BRDP Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hei Jeg vil overvåken pcen min for å finne ut hvor mye watt den dra fra psuen min, men er det noe program som kan gjøre dette? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Nei. Du kan kjøpe en effektmåler, men det finnes ikke et program som kan dette. Fordi alle prosessorer, grafikkort og harddisker er litt forskjellige i strømforbruk Lenke til kommentar
weebl Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 det enkleste er nok å bare kjøpe en effektmåler fra clasern som står mellom støpselet og veggen. er et fåtall PSU'er som lar deg lese strømforbruket fra de Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Big news: maskinen din kan ikke kommunisere med strømforsyninga på noe vis. Unntaket er på bærbare maskiner hvor man kan måle batteristatus. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Kjøp denne og koble mellom PC og veggen. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 21. april 2011 Del Skrevet 21. april 2011 yep, en strømmåler mellom veggutak er en billig og god måte å gjøre dette på. Det finnes visstnok noe software som kan lese av hvor mange watt CPUen bruker på de helst nyeste intel kjernene fra det jeg hører, men det er jo mange andre maskiner som trekker strøm,og de fleste har ingen slik overvåkning av forbruk. Husk at de fleste PSUer er mellom 80-85% effektive (avhengig av belastning), så maskinen kan du røfft regne med trekker ca 80-85% av det du måler fra strømmåleren. Hvis du skal bruke dette for å måle om PSUen er sterk nok, så husk at det er ikke BARE den totale watt-ratingen på PSUen som gjelder. Det er forskjellige spenninger involvert. Som tommelfingerregel kan man si at det er 12volt som er absolutt den viktigste spenningen på nyere maskiner, da det er her 90-95% av forbruket skjer. Det hjelper med andre ord ikke å ha en PSU som er på 800watt om bare 400watt kan leveres som 12volt. Dette står som regel oppført på siden av PSUen hvor mye den leverer på hver rail. -Stigma Lenke til kommentar
BRDP Skrevet 25. april 2011 Forfatter Del Skrevet 25. april 2011 Ok takk for hjelpen da kjøper jeg en strømmåler og så prøver jeg og lese hva som står på PSUEN min Takk:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå