Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

ATI Radeon 4870 bråker som et fly?

Anbefalte innlegg

Satt sammen en pc av en gammel core 2 duo e8200, abit aw9d-max og en ATI Radeon 4870. Når jeg skrudde på stasen, bråkte hele greia som et fly! Og da mener jeg bråkte. Hele kabinette vibrerte ganske kraftig...Dette skjer kun i oppstart, men kortet bråker ganske mye under spilling. Har prøvd ATI Catalyst viftestyring, men den står på 40% og uansett hvor mye jeg setter den ned bråker den.

Hva i he****e kan dette være? Kan jeg demontere vifta sjøl? Passiv kjøling? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du fjerna støv?...

En annen ting å tenke på er at "kjøle" pastaen mellom kjøleren og gpu blir gammel og tørr. Kan godt hende det hjelper betraktelig å demontere, fjerne gammel pasta, sette på ny pasta og fjerne støv.

Når venner og bekjente av meg klager på rariteter og støy med pcen er det stort sett alltid enten støv, pasta, eller begge deler.

Pcer i hus med hund og katt er fin fint... :p

Lenke til kommentar

Har du fjerna støv?...

En annen ting å tenke på er at "kjøle" pastaen mellom kjøleren og gpu blir gammel og tørr. Kan godt hende det hjelper betraktelig å demontere, fjerne gammel pasta, sette på ny pasta og fjerne støv.

Når venner og bekjente av meg klager på rariteter og støy med pcen er det stort sett alltid enten støv, pasta, eller begge deler.

Pcer i hus med hund og katt er fin fint... :p

Haha, når du sier det... Har hatt ei katte gående rundt PCen med 2 stk innsug vifter nært 4870-kortet... Skal prøve å demontere :) Kan jeg bruke vanlig pasta som til CPUer?

Lenke til kommentar

Vanlig pasta som til cpuer ja. Faktisk pleier jeg bytte ut original pastaen som er på kortet når du kjøper det uansett. Det hjelper som regel en god del på tempen. Kanskje ikke så mye nå for tiden som for noen år siden. Den gang kunne temp gå ned 10-15 grader med bare bytte av pasta på cpu...

Lenke til kommentar

Vanlig pasta som til cpuer ja. Faktisk pleier jeg bytte ut original pastaen som er på kortet når du kjøper det uansett. Det hjelper som regel en god del på tempen. Kanskje ikke så mye nå for tiden som for noen år siden. Den gang kunne temp gå ned 10-15 grader med bare bytte av pasta på cpu...

Takk for tipset! Skrudde det fra hverandre, rensa ut all jæ***skapen, la på ny kjølepasta og nå bråker det nesten ikke i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

At det bråker under oppstart er normalt.

Det skyldes at skjermkortet sin BIOS ikke er lastet inn.

Spesielt hovedkort som har skjermkort sittende etter en bridge chip har dette "problemet" med enkelte skjermkort.

Dette grunnet at bridge chipen må også startes opp før den kan få kontakt med skjermkortet på andre siden av chipen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...