Gå til innhold

Oppgradering trengs! Hva kan jeg gå for?

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere PC'en min til så mye som hovedkortet tillater (sånn cirka da), men som ikke koster overdrevent mange tusen. Har ikke hatt NOEN problemer med PC'en jeg har nå, men vil allikevel få oppgradert pc'en litt.

her er det jeg bruker nå:

- Gigabyte GA-MA790X-UD4

- AMD Phenom II X3 720 Black Edition

- Sapphire Radeon HD 4870 1024 MB Toxic

- Kingston ValueRAM DDR2-800 4096 MB

- Thermaltake Toughpower 700W

- Antec Three Hundred

Noen forslag/oppsett å komme med/anbefale, kanskje?

Pris: helst ikke så MYE over 5000kr...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her hadde jeg kjøpt:

AMD Phenom II X6 1100T

Consair A70

OCZ Vertex 2 120 GB 2.5-tommer

Radeon HD 6950

Ser ut for meg at disse vil fungere.

Husk å oppdatere bios først.

Nå vet jeg ikke hvor langt du kommer med overklokking, men ellers burde dette oppsettet være brukbart forbedring.

Ellers er det bare å vente på bulldozer.

Hvis du har 2x2 GB har du sikkert plass til 2 ram brikker til, men da burde du handle brukt.

Ellers gjør nok en SSD god jobb også.

Hvis du ikke har budsjett til alt, og er i nærheten av komplett eller netshop.

Går det ann å bytte noe av gangen eller spare opp penger til oppgradering.

Her burde du merke forbedringer.

Nå er jeg litt usikker på om skjermkortet blir litt stort.

Men en HD 6850 burde vertfall gå lett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En firekjerner er det høyeste du vil gå på dette hovedkortet, det har et 4+1-fase VRM. Phenom II X4 970 er det høyeste du kan trygt gå. Overklokking kan du bare glemme med mindre du liker lukten og synet av svidd elektronikk.

Ellers er det bare å gå foret HD 6950 2GB, en Vertex 2 eller Corsair Force SSD fordi du har et SATA2-hovedkort.

Du har muligheten til å gå Crossfire, men det er lite poeng med mindre du skal spille på 2560x1600 da prosessor vil flaskehalse deg før du får dratt ut halvparten av kraften i disse kortene.

EDIT: du kan maks få inn en 28cm GPU

Da kan du vurdere GTX 570 eller GTX 560

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hvis du har 5k å bruke så bør du absolutt gå for et 1155-hovedkort, intel i5-2500k cpu og 4-8GB Corsair xms3 ram. Du får et bra hk og den cpuen + ram for rundt 3500kr eller mindre, så kan du evt kjøpe et skjermkort til og kjøre cf, eller gå for et nyere amd- eller geforce 560-kort.

Lenke til kommentar

Har ikke lyst å tukle med et nytt hovedkort enda. Jeg kjøpte det hovedkortet jeg har nå, så at jeg kan oppgradere ved senere anledning.

Beklager, men jeg skal bruke PC'en primært til multi-tasking, lett spilling (spiller ikke kravstore spill som f.eks Crysis 2 og den slags), en god del film- og fotoredigering/produsering og se filmer...

Har ikke overclocket det oppsettet jeg har nå, så jeg blir vel heller ikke å overclocke oppgraderingen heller.

Tror jeg også må bytte HDD ettersom jeg har 1x IDE-HDD og 1x SATA-HDD innpå PC'en nå...

Lenke til kommentar

I henhold til Gigabyte sine nettsider så skal da hovedkortet støtte mer en X4.

Ifølge de samme nettsidene har det også et 4+1-fase VRM, jeg vil ikke anbefale å kjøre en Phenom II X6 på dette, jeg vil heller ikke anbefale å overklokke på dette. Det er fordi 4-fases VRM på 125W er for svakt, hovedkort har gått i lufta pga dette. En Phenom II X4 er det høyeste du vil gå. Tro meg når jeg sier at dette er ikke tull.

Lenke til kommentar

Ifølge de samme nettsidene har det også et 4+1-fase VRM, jeg vil ikke anbefale å kjøre en Phenom II X6 på dette, jeg vil heller ikke anbefale å overklokke på dette. Det er fordi 4-fases VRM på 125W er for svakt, hovedkort har gått i lufta pga dette. En Phenom II X4 er det høyeste du vil gå. Tro meg når jeg sier at dette er ikke tull.

Vel, med tanke på de andre innleggene dine andre steder, så har jeg plenty med grunner til å tro på dine ord.

Men ja, sannsynligheten er nok større for at jeg går for en X4 enn X6, altså. Betyr det at hvis jeg går for en X4 at jeg ikke kan/bør overklokke det, eller? Og hvilken X4 anbefaler dere? X4 970?

Lenke til kommentar

Du bør ikke overklokke den, om du gjør det kan det fort bli stopp på festen om du går for langt.

X4 970 vil gi deg et lite hopp i ytelse, og du sparer 150 kr fra å gå opp til 975 for 100 MHz ekstra.

Det er imidlertid ikke store hopp du kommer til å få her, det er bare snakk om en ekstra kjerne og 700 MHz opp i klokkefrekvens (kanskje litt likevel?).

Om du oppgraderer til et GTX 560 Ti eller et GTX 570 vil du få et stort hopp i gaming, og da begynner vi kanskje å snakke om en god oppgradering.

Lenke til kommentar

Du bør ikke overklokke den, om du gjør det kan det fort bli stopp på festen om du går for langt.

X4 970 vil gi deg et lite hopp i ytelse, og du sparer 150 kr fra å gå opp til 975 for 100 MHz ekstra.

Det er imidlertid ikke store hopp du kommer til å få her, det er bare snakk om en ekstra kjerne og 700 MHz opp i klokkefrekvens (kanskje litt likevel?).

Om du oppgraderer til et GTX 560 Ti eller et GTX 570 vil du få et stort hopp i gaming, og da begynner vi kanskje å snakke om en god oppgradering.

Skjønner. Men syns du at jeg bør gå for 975 siden den er bare 150kr mer i pris? Er 100 MHz verdt det, tro? Men at jeg vil gå for en X4 er vel mer eller mindre bankers. Og joda, 700 MHz er vel et nice hopp med tanke på det jeg har nå, tror du ikke?

Litt random, men vet du om jeg vil ha støtte for SSE4 dersom jeg oppgraderer til X4 970/975, eller?

Hmm... litt mer usikker på det der, ja. Er det SÅ stor forskjell på en GTX 570 og GTX 560 Ti? Ser det er noen hundrelapper å "spare" hvis jeg går for 570...

En annen ting... Har en bekjent som jobber med data i USA som reiser hit en tur. Tenker at PC-delene der er jo mye billigere, så hvis jeg kjøper de der, kan jeg bruke de til oppsettet mitt, eller? Det skal vel gå fint, mhm?

Lenke til kommentar

Hmm... sant nok. Er vel ikke helt vitsen der, nei.

Så du mener den GTX 560 SO'en er det alternativet jeg bør gå for? Virker da som en svært god pris det der da.. :)

Hva med de andre spørsmålene som jeg hadde? Vet du svar på disse?

Lenke til kommentar

Det var ingen form for forsøk på diskreditering eller påstand om at du skrev tull. Bare at det er diskrepans mellom hva du skriver og hva Gigabyte selv påstår.

Personlig ville jeg uansett tatt sjansen om det stod på nettsidene - rett og slett fordi om kortet ikke tåler hva Gigabyte skriver er det en soleklar reklamasjonssak.

Ellers er det soleklart at trådstarter får mest boost ved å oppgradere skjemkort og putte i en lite SSD. Jeg gjorde det til min X3 720 i fjor, skiftet ut GTS 250 med GTX 460 - og det gjorde vei i vellinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...