Gå til innhold

Harddisk/varme/statisk elektrisitet

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg sette inne en harddisk til, dvs min andre. Det er bare plass til en harddisk/diskettstasjon til og da regner jeg med at det blir for varmt. Om jeg fjerner diskettstasjonen vil den ene disken likevel bli liggende uten "fri luft" på oversiden pga ramma. Må jeg til med en reodor felgen løsning?

En annen ting jeg lurer på er om en harddisk virkelig er så følsom for bla statisk elektrisitet som jeg har hørt. Bla at når den blir ødelagt er det 98% sjans for at grunnen er at den har blitt tatt på. Det er vel mildt sagt å ta hardt i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ei harddiskramme er jo beregnet for å kunne fylles helt opp, men er det kjappe harddisker av dags dato bør du så absolutt ordne en del luftgjennomstrømmning rundt dem. Hvis ikke kan det bli varmt og dermed vil harddiskenes levetid forringes samt at de kan feile helt. Monter eller heng opp ei vifte i strips/hyssing/strikk/osv. la den blåse luft fra utsiden av kabinttet over diskene, dette vil fort føre til at de holder omtrent 3-15grader over romtemperaturen, noe som er godt innenfor specs. Vifta trenger ikke å være av den kraftige typen, så du behøver ikke å få mer bråk av den grunn, det er bare et behov for luftutskiftning. (helst med luft fra utsiden)

Hvis du er livredd for at diskene blir for varme kan du jo montere en av dem i en 5,25" bay ved hjelp av strikk eller noe fra utvalget til Microplex (se under drevrammer). Det finnes typer som både demper støy og varme og typer som gjør enten eller. Det er forresten lettere å gjøre en 'fjøsmekk' ved å montere ei vifte forann en slik en, enn i en trang 3,5" bay.

Før du tar på alt av datadeler bør du ta på et jordet objekt først! (umalt metall gjør susen). F. eks. vannrør, kabinett osv. Da vil sjansen for skade bli en hel del mindre. (Men tror ikke det er et altfor stort problem uansett.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...