Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Da kan jo jeg gjenta noe jeg skrev i en tidligere post også: Ikke alle kopierer like skamløst som Samsung Kopiering bør være greit, så lenge man holder seg innenfor lovverket osv. Spørsmålet er om Samsung har gjort det eller ikke, og det får nok advokatene slåss om. Det burde fremdeles være relevant vil jeg tro. Kan du dokumentere påstanden din om at Samsung kopierer skamløst ? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Jeg har linket til en forklaring av søksmålet tidligere i tråden f.eks. Ellers finnes det mange eksempler der ute, noen er også linket til i denne tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 Jeg har linket til en forklaring av søksmålet tidligere i tråden f.eks. Ellers finnes det mange eksempler der ute, noen er også linket til i denne tråden. Du vet vel forskjellen på dokumentasjon og påstand ? Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Husk at det ikke bare er jeg som mener at Samsung kopierer Apple. Har du lest hva Apple saksøker Samsung for og hvorfor? Linker likesågodt igjen bare i tilfelle: http://thisismynext.com/2011/04/19/apple-sues-samsung-analysis/ Lenke til kommentar
newnick Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Husk at det ikke bare er jeg som mener at Samsung kopierer Apple. Neida. Du er langt ifra alene i Apple menigheten. Jeg er spent på hvor mange av dere som blir å drukne den dagen Steve Jobs ber dere hoppe i havet... Har sagt det tidligere, og sier det igjen. Håper Samsung gruser Apple i retten, for slik Apple oppfører seg er ingen tjent med. At de i det hele tatt mener de har patenten på en rektangulær mobiltelefon med avrundede hjørner, er latterlig. Se på Ericsson P900/P910. Rektangulær telefon, med avrundede hjørner, og ikonbasert starskjerm... Hmm... hvis Apple vinner frem med dette søksmålet, er det vel duket for at Ericsson må hive inne et søksmål mot Apple? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Husk at det ikke bare er jeg som mener at Samsung kopierer Apple. Neida. Du er langt ifra alene i Apple menigheten. Jeg er spent på hvor mange av dere som blir å drukne den dagen Steve Jobs ber dere hoppe i havet... Har sagt det tidligere, og sier det igjen. Håper Samsung gruser Apple i retten, for slik Apple oppfører seg er ingen tjent med. At de i det hele tatt mener de har patenten på en rektangulær mobiltelefon med avrundede hjørner, er latterlig. Se på Ericsson P900/P910. Rektangulær telefon, med avrundede hjørner, og ikonbasert starskjerm... Hmm... hvis Apple vinner frem med dette søksmålet, er det vel duket for at Ericsson må hive inne et søksmål mot Apple? Om du hadde giddet å bruke 2 sekunder på å lese artikkelen det er linket til, så er det jo ikke 1 ting som det saksøkes for. Synes det er utrolig hvordan noen kan beskylde andre for å være Apple fanboys, medlemmer i menigheter, selvmordskandidater og det som værre er bare fordi de kan forstå hvorfor det saksøkes. Bildet under sier egentlig nok. Det er jo litt merkelig at de gikk for 95% samme utseende, de har laget sitt eget skall til android, som tilfeldigvis ser ut til å være ett forsøk på å ligne mest mulig på ios. Uansett så må vi forbrukere bare regne med at disse megaselskapene driver å saksøker hverandre konstant. Noe synes vi høres rettferdig ut, noe høres helt sykt ut, men uansett så har vi ALDRI hele saken, så det blir jo vanskelig å trekke konklusjoner. Og for de skinnhellige som kommer med følgende påstand, "skal aldri kjøpe noen produkter fra selskap X, fordi de kommer med useriøse patentsøksmål", dere må rett å slett slutte å kjøpe noe som helst fra noe som helst selskap i verden. Newnick, du får poste ett bilde av Ericsson P900/P910 så får vi se hvor mye den ligner på iphone. Jo mer jeg leser innlegget ditt jo mer får jeg følelsen av du bare troller, så lar moderatorene se på saken. Endret 22. april 2011 av UrgeLoL 1 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Det