Gå til innhold

Ønsker å kjøpe windows 7 men er dette lovlig uten risiko?

Anbefalte innlegg

Ser at det ikke nytter å gi deg noen råd uansett, så bør vel stoppe.

Men les hva jeg prøver å si. Trolig har multicom brukt feil navn på produktet, og selger Technet Standard til den prisen, og ikke Technet Pro.

Sjekk varenummeret på nett, så finner du ut at det ikke er varenummeret til Technet Pro.

Så du vil i prinsippe betale 300 kroner + frakt mer for Technet Standard enn om du hadde kjøpt direkte fra Microsoft. Men du har vel penger nok, så det gjør ikke noe.

Og nei, du kan ikke levere tilbake åpnet pakker med lisensnummer (det gjelder vel alle butikker). Den pakken du her kjøper, inneholder en aktiveringskode for å kunne registrere deg på Microsoft sine sider, så har du åpnet pakket, vil du aldri få byttet den, levert den tilbake, pengene tilbake.

Men om du har lyst til å "tape" pengene dine på et produkt som du ikke ønsker, så kom igjen. Ikke kom her å syt om det etterpå.

Har du dårlig råd, så kjøper du TEchnet Standard, for 1.600 kroner. Det er MASSE lisenser der. Mer enn nok.

Husk at skal du jobbe med virtuelle pcer, trenger du ikke å aktivere Windows 7 på 120 dager, så da kan du teste mye før du virkelig må aktivere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herregud?

Hvis det står "Technet pluss" til 2000 kr og man bestiller det står også det på kvitering?

Og man får Technet standard pakke i posten?

Burde det ikke ringe en bjelle?

Da retur jeg varen uten å ha åpnet den. Og krever nytt produkt eller pengene tilbake.

Normaltsett gjør butikkene alt for å gjøre kundene fornøyd her.

Desvere mye lureri både på lefdal, elkjøp, multicom, amentio på slike ting.

Dermed sjekke jeg alt før jeg tar varen i bruk.

Hvis ikke microsoft eller multicom har gjort noe feil bør man få en slik pakke?

box_technet.jpg

Der det er forsegling.

Prøver multicom med en papir lapp her med lisensnøkkel, klager jeg.

Normaltsett burde det stå (Dette produktet må aktiveres innen 12.12.2010 ellers er produkter ikke gyldig fra denne datoen)

Står det noe slik, da er den saken grei, da burde multicom forstått lisensen ikke kan selges.

står ikke den informasjonen lett tilgjengelig har microsoft gjort en feil. Eller så er ikke dette aktuelt.

Har selv kjøpt office og windows XP, så hvis man ikke får "box versjon" eller OEM (Kun plate + lisennøkkel) burde man forstå at det umulig er microsoft som står bak.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men herregud, du vet vel at butikker kan skrive feil. Og her sier jo varenummeret helt tydelig at dette er TEchnet Standard....

Hva er det du ikke skjønner?

200411_technet1.jpg

200411_technet2.jpg

Så hva skal du bevise ut av dette? Bevvist kjøpe et produkt som er feil, for å så bruke tid og krefter på å eventuelt få heve kjøpet, og kanskje få rabatt på Technet pro pakken?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men herregud, du vet vel at butikker kan skrive feil. Og her sier jo varenummeret helt tydelig at dette er TEchnet Standard....

Hva er det du ikke skjønner?

Ok da får jeg heller styre unna multicom da.

Er ikke første gang de og amentio prøver å gjøre feil heller.

Normaltsett sjekker jeg ikke varenummeret, jeg bare tar en forutsettning under kjøp at alt produktinformasjon stemmer, og hvis selgern godtar det, så er det selgerens problem.

Jeg forsvarer aldri "feil" netbutikkene gjør.

Altså siden "Ulempen med det er at butikkene tjener penger, og kundene blir lurt".

Selgerne virker ofte stresset, så ja så enkelt er det å tjene store penger i dag desverre.

Hvor kommer "kravene til kjøpere inn her?" Burde det være nødvendig å ha minimal tillit til butikkene? Riktignok gjør de feil også, men de burde heller forstå feilene langt mere en norske forbrukere. Og hender det først kommer til kundene før det blir bekreftet.

Selv om varenummer stammer fra Technet standard?

Hva om multicom har også varenummet feil?

Slik at jeg får Technet Professional alikevell?

Det har jeg lurt litt på, kan hende. Gjør man feil et sted, kan feilen også gjøres et annen sted, sånn går det å ha lite tid.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Her er utdrag fra Miticom sine angrefrister også, og de er standard for alle butikker i Norge så vidt jeg vet:

Angrefrist:

På alle varer er det 14 dagers returrett fra pakken er hentet etter angrefristloven. Returretten gjelder ikke for næringskjøp og ved kjøp av programvare der forsegling er brutt eller programvaren er installert på en datamaskin du kjøper.

Jeg jobber ikke for Microsoft, og har alltid vært ute etter å finne gode tilbud til andre.

Men denne gangen har jeg ingen andre anbefalinger enn at du enten bør kjøpe Technet Standard til 1.600 kroner direkte fra Microsoft, eller kjøpe Technet Pro for 2.800 kroner fra Microsoft, og så bruke følgende kode for å få 3 ekstra måneder: TN3M11 (gjelder ut juni)

Om penger betyr så mye, hvorfor skal du da velge Technet Pro?? Standard gir deg så og si alt, og 20 aktiveringer per produkt må da være bra nok, særlig siden du ikke trenger å aktivere Windows 7 på 120 dager om du bare bruker den til å teste med.

Lenke til kommentar

Angrerett og garanti er forskjellige ting?

"Hva defineres en mangel i forbrukerkjøpsloven?"

Altså når en vare har mangel/dårlig egenskaper en hva som er avtalt. Med korte ord.

Altså da bruker man garantien.

Er klar over nettbutikkene prøver å fraskrive seg garantier, og mene at 14 dagers åpen kjøp ikke gjelder hvis kjøperen har under 50 i IQ. (Om vi definerer gjennomsnittet ca 94 i IQ). Det her mener jeg å forstå kjøpsloven og forbrukerkjøpsloven og angrefrist.

Siden da defineres kjøperen som under 18 år altså barn.

Nå er ikke det vondt ment, men jeg syns selgerne prøver å vri seg unna lover, og bruker det som en fordel under salg (lokketilbud) men når det gjelder retur vrir de seg unna. Dermed har vi fått en del useriøse nettbutikker i landet som er mere opptatt av pris en ærlighet.

Men jeg lar meg ikke lure av dette, selgerne gjøre hva de vil for min del.

Men jeg kjemper for mine rettigheter. Der ærlighet er viktig. Selger man en bil F.eks mercerdes kan man ikke levere ut toyota bare fordi selgeren gjorde en feil.

Så hvis selgerene vil slippe "idioter" som meg, så gjør en god jobb, og si bruk tid på sette opp informasjon om produkter, bedre med lite informasjon, en feil informasjon.

Eller regn med å krangle meg og flere.

Hva mener dere her?

Burde vi som kunder bruke 30 minutter å sjekke alt i detaljer før kjøp?

Eller burde vi ta en frekk en, og krange etterpå?

Er enig dette er verken første/siste gang jeg opplever å få feil informasjon fra nettbutikker.

Av ca 80% av varene som selges på lefdal/elkjøp av tilbudvarer er feilpriset i kassen altså en del dyrer. Jeg lar meg aldri lure av dette. Selgerne tjener ikke noe av meg på det.

Så jeg syns dette tema er viktig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du kjemper for dine rettighet til å få lurt Microsoft.... og ikke bare har du planer om å lure Microsoft og omgå deres EULA betingelser for rettighetene til Technet lisensne, du skal gjøre det så billig som mulig også.

Technet er et kjempe tilbud uansett hvordan du vrir og vender på det. Du får tilgang til nesten alt fra Microsoft, for under 2.000 kr per år.

Skal du ha like mange lisenser og billigere, må du bare innse at piratbukta er neste sted for deg. Men da må du leve med at Windows/Office versjonen din når som helst sier den er piratkopiert.

Det slipper du med Technet.

Du drar dette veldig langt synes jeg....enten skal du ha Technet, og da kjøper du det direkte fra Microsoft og er fornøyd, eller så er dette bare tomt prat, og du har ingen planer om å kjøpe noe som helst. Da bruker du bare opp tiden vår her.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Piratbukten er ikke et lovlig alternativ. Og ikke risikofritt.

