Pc96 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hei! Skal ta en polering/voksing på bilen i morgen, ikke noe professjonelle greier. Lakken på bilen er ikke noe å skryte av så har da kjøpt inn to flasker med scratch remover fra biltema for å se hva den klarer. Men skal jeg bruke denne etter vanlig polering eller bare denne rett på? Altså denne og ikke noe før, eller polering + denne? Kanskje litt sent spørsmål men, hehe. Takk for svar! Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Voks skal alltid helt til slutt. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Du bruker den rett på nyvasket bil (evt asfaltfjerner nederst på bilen hvis det trengs først) og det anbefales å bruke maskin til dette. 2 flasker av denne burde holde til ti biler, så du har nå kjøpt så det holder ihvertfall. Når du har tatt hele bilen med scratch remover, så polerer du hele bilen for hånd med en bra polish etterpå Lenke til kommentar
Pc96 Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Takk for svar! Gjorde jobben i dag jeg, ble fornøyd med reultatet, den så/ser jo ikke ut i lakken! Brukte maskin ja. Så blir det polering i morgen. Men slenger på ett spørsmål til jeg om det går fint. Med alle ripene som er på bilen (ikke dype), bare små vaskeriper og slikt, er det noe behandling som skikkelig fjerner dette, eller gjør det bedre ivertfall? Sånn utenom hellakkering? Greit at den ser bedre ut nå og sikkert bedre etter poleringen i morgen, men jeg vet jo at denne scratch removeren bare gjemmer ripene en stund så kommer dem frem igjen. Takk for svar! Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Takk for svar! Gjorde jobben i dag jeg, ble fornøyd med reultatet, den så/ser jo ikke ut i lakken! Brukte maskin ja. Så blir det polering i morgen. Men slenger på ett spørsmål til jeg om det går fint. Med alle ripene som er på bilen (ikke dype), bare små vaskeriper og slikt, er det noe behandling som skikkelig fjerner dette, eller gjør det bedre ivertfall? Sånn utenom hellakkering? Greit at den ser bedre ut nå og sikkert bedre etter poleringen i morgen, men jeg vet jo at denne scratch removeren bare gjemmer ripene en stund så kommer dem frem igjen. Takk for svar! En skikkelig omgang med maskin rubbing vil fjerne ripene. En hver ripe som ikke er igjennom lakken kan fjernes. Men om du ikke er sikker på hvordan du "rubber" en bil så anbefaler jeg at du lar en fag mann å gjøre jobben. Blir ikke noe pent resultat om du brenner lakken. Bruk kvalitets rubber fra eksempelvis: Meguiars, M3, Kent eller Auto Glym. Husk å ikke stå i direkte sol lys! Etter at alle riper er rubbet bort POLER. Det er stor forskjell på hvor mye man kan jobbe med hver enkelt lakk type uten å brenne den. Så vær forsiktig. Lykke til! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Takk for svar! Gjorde jobben i dag jeg, ble fornøyd med reultatet, den så/ser jo ikke ut i lakken! Brukte maskin ja. Så blir det polering i morgen. Men slenger på ett spørsmål til jeg om det går fint. Med alle ripene som er på bilen (ikke dype), bare små vaskeriper og slikt, er det noe behandling som skikkelig fjerner dette, eller gjør det bedre ivertfall? Sånn utenom hellakkering? Greit at den ser bedre ut nå og sikkert bedre etter poleringen i morgen, men jeg vet jo at denne scratch removeren bare gjemmer ripene en stund så kommer dem frem igjen. Takk for svar! Hvis lakken ikke ser ut nå, så har du ikke jobbet godt nok/lenge nok med scratch remover og maskin, så da er det bare å kjøre på igjen. Når jeg gjør en slik jobb på en middels sliten bil, så tar det ca 3 timer med maskinen, og jeg har gjort dette maaaange ganger, så det er godt mulig du må opp i 4 timer feks. Type maskin du bruker er også avgjørende for resultatet.... mange tror feks at man kan polere med en eksentersliper, hehe Endret 20. april 2011 av cossiemk1 Lenke til kommentar
The_Saint Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Takk for svar! Gjorde jobben i dag jeg, ble fornøyd med reultatet, den så/ser jo ikke ut i lakken! Brukte maskin ja. Så blir det polering i morgen. Men slenger på ett spørsmål til jeg om det går fint. Med alle ripene som er på bilen (ikke dype), bare små vaskeriper og slikt, er det noe behandling som skikkelig fjerner dette, eller gjør det bedre ivertfall? Sånn utenom hellakkering? Greit at den ser bedre ut nå og sikkert bedre etter poleringen i morgen, men jeg vet jo at denne scratch removeren bare gjemmer ripene en stund så kommer dem frem igjen. Takk for svar! Hvis lakken ikke ser ut nå, så har du ikke jobbet godt nok/lenge nok med scratch remover og maskin, så da er det bare å kjøre på igjen. Når jeg gjør en slik jobb på en middels sliten bil, så tar det ca 3 timer med maskinen, og jeg har gjort dette maaaange ganger, så det er godt mulig du må opp i 4 timer feks. Type maskin du bruker er også avgjørende for resultatet.... mange tror feks at man kan polere med en eksentersliper, hehe Bilen blir ikke bedre enn produktet du bruker. Du kan nok jobbe i dag etter dag med dårlige produkter uten å få ett strøkent resultat. Selv om Biltemas scratch remover gir ett greit nok resultat. Så ville det blitt mye bedre med ett kvalitets produkt. Med gode produkter og riktig verktøy så blir jobben også mye enklere. Selv så bruker jeg inntil 4 forskjellige rubber / polish produkter. Kent`s grov rubber, 80, 82 og 85 fra Meguiars proff serie. Alt etter hvor ille eller skadet lakken er. Jeg bruker også 3 forskjellige puter til å rubbe med. Lamme ull, til hardt skadet lakk. Rød pute til fjerning av mindre riper / skader. Gul pute til en strøken finnish. Denne kombinasjonen gir meg i alt 12 forskjellige grader av rubb / polering. I tilleg til dette bruker jeg også "clay" De fleste klarer seg med 2 typer rubb / polish og to puter. Mellom grov og fin rubber. Rød og gul pute. Lamme ull og grov rubber ambefaler jeg ikke om du ikke har mye trening! Det er også stor forsjell på rubb maskiner. Mine personlige favoritter er Flex og Makita. Polerer du bare 1 til 10 biler i året så kan du klare deg med noe billigere. Det første jeg ser etter når jeg skal ha meg en god rubb maskin er at den kan kjøres på lavt turtall. Lavt turtall gir mindre sjanse for brennt lakk. Så langt ned som 600-800 rpm bør en god maskin klare. Som tidligere sagt. All lakk som ikke er skadet gjennom lakken kan bli strøken. Med riktig verktøy og midler. Har lagt ved bilder av gamle bilen min som ett eksempel. (Dama mi eier bilen nå.) Det er en 83 modell Merchedes 190 med orginal lakk. Når jeg begynte på den var den skjoldete med hvit bleke flekker i lakken. Røde lakker blir fort stygge. Bilen ser faktisk bedre ut på bilde enn den faktisk var. Se ved lysa bak så ser du tydlig bleking. Den har fortsatt samme lakk. Bare fått på sommer felger, solfilm, reklame og blitt polert på bilde 2. Lykke til! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 22. april 2011 Del Skrevet 22. april 2011 Jeg vet alt dette, og har jobbet med bilpleie i noen år, men for folk flest som bare skal ta sin egen bil, så funker biltemas scratch remover overraskende bra, men man MÅ ha en god polish utenpå, hvis ikke så blir bilen fort matt igjen.... Men riper er det ikke noe problem å fjerne med dette produktet og en ok maskin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå