Demonican Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Heisann! Har holdt på med trening i et par år nå, men ikke likem ye som jeg skulle ønske jeg hadde, men har nå bestemt meg for å ta meg kraftig sammen, og gjøre det jeg kan for å best ta vare på kroppen min. Tidligere har jeg trent ganske sporadisk, men har nå begynt å trene fra 3-4 ganger i uken. Veier 105 kg (vekten har vært ganske stabil i flere år, men fettprosenten har variert ganske mye) og fettet har begynt å ta litt overhånd. Har tidligere drukket ganske mye, type 8-10 ganger i mnd, men nå har jeg fått meg en ny jobb som ikke tillater at jeg drikker så mye, og i tillegg krever at jeg holder meg i bedre form. Jeg har aldri hatt en strukturert diett, har spist det jeg ville, når jeg ville. Så har blitt mye usunt opp igjennom tidene, er veldig glad i havregrøt, så spiser det ofte til frokost, problemet er at jeg ikke vet hvilken mengder jeg skal begrense meg til, har også hørt noen forslag fra venner som driver med trening at jeg kan først bulke litt, så deffe på et senere tidspunkt. Anyways, er det noen som har et tips til hvor mange kalorier jeg burde fått i meg for dagen, og hvilke mat som er bra? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Av egen erfaring, ville jeg deffet først også bulket. Det er veldig kjedelig å miste muskelmassen man har opparbeidet på bulk når man skal ned igjen Bedre å gi litt f*** i de musklene man har og gå ned. MEN en burde jo ta med i regnestykket at mer muskler forbrenner mer. Når det gjelder hvor mye du skal få i deg, kan du bruke denne kalkulatoren til å regne ut sånn ca forbruket ditt. Når det gjelder inntak, så burde du først legge om til sunnere mat varer, før du går ned på inntaket. Et godt måltid må alltid inneholde mye proteiner, kcal og karbs skal hovedsaklig komme etter trening. Periodisk Faste er også noe du kan ta en titt på, dette går ut på at du faster i 16 timer og spiser 8. Når på døgnet du vil faste velger du selv i forhold til hva som passer best for deg. Det krever litt tid for at kroppen skal vende seg til spise mønsteret, men etter en stund vil du ikke oppleve sult i faste perioden. Fordelene er bla bedre tid til å stelle i stand måltid, færre måltid å telle kcal fra og du kan spise deg skikkelig mett hver gang. Ulemper, slik jeg fra min lille ukes erfaring er, kan bli problematisk hvis hverdagen er veldig variert. Lykke til! =) Lenke til kommentar
Demonican Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Vil ikke et slikt fastemønster jobbe litt imot vektnedgang? Trodde man fikk best resultat dersom man spiste 5-6 ganger for dagen, (dog små måltid hver gang) Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Nei, det er litt feil. Flere nyere forskninger tilsier at det er det totale inntaket i løpet av døgnet som er avgjørende. Faktisk så vil forbrenningen øke når kroppen går uten mat over lengre tid, dette stammer fra tiden hvor man jaktet på maten sin. Sultsignalene fører til at kroppen øker forbrenning for å gjøre det lettere for personen å jakte og bli mett (dette vil bare ha en kort effekt, dvs lengre fasting vil ikke gi ytterligere effekt..) Ved fasting over 24 timer, vil kroppen gå inn i "sult modus", kaloriene går til de viktigste organene og forbrenningen går ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå