Gå til innhold

[Løst] Dårlige bilder med 1000d


Anbefalte innlegg

Hei!

Månen er så utrolig pen i kveld, så jeg tenkte jeg skulle ta noen bilder av den. For under et halvt år siden kjøpte jeg mitt første speilrefleks, et Canon eos 1000d. Jeg vet at det er et nybegynnerkamera, men det gjør jo ikke noe, jeg er jo nybegynner :p

 

Men jo, greia er;

tar jeg bilder med blits blir månen bare hvit og ingen av skyene rundt synes

 

tar jeg bilder uten blits bruker det 2-3 sekunder på å ta bildet og bildet blir uklart og månen blir dratt utover

 

så ja, jeg lurer på, hvordan får jeg tatt et fint og klart bilde av månen?

 

jeg har det vanlige objektive som fulgte med og et sigma macro 70-300 mm :)

 

HJELP MEG :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du skal ta bilde av månen med blitz må du nok ha en som er *litt* kraftigere enn den innebyggede. Du må slå av blitzen, bruke laaaang lukkertid, og du bør ha et godt anlegg (støtte) for kamera eller helst stativ. Lås gjerne autofokus på uendelig, velg en middels blenderåpning, og prøv deg frem med å endre lukkertiden til du får det slik du vil ha deg. Lykke til!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Månen er et stykke unna, vettu, så det skal ikke mye bevegelse til for at bildet blir dårlig. Stativ og fjernutløser, ev. bruk selvutløseren (med mindre du vil knipse akkurat når månen smiler), så blir det bra.

Lenke til kommentar

Dersom du skal ta bilde av månen med blitz må du nok ha en som er *litt* kraftigere enn den innebyggede. Du må slå av blitzen, bruke laaaang lukkertid, og du bør ha et godt anlegg (støtte) for kamera eller helst stativ. Lås gjerne autofokus på uendelig, velg en middels blenderåpning, og prøv deg frem med å endre lukkertiden til du får det slik du vil ha deg. Lykke til!

 

Takk takk :) men hehe :blush: hva er blenderåpning og hvordan stiller jeg på det? og hvordan låser jeg autofokus på uendelig?

 

jeg er såå blank på dette området :ermm:

Lenke til kommentar

Det å ta bilde av månen er ikke bestandig lett - du bør gå vekk fra de automatiske innstillingene, og bruke manuell. Et passende sted å begynne er ISO 800, f/5,6 og lukkertid på et sted mellom 1/4 og1 sekund.

 

Ved å bruke gelendret, så kan du hjelpe på med å bruke selvutløseren, ellers så er det store sjaner at du skubber på kamera mens bildet tas.

 

Nå vil månen være veldig lys i forhold til omgivelsene, slik at det ikke er sikkert du får den balansen du ønsker.

 

Jeg prøvde litt i går, og resultatet ble ikke videre bra:

 

5632085104_d97c4d60c0.jpg

P1020278 by tomsi42, on Flickr

Lenke til kommentar

Jeg hadde et 70-300mm f/5.6 objektiv før med nesten samme kameraet. Bruk 1/200 lukkertid, iso 200 og f/11.

 

Ved å gjøre dette går du til M på valg-ringen eller hva den kalles, som står for manual. Der gjør du om x/xx tallet til 1/200, og f/xx til f/11, og setter iso til 200. Med 200 i lukkertid vil du kanskje klare å få til et skarpt bilde håndholdt, eller hvis du lener deg til noe. Annbefales å bruke tripod, men går sikkert greit uten.

 

Her har du et bilde jeg tok med de settingsene, men nesten samme utstyr som deg. Husk at jeg har croppet dette bilde veldig mye, derfor fremstår det ikke som superskarpt.

 

http://foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=563373&imageoffset=11&brukerid=94285

Lenke til kommentar

Fant du ut av hvordan du bruker fokuset manuelt ?

 

Hvis ikke så slår du over bryteren på objektivet fra AF til MF og vrir fokusringen til uendelig "" og et par tre millimeter tilbake, bruker du stativ kan du slå på liveview og zoome inn månen på kameraskjermen for optimal fokusering.

 

Du kan også lese litt i den store månetråden angående tips og se på bilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...