er ikke bare jeg som mener Samsung har skamløst kopiert fra andre. http://www.reghardware.com/2006/05/08/samsung_skin_mac_graphics/ http://daringfireball.net/linked/2008/04/01/samsung http://counternotions.com/2010/12/29/clones/ Vi får se om Samsung er innenfor lovverket eller ikke etterhvert. Klart det er andre som vil mene det samme som deg. Men så langt jeg kan se har faktisk alle disse tre en spesifikk agenda. Det er igjen snakk om et svært lite utvalg av produkter. Og som jeg skriver er det helt normalt at man hos store produsenter med store produktporteføljer vil finne produkter som er mer eller mindre kopi av andre produsenters produkter. Og det er ofte tilsiktet likhet. I tillegg er det en logisk konsekvens av produktets funksjon. En "touch"telefon vil alltid måtte lages på en viss måte. Hadde f.eks HTC tatt "patent" på en mer av det de gjorde da de laget sine WinMob touchtelefoner i 2004/2005 hadde faktisk Apple kunne vært den som ble saksøkt. Ikke minst om de hadde fått patenter som var like generelle som de Apple har. Forskjellen fra tidligere saker er at Apple har "patentert" selvfølgeligheter, som avrunda hjørner og telefonsymbol på bakgrunn, og da blir dette plutselig en sak. Men problemet med generelle "patenter" er at motparten har litt for stor mulighet til å peke på at dette fantes fra før og "patentet" kan således bli kjent ugyldig eller at det blir tolket litt strengere - og da er det plutselig ikke brutt. Når det gjelder artikkelen du stadig vekk viser til er den informativ, men elendig journalistikk. F.eks er det ingen problematisering av realiteten bak, og i hvilke elementer som faktisk er problematiske. F.eks når det gjelder ikonene er jeg klart av den oppfatningen av at alle påstandene vil falle om en Samsung tar med seg rette person i retten. Ellers vil aldri denne saken komme opp i retten etter min mening. Selv om Apple faktisk føler seg relativt trygg på patentene sine, kan faktisk en god del av de i en rettsak bli kjent ugyldige. En eventuell rettsak kan også ha andre konsekvenser knyttet til konkurranseregulering. Oppfattes det at Apple bruker patenter og rettsprosesser til å skaffe seg en dominerende stilling kan det faktisk skje at Apple blir pålagt andre betingelser. En rettsak vil også kunne påvirke forholdet mellom USA og Sør-Korea i negativ retning. Samsung er så viktig for Sør-Korea at man skal ikke kimse av hva som kan skje. Om Apple faktisk drar Samsung for retten så får de et tilleggsproblem. Apple er nesten 100 % avhengig av deler av Samsung sin produksjon for å lage iPhone/iPad. Her ligger også trolig "hunden begravet". Med redusert produksjonskapasitet (grunnet katastrofen i Japan) av viktige deler til touchscreen mobiltelefoner sitter Samsung i en spesiell rolle som produsent av både deler og av ferdige mobiltelefoner. Samsung kan således i en situasjon med "manko" på deler prioritere seg selv først. Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Samsung har gått til søksmål mot Apple. Business as usual. Men hvorfor er det brukere her på forumet tror at Apple saksøker Samsung fordi Galaxy telefonen har avrundete kanter? Det er nok helheten de saksøker for. Svarer på Apple-søksmål Søksmålet fra Samsung kommer bare fire dager etter at Apple saksøkte Samsung for misbruk av Apples patenter i leseplaten Galaxy, som er en av hovedkonkurrentene til iPad. Apple mener måten Galaxy-produktene fungerer, inkludert måten de betjenes ved hjelp av håndbevegelser på skjermen, så vel som produktenes form og farger ligner for mye på Apples egne iPhone og iPad. Det hele kompliseres av at Samsung er en av Apples viktigste underleverandører. Uten komponenter fra Samsung stopper produksjonen av iPhone opp. - Taktisk spill Chang Sea Jin, professor i bedriftsøkonomi ved universitetet i Singapore, mener Apples søksmål er et taktisk spill. - Apple forsøker å irritere Samsung. De spiller en ball til Samsung for å holde dem på tå hev, sier Chang til Bloomberg. Han er heller ikke særlig overrasket over motsøksmålet. - Dette er typisk business. Den vanlige måten å behandle slike saker er å gå til motsøksmål. Det blir ikke en strid mellom toppledelsen i Apple og Samsung; advokatene vil ta hånd om det, sier Chang. E24.no Endret 22. april 2011 av UrgeLoL Lenke til kommentar
newnick Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Om du hadde giddet å bruke 2 sekunder på å lese artikkelen det er linket til, så er det jo ikke 1 ting som det saksøkes for. Synes det er utrolig hvordan noen kan beskylde andre for å være Apple fanboys, medlemmer i menigheter, selvmordskandidater og det som værre er bare fordi de kan forstå hvorfor det saksøkes. Jo mer jeg leser innlegget ditt jo mer får jeg følelsen av du bare troller, så lar moderatorene se på saken. Tror kanskje du skulle slappe av litt. Hvis du hadde lest artikkelen som linkes til, ser du at det er flere punkter i søksmålet, og ett av de er den rektangulære formen, og avrundede hjørner. Et annet punkt er ikonbasert startskjerm. I tillegg er det ca 15 andre punkter de saksøker samsung for, blant annet at de har et felt over og et felt under skjermen. Hvilke telefon har ikke det? Og dette var vanlig lenge før iPhone kom på markedet. Og ja, jeg omtaler den harde Applekjerne som en menighet, noe de fleste klarer å skjønne er en spøk. Men mulig det er mye sannhet i den spøken, iallefall når man ser hvordan enkelte reagerer på slik humor Endret 22. april 2011 av newnick Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Om du hadde giddet å bruke 2 sekunder på å lese artikkelen det er linket til, så er det jo ikke 1 ting som det saksøkes for. Synes det er utrolig hvordan noen kan beskylde andre for å være Apple fanboys, medlemmer i menigheter, selvmordskandidater og det som værre er bare fordi de kan forstå hvorfor det saksøkes. Jo mer jeg leser innlegget ditt jo mer får jeg følelsen av du bare troller, så lar moderatorene se på saken. Tror kanskje du skulle slappe av litt. Hvis du hadde lest artikkelen som linkes til, ser du at det er flere punkter i søksmålet, og ett av de er den rektangulære formen, og avrundede hjørner. Et annet punkt er ikonbasert startskjerm. I tillegg er det ca 15 andre punkter de saksøker samsung for, blant annet at de har et felt over og et felt under skjermen. Hvilke telefon har ikke det? Og dette var vanlig lenge før iPhone kom på markedet. Og ja, jeg omtaler den harde Applekjerne som en menighet, noe de fleste klarer å skjønne er en spøk. Men mulig det er mye sannhet i den spøken, iallefall når man ser hvordan enkelte reagerer på slik humor Ja mange punkter i designet, de saksøker jo ikke for hver enkelt punkt. Men fordi telefonen gjennom disse punktene er for lik iPhone. Ja, er hardbarka Apple elsker, derfor jeg reagerte. Eventuelt så reagerer jeg fordi det er utrolig leit at dette forumet overøses av fjortisser som ikke gjør annet enn å forsøke å lage bråd i enhver tråd. Sier ikke at du er det, men det du skrev havnet rett i samme bås. Samtidig så har du jo ett typisk trolllpreg, ny bruker og newnick som nick er jo mistenkelig i seg selv. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Husk at det ikke bare er jeg som mener at Samsung kopierer Apple. Har du lest hva Apple saksøker Samsung for og hvorfor? Linker likesågodt igjen bare i tilfelle: http://thisismynext.com/2011/04/19/apple-sues-samsung-analysis/ Hvorfor nekter du å svare når jeg spør om dokumentasjon om påstandene dine ? Er det en grunn til at du mener det er akseptabelt å slenge ut påstander ? Lenke til kommentar