For å være ærlig er jeg lite fristet å gi microsoft penger.

Så derfor gjør jeg det så billig som mulig.

For å være ærlig fortjener microsoft å bli lurt her.

Hvis de hadde laget et produkt der kundene står mere i fokus kan jeg støtte dem.

Men ellers nei.

Hvis vi snakker om lureri, kan du si helt ærlig at microsoft aldri har lurt oss?

Hvorfor har microsoft makten? Flest brukere?

Det er fordi microsoft sikkert har betalt større del av pcprodusentene for at microsoft skal finnes på alle laptop/stasjonære maskiner utenom Apple maskiner.

Microsoft har sikkert avtaler med maskinvareutviklere, spillutviklere etc for å begrense mulighetene for privatpersoner. Etter hva jeg har lest på linux forumer. Derfor er ikke linux like bra på spill.

Fortjener det en belønning eller straff?

Har tenkt å kjøpe med noe ja, blir vel technet avtale (Billigst mulig).

Hva mener dere her, alle dere som betaler microsoft?

Er det av glede eller en ren nødvendighet?

Jeg kunne i prinsippet valgt linux, men på grunn av spill og maskinvare, brukervenlighet er nok windows best. Er pcbygger så Apple er ikke et alternativ.

Men ja leker med ideen angående hackintosh, gøy å få til ting.

For min del kunne jeg godt tenke meg windows 7 Enterprise så har jeg den beste operativsystemet til microsoft, selv om det er det dyreste technet avtalen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Piratbukten er ikke et lovlig alternativ.

Hvis de hadde laget et produkt der kundene står mere i fokus kan jeg støtte dem.

Men ellers nei.

Hvis vi snakker om lureri, kan du si helt ærlig at microsoft aldri har lurt oss?

Hvorfor har microsoft makten? Flest brukere?

Det er fordi microsoft sikkert har betalt større del av pcprodusentene for at microsoft skal finnes på alle laptop/stasjonære maskiner utenom Apple maskiner.

Microsoft har sikkert avtaler med maskinvareutviklere, spillutviklere etc.

Fortjener det en belønning?

Har tenkt å kjøpe med noe ja, blir vel technet avtale.

Hvis du ikke liker måten Microsoft bedriver business på så får du finne på noe annet. Er masse gratis alternativer der ute. Resten av posten din er jo bare anti-Microsoft propaganda. Skjønner ikke hvorfor du vil ha Windows når du er så imot MS. Videre anbefaler jeg deg å ta rådene til myhken og kanskje få noen til å lese over postene dine før du poster (ikke for å være frekk). Det er greit med skriveleifer en gang iblant men noen ganger er det direkte vanskelig å skjønne hva du mener og jeg får vondt i øynene av setningsoppbyggingen.

Lenke til kommentar

Hvordan går det med crysis 2 da?

Kjedelig når jeg har maskinvare til over 10 000 kr.

Og ikke får brukt disse maksimalt. Fortrekker å spille på PC isteden for PS3 og xbox 360.

Selv om jeg har disse konsollene, gjør flere pc langt bedre en spillkonsoller.

Når crysis kommer med DX 11 burde man virkerlig får nytte av maskinen.

Så derfor blir det technet.

Selv om jeg støtter også linux, som ikke er alternativet til spilling.

Så kan jeg lære meg windows 7 enterprise også.

Regner med crysis 2 funger bra der og andre spill?

Selv om enteprise riktignok er beregnet på kravstore bedrifter isteden for business utgaven.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Windows 7 Enterprise er nøyaktig likt som Windows 7 Ultimate. Forskjellen ligger i lisensen og aktiveringsteknologien. Windows 7 Ultimate, bruker enten OEM, oppgradering eller fullversjonlisenser. Windows 7 Enterprise aktiveres enten via en MAK nøkkel (en nøkkel med begrenset antall aktiveringer) eller en KMS server.

Kjøper du Technet Pro får du med en Windows 7 Enterprise MAK nøkkel med 500 aktiveringer.

Om dette er verdt den 1000 lappen mer i forhold til Technet Standard, kan ingen andre avgjøre utenom deg. Men jeg er enig Kimma16 at du stort sett bare prater mot Microsoft i trådene dine, så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du skal skaffe deg Technet da?

Piratbukten er ikke et lovlig alternativ. Og ikke risikofritt.

Du skjønner virkelig ikke at å bruke Technet til det du sier, i prinsippet, og i følge Microsofts EULA bestemelser, er like ulovlig som å laste ned Windows 7 fra nett?

Men jeg skal være enig med deg at det er en stor risiko når du laster ned fra nett, og den risikoen unngår du med Technet.

Skal du ikke laste ned piratkopier er dette så lite som du kan gi for å ha noe du kan i ditt hode kalle lovlig programvare. $199 (ev. 1.600 NOK) for lisenser verdt millioner kan vel ikke kalles noe annet enn et veldig godt tilbud.

Billigere blir det ikke, om du ikke ønsker å betale penger til piratene da, som du i prinsippet gjør når du eventuelt kjøper noe "sinnsykt" billig.

Men ellers nei.

Technet og MSDN er programmer som gjør akkurat det du sier de ikke gjør, nemlig setter kundene i fokus.

De lar folk (firmaer) teste ut programvaren før de eventuelt går til innkjøp av det de var fornøyd med.

Og via MSDN kan du utvikle og teste programvaren du har/lager slik at den fungerer sammen med Microsofts programvare, uten å måtte kjøpe en masse enkeltlisenser.

Microsoft kunne vel ikke gjort så mye annet enn å eventuelt gi bort lisenser, men vi må huske at Microsoft er et selskap som skal tjene penger, og kan ikke gi alt bort gratis.

Den dagen du eventuelt starter et firma selv, så skjønner du at du ikke kan drive noe uten å tjene penger. Ikke i lengden i alle fall.

For min del kunne jeg godt tenke meg windows 7 Enterprise så har jeg den beste operativsystemet til microsoft, selv om det er det dyreste technet avtalen.

Som nevnt over, Windows 7 Enterprise er bare Windows 7 Ultimate med annen lisensbetingelser.

Så å mene at det er det beste er bare tull og sier litt om kunnskapen din.

Windows 7 er et bra OPERATIVSYSTEM, Windows 7 Enterprise er bare en betegnelse på en versjon.

Endret av myhken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Microsoft kunne vel ikke gjort så mye annet enn å eventuelt gi bort lisenser, men vi må huske at Microsoft er et selskap som skal tjene penger, og kan ikke gi alt bort gratis.

Den dagen du eventuelt starter et firma selv, så skjønner du at du ikke kan drive noe uten å tjene penger. Ikke i lengden i alle fall.

Tull man trenger ikke å gi bort lisenser, microsoft kunne valgt en løsning som:

http://susestudio.com/

Der technet lisensbrukerne kunne tilpasse operativsystemet til egent bruk.

Istedenfor velger microsoft løsningen å velge så mange forskjellig versjoner.

Har man ultimate, har man i prinsippet sammensatt (Basic + Home Premium + Business).

Enterprise er igjen litt bedre.

Greit nok å betale penger for et produkt.

Men det løser vel ikke problemet helt.

Men isteden velger microsoft å lage "windows N uten mediaplayer" windows uten internet explorer.

Du skjønner virkelig ikke at å bruke Technet til det du sier, i prinsippet, og i følge Microsofts EULA bestemelser, er like ulovlig som å laste ned Windows 7 fra nett?

Det er ikke ulovlig i følge norsk lov. Er bare umoralsk så er ikke anbefalt for bedrifter.

Men som privatpersoner ser jeg ingenting i veien for det. Mener jeg har lest at i norge er kun skriftlig avtaler gjort før kjøpet gyldige.

Men EULA etter kjøper er ulovlige, kan noen bekrefte dette?

Hva EU lovgivning og amrikanske lovgivninger sier, er noe helt forskjellig?

Nå er vel verken noen av disse lovene gyldig i norge eller?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Istedenfor velger microsoft løsningen å velge så mange forskjellig versjoner.

Har man ultimate, har man i prinsippet sammensatt (Basic + Home Premium + Business).

Enterprise er igjen litt bedre.

Hvorfor gidder du å starte diskusjonstråder når du ikke hører/eller leser hva andre skriver???

Nå skal jeg si det en gang til. Windows 7 Enterprise ER AKKURAT HELT LIK WINDOWS 7 ULTIMATE!!!!!

Den eneste forskjellen er måten du får aktivert produktet på og hvilket type lisens du får.

Det er ingen andre forskjeller. Enterprise er ikke noe bedre enn Ultimate, de er AKKURAT like bra.

200411_compare1.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

Skal du fortsette å si at Enterprise er bedre enn Ultimate, får du linke til noen offielle Microsoft sider som sier akkurat det.

Enterprise brukes av store selskaper som ikke har mulighet til å få 1 million produktnøkler de må skrive inn manuelt. De får EN nøkkel.

Bruker de en KMS server, trenger de ikke å få en nøkkel som er dems egen en gang, da brukes de offisielle KMS nøklene som ligger åpent på nett:

http://technet.microsoft.com/en-us/library/ff793421.aspx

Skjønner du nå at det ikke er noe forskjell på Ultimate og Enterprise???? :mad:

Kanskje du blir fenget av navnet...Enterprise...må jo være verdens beste :roll::ohmy:

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig i følge norsk lov. Er bare umoralsk så er ikke anbefalt for bedrifter.

Men som privatpersoner ser jeg ingenting i veien for det. Mener jeg har lest at i norge er kun skriftlig avtaler gjort før kjøpet gyldige.

Men EULA etter kjøper er ulovlige, kan noen bekrefte dette?

Hva EU lovgivning og amrikanske lovgivninger sier, er noe helt forskjellig?

Nå er vel verken noen av disse lovene gyldig i norge eller?

Ja du kan si hva du vil, men om Microsoft bestemmer seg for at akkurat du har brutt EULA betingelsene, så sperrer de kontoen din uansett hvor mye du har betalt. Enkelt å greit. Og betingelsene er en form for kontrakt som du må "singere" (digitalt) før du i det hele tatt får bestilt noe Technet.

Greit at det ikke er norsk lov, og du blir aldri arrestert for å ha brutt EULA betingelsene, men du kan miste alle lisenser fra den kontoen, og da ikke bare til det programmet som du eventuelt blir "tatt" med.

Men jeg har jo skrevet det mange ganger før, utrolig mange her i verden bruker akkurat Technet som en "god samvittighet" for å kunne laste ned 100% sikre .iso filer og for å kunne ha lisenser som lar seg aktivere og som er gyldige "livet" ut.

Om du velger å gjøre det, så er det ingen som kommer å skyter deg, setter deg i fengsel, eller saksøker deg for millioner.

OM du skulle finne på å selge dem, eller gi dem bort, ja da er sjansen stor for at Microsoft setter søkelyset på akkurat deg, og du risikerer å miste kontoen din og alle tilhørende lisenser. Noe mer skjer ikke. (PS! Du kan bli svartelistet, slik at du ikke får kjøpt nye Technet kontoer også da...men men)

Lenke til kommentar

Ok, men hvordan er det på server lisenser da? Er vel lik som Datacenter?

Office 2010 enterprise er vel kanskje enste som er bedre en andre.

Muligens jeg har brukt gamle kilder, siden det var bare "Windows Services for UNIX" som jeg riktignok ikke vet om.

Det tror ikke mange vet heller.

Lenke til kommentar

Ok, men hvordan er det på server lisenser da? Er vel lik som Datacenter?

Hva mener du her? Hvilke lisenser du får tilgang til med Standard og Pro? Det ser du på dette excel arket her....

Office 2010 enterprise er vel kanskje enste som er bedre en andre.

Det er bra du vet hva du snakker om da... :whistle: Det finnes ingen Office 2010 Enterprise versjon, og det vil heller ikke komme noen Office 2010 Enterprise versjon.

200411_office1.jpg

Dette er de tre versjonene som er tilgjengelig for private...

200411_office2.jpg

Og disse to versjonene er for selskaper (og Technet/MSDN)

Eneste versjon som ikke står der er "gratis" versjonen Starter som har reklame.

Muligens jeg har brukt gamle kilder, siden det var bare "Windows Services for UNIX" som jeg riktignok ikke vet om.

Det tror ikke mange vet heller.

Tror ikke mange vet hva du sier her heller. Er jo totalt uforståelig. Hva pokker mener du?

Endret av myhken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei det går ikke å fornye når du ikke har Technet fra før. Til og med du har hatt en konto, og latt den utløpe, får du ikke fornyet etter en tid (noen måneder).

Så skal du bestille, må du bestille vanlig pakke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...