Gå til innhold

Program for å organisere bildene

Anbefalte innlegg

Hvilket program foretrekker dere for å organisere bildene? Jeg har brukt Windows Live fotogalleri. Det har sine mangler. Har også testet Adobe Photoshop ELements 9. Dette virker veldig bra. Men når man tagger personer osv, så blir vel ikke den informasjonen liggende i bildefilen, men i en egen database? eller? Det er en stor ulempe hvis man skal skifte til ett annet program senere, og evt. ikke får meg seg all denne informasjonen.Må man da gjøre jobben på nytt? Samme utfordring hvis man bruker to PCer å redigere på.

Anbefalinger/kommentarer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker Lightroom 3, der har du en genial bibliotek/database hvor du kan søke på metadata,tags,optikk,brennvidde,kamera, etc.

En annen fordel er at du kan redigere bildene dine der samt at du kan gjøre det med mange bilder samtidlig, jeg har lagt inn noen presents som gjør at raw-filene får de nødvendige standard justeringene før jeg begynner på selve redigeringen.

Det har også en grei automatisk backup hvis du ønsker det.

Du kan laste ned en 30dagers gratis prøveutgave fra Adobe.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

PS Album lager en egen database ja og det er en enorm ulempe hvis du må kjøre en recovery etter et diskkrasj da alt må settes opp eksakt slik det var.

Live bruker filenes innebygde metadata og er mye bedre i så henseende. Jeg ga opp PS Album etter et slikt diskkrasj.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Lightroom 3, der har du en genial bibliotek/database hvor du kan søke på metadata,tags,optikk,brennvidde,kamera, etc.

En annen fordel er at du kan redigere bildene dine der samt at du kan gjøre det med mange bilder samtidlig, jeg har lagt inn noen presents som gjør at raw-filene får de nødvendige standard justeringene før jeg begynner på selve redigeringen.

Det har også en grei automatisk backup hvis du ønsker det.

Du kan laste ned en 30dagers gratis prøveutgave fra Adobe.

ok. Da skal jeg laste ned en testversjon. Vet du om lightroom lagrer metadataene i bildefilen? eller blir denne informasjonen liggende i en egen database?

Lenke til kommentar

For å lagre endringer slik at eks bridge og camera raw skal se det må man trykke ctrl + s for å lagre endringer til en xmp fil.

(testet det nettopp for å kontrollere hukommelsen min. tok et lite kurs i lr for et år siden)

Endret av brk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...