newnick Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Ja mange punkter i designet, de saksøker jo ikke for hver enkelt punkt. Men fordi telefonen gjennom disse punktene er for lik iPhone. Ja, er hardbarka Apple elsker, derfor jeg reagerte. Eventuelt så reagerer jeg fordi det er utrolig leit at dette forumet overøses av fjortisser som ikke gjør annet enn å forsøke å lage bråd i enhver tråd. Sier ikke at du er det, men det du skrev havnet rett i samme bås. Samtidig så har du jo ett typisk trolllpreg, ny bruker og newnick som nick er jo mistenkelig i seg selv. Da har jeg et godt råd til deg, ikke vær så misstenksom. Men slik jeg tolker det, så saksøker Apple Samsung, punkt for punkt. Så ett av punktene de mener de har enerett på er altså avrundede hjørner. Ser du ikke hvor idiotisk dett er? Lenke til kommentar
UrgeLoL Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Ja mange punkter i designet, de saksøker jo ikke for hver enkelt punkt. Men fordi telefonen gjennom disse punktene er for lik iPhone. Ja, er hardbarka Apple elsker, derfor jeg reagerte. Eventuelt så reagerer jeg fordi det er utrolig leit at dette forumet overøses av fjortisser som ikke gjør annet enn å forsøke å lage bråd i enhver tråd. Sier ikke at du er det, men det du skrev havnet rett i samme bås. Samtidig så har du jo ett typisk trolllpreg, ny bruker og newnick som nick er jo mistenkelig i seg selv. Da har jeg et godt råd til deg, ikke vær så misstenksom. Men slik jeg tolker det, så saksøker Apple Samsung, punkt for punkt. Så ett av punktene de mener de har enerett på er altså avrundede hjørner. Ser du ikke hvor idiotisk dett er? Ja vel. Men da ser du jo i såfall feil. De saksøker fordi de mener at Galaxy S er for lik iPhone. Punktum. Begrunnelsen for søksmålet må jo da spesifiseres. *a rectangular product shape with all four corners uniformly rounded; * the front surface of the product dominated by a screen surface with black borders * as to the iPhone and iPod touch products, substantial black borders above and below the screen having roughly equal width and narrower black borders on either side of the screen having roughly equal width; osv osv osv. Apple vil jo ikke saksøke for f.eks. det siste punket jeg skrev, da må de jo nesten saksøke det som er av produsenter. Men skjønner ikke helt at dette er så mye å krangle om, det er jo bare å se bildet jeg postet lengre opp så er det jo ikke så mye tvil lengre. Galaxy S er VELDIG lik iPhone. Både i HW og i det som Samsung har gjort med SW. Men du må gjerne komme med noe form for dokumentasjon for at Apple mener de har enerett på avrundede hjørner. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 (endret) Hvorfor nekter du å svare når jeg spør om dokumentasjon om påstandene dine ? Er det en grunn til at du mener det er akseptabelt å slenge ut påstander ? Det burde holde å bare se på noen bilder av produktene for å bli enig i at Samsung kopierer flittig fra Apple, og det er linket til flere før i denne tråden, men det er ofte viljen det står på. Men jeg kan jo linke til saksdokumentene: http://cdn0.sbnation.com/podcasts/apple-samsung-lawsuit.pdf Det er også et flott bilde her: http://counternotions.com/2010/12/29/clones/ Edit: Og Samsung har ikke bestandig rent mel i posen på andre fronter heller ser det ut til: Samsung fined $300 million for fixing memory prices Endret 22. april 2011 av PL610 Lenke til kommentar
newnick Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Nå viser det seg at apple har vært ute og kopiert teknoligi som samsung har patent på, men registrer at enkelte her ikke synes det er like ille når det er Apple som er skurken... Da er det bagateller og taktikk, mens det ikke er det når Apple er den som saksøker. Jeg gjentat, apple saksøker altså Samsung, blant annet for at de ha avrundede hjørner! :-D Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Hvorfor nekter du å svare når jeg spør om dokumentasjon om påstandene dine ? Er det en grunn til at du mener det er akseptabelt å slenge ut påstander ? Det burde holde å bare se på noen bilder av produktene for å bli enig i at Samsung kopierer flittig fra Apple, og det er linket til flere før i denne tråden, men det er ofte viljen det står på. Men jeg kan jo linke til saksdokumentene: http://cdn0.sbnation.com/podcasts/apple-samsung-lawsuit.pdf Det er også et flott bilde her: http://counternotions.com/2010/12/29/clones/ Edit: Og Samsung har ikke bestandig rent mel i posen på andre fronter heller ser det ut til: Samsung fined $300 million for fixing memory prices Du tror altså at det å dokumentere en påstand er å komme med flere påstander, enten så vet du at du ikke kan dokumentere påstanden din om Samsung og skamløs kopiering eller så vet du rett og slett ikke hva begrepet dokumentasjon går ut på. Du gjør ingenting annet enn å rote rundt grøten og du gjør hele debatten langt mer useriøs enn den trenger å være. Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Hva slags dokumentasjon synes du er bra nok? De fleste burde se at flere av Samsungs produkter er brålike produkter fra Apple. Jeg tviler på at noen er i stand til å møte dine krav til dokumentasjon i denne saken når selv ikke saksdokumentene er nok. Uansett er min påstand at Samsung skamløst har kopiert Apple basert på mine observasjoner, og jeg er ikke alene om å mene det, ser det ut til. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Hva slags dokumentasjon synes du er bra nok? De fleste burde se at flere av Samsungs produkter er brålike produkter fra Apple. Jeg tviler på at noen er i stand til å møte dine krav til dokumentasjon i denne saken når selv ikke saksdokumentene er nok. Uansett er min påstand at Samsung skamløst har kopiert Apple basert på mine observasjoner, og jeg er ikke alene om å mene det, ser det ut til. Det holder ikke å komme med linker til andre sider som kommer med påstander for å støtte opp din påstand om at Samsung bedriver skamløs kopiering av Apple. Man må i det minste kunne dokumentere at designene til samsung har tatt en drastisk vending etter introduksjonen av iphone. Først og fremst så følger Samsung Galaxy S designet til en rekke samsung telefoner som strekker seg fra januar 2007 og frem til 2011. Se på trekkene fra f.eks f500 fra 2006, til f700 i 2007 og frem til 2011, alle har sine likheter. Så jeg kan ikke se at designene til samsung har tatt en drastisk vending mot iphone etter lanseringen i 07. Samsung Galaxy S er ei den eneste telefonen Samsung leverer, men en av et bredt utvalg av forskjellige telefoner (både med og uten tastatur). Design de også har holdt seg tro til gjennom årene. Hvor er logikken i at det akkurat er iphone man har kopiert ? Hva med likhetene til tidligere og nåværende HTC, Nokia og Sony Ericsson modeller ? Hva med det faktum at det ikke akkurat eksisterer en rekke forskjellige alternativer når det kommer til design touch telefoner ? Hva med det faktum at designendringen fra iphone 3gs til iphone 4 ligner på tidligere htc og samsung modeller ? Alle kopierer alle, velkommen etter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Forøvrig så er det jo interessant å lese noen av detaljene fra motsøksmålet. "Update: Reuters has shed some light on the actual patents Samsung is alleging are being infringed. The news organization reports they relate to "power reduction during data transmission, 3G technology for reducing errors during data transmission, and wireless data communication technology." Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Har du fulgt med i tråden, eller er du bare ute etter å trolle det jeg skriver? Hvis du ser på bildet i post #25 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1338292&view=findpost&p=17652503 Det vil jeg kalle en drastisk vending. Senere har de forbedret klonene sine ytterligere: http://gizmodo.com/#!5014419/samsung-instinct-full-review-verdict-best-sprint-phone-ever-best-samsung-phone-ever-too Galaxy serien er ytterligere forbedrede kloner, samt at de skal gi ut/har gitt ut en iPod Touch klone. Det finnes sikkert bedre eksempler der ute, men jeg er ikke så inne i alle modellene til Samsung, men uansett dreier saken seg om de modellene som ligner på Apple sine, ikke alle de andre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg