skrive.

Noen som har peiling om det er en måte å få fiksa det på uten å måtte ta ut hele tastaturet evt, hvordan man kan ta ut tastaturet på pc'en. Og at "left/right klick" knappene er også "kli sette" og har ingen anelse hvordan jeg i all verden skal kunne få ut knappene for å rense dem?

Pc'en funker helt fint, det er bare at tastaturet/mus knappene er ekkelt å skrive på :S

PC: Acer Aspire 6935

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ta ut batteriet!!!

så vasker du heile skiten i varmt vann også legger du den på tørk i minimum 24timer. så inn med batteri og volla, fiks ferdig god som ny.

funker med mobiler, xbox kontroll, ps3 kontroll, fjernkontroll, vanlig tastaturer, mus, kamera og alt mulig. har gjort det selv mange hundre ganger.

gjør dette med tastaturet mitt regelsmessig når jeg merker at det er skittent og sånt. aller viktigste er at du fjerner alt av strøm først og at det får tørke ordentlig godt før du setter strøm på det igjen. ellers ingen problem :)

Lenke til kommentar

ta ut batteriet!!!

så vasker du heile skiten i varmt vann også legger du den på tørk i minimum 24timer. så inn med batteri og volla, fiks ferdig god som ny.

funker med mobiler, xbox kontroll, ps3 kontroll, fjernkontroll, vanlig tastaturer, mus, kamera og alt mulig. har gjort det selv mange hundre ganger.

gjør dette med tastaturet mitt regelsmessig når jeg merker at det er skittent og sånt. aller viktigste er at du fjerner alt av strøm først og at det får tørke ordentlig godt før du setter strøm på det igjen. ellers ingen problem :)

Takker for svar

Men problemet mitt er mer at tastaturet som er "klis sette" og ikke harware problem.

Kunne trengt noen tipps på hvordan jeg kan rense under tastaturet/ta ut tastaturet.

Lenke til kommentar

Tror DrHawkins metode burde fungere bra til å rensetastatur på, selv om jeg er litt skeptisk til å senke kamera og mobiltelefoner ned i vann... Men siden dette er et forum for bærbare datamaskiner, tipper jeg at du ikke skriver på et separat tastatur, og dermed ikke kan senke tastaturet ned i vann (for jeg ville neppe senket en bærbarpc ned i vann selv om batteriet var ute). Du må vel bare ta av hver enkelt tast, og vaske godt med litt varmt vann og såpe.

Endret av kendo
Lenke til kommentar

Tror DrHawkins metode burde fungere bra til å rensetastatur på, selv om jeg er litt skeptisk til å senke kamera og mobiltelefoner ned i vann... Men siden dette er et forum for bærbare datamaskiner, tipper jeg at du ikke skriver på et separat tastatur, og dermed ikke kan senke tastaturet ned i vann (for jeg ville neppe senket en bærbarpc ned i vann selv om batteriet var ute). Du må vel bare ta av hver enkelt tast, og vaske godt med litt varmt vann og såpe.

Greit nok, men jeg er litt skeptisk på om det i det hele tatt er mulig å ta av en og en tast :S Derfor lurte jeg på om det finnes en måte en kan rense uten å måtte ta av tastaturet, evt hvordan man kan ta ut hele tastaturet på en gang

Endret av 3xt
Lenke til kommentar

vannet i seg selv tar vekk det klisset. kaldt vann gjør ikke men varmt vann gjør ;)

så lenge elektroniske komponenter ikke får strøm eller for varm temperatur (i vannet) så kan du senke hva du vil i vann og det vil funke helt 100% så lenge det får tørka ordentlig.

er ca 55 grader i springen på max varme og det kan være vel varmt for enkelte komponenter så anbefaler å ha de slik at det er vel varmt men ikke på full guffe ;)

Lenke til kommentar

vannet i seg selv tar vekk det klisset. kaldt vann gjør ikke men varmt vann gjør ;)

så lenge elektroniske komponenter ikke får strøm eller for varm temperatur (i vannet) så kan du senke hva du vil i vann og det vil funke helt 100% så lenge det får tørka ordentlig.

er ca 55 grader i springen på max varme og det kan være vel varmt for enkelte komponenter så anbefaler å ha de slik at det er vel varmt men ikke på full guffe ;)

Er du helt sikker på at jeg bør putte hele maskinen i vann!?

har aldri hørt om at man skal putte elektronikk i vann!

Trodde alltid at vann ødelegger!!

Har noen andre evt prøvd ut den metoden?

Lenke til kommentar

Ta opp ale tastene og kast de i en bøtte med grønnsåpe og la det stå. bruk kniv eller linjal for å sprette opp tastene. du kan ta en q-tips og rense mellom der tastene var. :)

Jeg ville aldri putta pcen min i vasken.

morsom tittel btw

Noen som vet om det går an å ta ut tastene på acer 6935?

prøvde å dra lit i en tast, men er redd for å knekke den :s

har ikke særlig lyst å knekke tastene, da tar jeg heller i kjøp å ha et skittent tastatur enn ett ødelagt :/

Lenke til kommentar

Greit nok, men jeg er litt skeptisk på om det i det hele tatt er mulig å ta av en og en tast :S Derfor lurte jeg på om det finnes en måte en kan rense uten å måtte ta av tastaturet, evt hvordan man kan ta ut hele tastaturet på en gang

Tror ikke jeg har opplevd en bærbar datamaskin hvor det ikke er mulig å ta ut en og en tast. Det er bare å lirke litt forsiktig, så kommer nok tastene ut.

