Gå til innhold

HTC frister med ny kameramobil

Anbefalte innlegg

Veldig godt poengtert med de videoene, leirdueredet. :thumbup:

Edit: En form for adapter til vanlig blitstilkobling (hotshoe) kunne vært svært interessant. Her måtte det kanskje vært snakk om en kameraapplikasjon som kan kontrollere kameraet noenlunde manuelt (lukkertid) samtidig som det kan sendes et signal via USB til en chip/relé som fyrer av blitsen. De fleste blitser er i stand til å kjøre målinger på egen hånd uansett, det eneste som kreves av mobilen er å låse lukkertiden relativt høyt (hvilket antagelig kan gjøres ved å senke eksponeringen helt ned).

Vanlige blitser med hotshoe er alt for store til å passe "logisk" sammen med mobiltelefoner, men kanskje en egen blits tilpasset kameraet hadde vært en idé? F.eks med trådløs utløsing via blåtann/Wifi. Blitsen bør ikke være mer lommefiendtlig enn selve telefonen så jeg ser for meg en blits med 1-2 AAA-batterier og Xenon-blits med styrke på nivå med det vi finner i kompaktkamera. Kanskje med borrelåsreim for enkel festemulighet til fingre på motsatt hånd av den man har telefonen i og kanskje med enkel utbrettbar "softboks" i postkortstørrelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lenge vært kritiker av mange megapiksler, særlig på så små bildebrikker som i mobiltelefoner, men jeg er ikke lengre like kritisk som jeg var. Noen av argumentene mot mange megapiksler viser seg å ikke holde helt mål. Nemlig støy og grums. Det blir helt riktig mer støy og grums på et bilde som er forstørret til 1:1 størrelse, men sammenligner man f.eks 8 vs 16 Mp skrevet ut på akkurat like store fotoark så gir faktisk ikke 16 Mp mer støy enn 8 Mp. Men jo flere megapiksler jo mer må man forstørre for å få 1:1.

Men hva med bildekvaliteten? Hva med skarphet?

Lenke til kommentar

Pjassop: Bildekvalitet er så mangt. Hvis du tenker utelukkende på skarphet så er det en flytende overgang fra der man faktisk får mer detaljer i bildet til der den ekstra oppløsningen bare bidrar til å de-pikselere bildet. Jeg synes faktisk måten blekkskrivere skriver ut mange punkter per piksel er en helt ok teknikk selv om det er snakk om bare ca 3 bit farger (med 8 fargepatroner) per dot som "spyttes" på papiret. I et kamera vil det det bli flere reelle fargenivåer i hver piksel selv om pikslene krymper til godt under diffraksjonsbegrensningen. Dvs. mer støy per piksel men også flere farger per piksel sammenlignet med dråpedotter på blekkskrivere.

leirdueredet: Å skalere fra 12 til 8 megapiksler vil "smøre" ut bildet på grunn av at man kan få moiré-effekt ved å skalere bildene med noe annet enn hele tall. Med andre ord ville jeg skalert rett til 3 Mp om jeg skulle skalert bildene i det hele tatt. Det beste er nok å bruke originalstørrelsen 12 Mp.

Lenke til kommentar

leirdueredet: Å skalere fra 12 til 8 megapiksler vil "smøre" ut bildet på grunn av at man kan få moiré-effekt ved å skalere bildene med noe annet enn hele tall. Med andre ord ville jeg skalert rett til 3 Mp om jeg skulle skalert bildene i det hele tatt. Det beste er nok å bruke originalstørrelsen 12 Mp.

Hm, har ikke opplevd noe av det du beskriver der på mine foto i 8MPX iallfall.. Syns kvaliteten blir meget bra :)

3MPX blir dårlig på min mobil...

Hva mener du med "hele tall" ??

En annen grunn til att jeg bruker 8MPX er att disse tas i 16:9 format, om man tar i 12MPX tas de kun i 4:3, det er ett upraktisk format ved visning på TV og mobilens skjerm..

Endret av leirdueredet
Lenke til kommentar

Aha, da er det ingen skalering av piksler hos deg og dermed ingen moiré-effekt. Reduksjonen fra 12 til 8 Mp skjer ved å fjerne en stripe oppe og nede i bildet.

Det jeg mente med hele tall var at når man skal skalere et bilde (strekke/krympe) så bør man gjøre det sånn at 2 piksler i bredden blir til 1 og ikke f.eks 1,66. Eller andre tallkombinasjoner som gir hele tall. 3 piksler i bredden som blir til 1, 4 i bredden som blir til 1 osv. Det samme må gjøres i høyden sånn at 2x2 piksler blir til 1, 3x3 blir til 1 osv.

Lenke til kommentar

Aha, da er det ingen skalering av piksler hos deg og dermed ingen moiré-effekt. Reduksjonen fra 12 til 8 Mp skjer ved å fjerne en stripe oppe og nede i bildet.

Det jeg mente med hele tall var at når man skal skalere et bilde (strekke/krympe) så bør man gjøre det sånn at 2 piksler i bredden blir til 1 og ikke f.eks 1,66. Eller andre tallkombinasjoner som gir hele tall. 3 piksler i bredden som blir til 1, 4 i bredden som blir til 1 osv. Det samme må gjøres i høyden sånn at 2x2 piksler blir til 1, 3x3 blir til 1 osv.

Jepp, da er vi enig :)

Skjønner hva du mener nå ja.

Er nok litt forskjellig hvordan dette løses på de forskjellige mobiler, men på min (Nokia N8) er det iallfall slik ;)

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...