Hvilken PC er det du har?

Lenke til kommentar

IKKE putt en hel bærbar datamaskin i vann. Jeg skal ikke kalle meg ekspert eller noe på sånt, men det er bare IKKE bra. Å få vann i harddisken f.eks. vil være veldig feil. Man KAN jo klare å tørke det opp igjen, men lite trolig at du får et bra resultat. Prøv å få ut tastaturet evt. Vet ikke hvordan det er med ACER, men endel pc-leverandører har "hardware maintenance manual" der det er beskrevet hvordan man skrur den fra hverandre.

Lenke til kommentar

Putte hele laptoppen i vann?

Det vil ikke jeg anbefalle i hvert fall, du kan gjerne ta ut tastaturet ganske lett, ofte ved å ta av plastikken over(mot skjermen).

Denne plastikken sitter gjerne bare i klips, så det er bare å vippe den av.

Etter det er tastaturet oftest ganske løst, evt. er det noen klips man må ta av.

Ledningen til tastaturet sitter gjerne koblet direkte på hovedkortet, der er det også bare å vippe opp en sak også er det helt løst.

Er du litt praktisk anlagt ser du hvordan det er festet.

Edit:

Vet ikke om det er slik på din laptop, men har demontert 3-4 forskjellige laptopper, på alle har det vært slik.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Dette stemmer om det er sterilt vann, og alt får tørke 100%.

Dette stemmer ikke i praksis. Ikke dypp maskinen din i vann, du ødelegger den. Idiotisk tips var det.

Se om du kan få demontert tastaturet. Dette pleier vel å gå med de fleste bærbare.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

jeg har rensa mobiler, xbox kontroll, fjernkontroll, kamera og tastatur (seperat) mange ganger selv så vet veldig godt at det funker å vaske ting i vann. cluet er bare at det ikek får strøm.

det er ingen fare å dyppe noe som helst i van, det skjer ingen kjemisk reaksjon, det er ingenting der som kan lage en kjemisk reaksjon eller noe lignende.

det er akkurat som å vaske barbermaskinen i vann, du kan bruke den etterpå men den funker ikke bra da og grunnen til at du kan bruke den er for at den er bygd til det, men de nevnte tingene er ikek bygd for det, derfor kan du ikke bruke det før det er 100% tørt for da kortslutter du.

du kortslutter ingenting så lenge det ikke får strøm.

det er akkurat som å vaske plastikk i springen, gjør absolutt ingenting, cluet er bare at det ikke får strøm, ville gjerne fjerna bios batteriet hvis det er mulig før jeg hadde dyppa en bærbar i vann da for den generer strøm og det er nok til at det går gale.

Lenke til kommentar

jeg har rensa mobiler, xbox kontroll, fjernkontroll, kamera og tastatur (seperat) mange ganger selv så vet veldig godt at det funker å vaske ting i vann. cluet er bare at det ikek får strøm.

det er ingen fare å dyppe noe som helst i van, det skjer ingen kjemisk reaksjon, det er ingenting der som kan lage en kjemisk reaksjon eller noe lignende.

det er akkurat som å vaske barbermaskinen i vann, du kan bruke den etterpå men den funker ikke bra da og grunnen til at du kan bruke den er for at den er bygd til det, men de nevnte tingene er ikek bygd for det, derfor kan du ikke bruke det før det er 100% tørt for da kortslutter du.

du kortslutter ingenting så lenge det ikke får strøm.

det er akkurat som å vaske plastikk i springen, gjør absolutt ingenting, cluet er bare at det ikke får strøm, ville gjerne fjerna bios batteriet hvis det er mulig før jeg hadde dyppa en bærbar i vann da for den generer strøm og det er nok til at det går gale.

Ingen kjemiske reaksjoner? Du vil da vitterlig påskynde oksidasjonen på de delene av metall i maskinen så snart de har vært i vannbad.

Lenke til kommentar

I stedet for å kritisere kan jo du google det litt?

Om han sier det funker så funker det helt sikkert.

Gjentar det med å google. Om du finner noen andre som har dyppet det i vann så kan du vel fint gjøre det. ;)

Selvfølgelig kan det være det funker, men det er totalt idiotisk å gjøre. Demontere tastaturet er en mye bedre løsning.

Å dyppe ting i ferskvann er noe du gjør som siste løsning om du har mista elektronikk i saltvann. Det er ikke noe du gjør for å vaske ting.

Mineralene i vannet er ikke noe du vil ha inn i skjermen, harddisken og andre komponenter.

Og som GeCcO sier så vil du påskynde oksidasjon.

Levetiden og garantien blir vel også fucked.

Endret av dotten☻
Lenke til kommentar

http://freak.no/foru...ead.php?t=80564

Du burde ha søkt her, for jeg fikk nyttige informasjon om å vaske tastatur herfra da jeg sølte øl på tastaturet. Jeg skrudde av "øvre" delen av tastaturet og vasket den i vasken. Virket godt som nytt.

http://forum.battle....showtopic=22908

kan finne flere eksempler der folk har gjort det eller klarer dere dere med de 2 eksemplene eller google selv?. her ser dere selv at jeg ikke prater bullshit

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...