storken Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 (endret) storken: Det er ikke tull det BuffyAnneSummers påstår. Tvertimot er det noe spesielt idrettsutøvere må forholde seg til, siden prestasjonsnivået synker før du blir tørst. Et lite avsnitt hentet fra heftet Mat og prestasjon laget av Helsedirektoratet. Tørste er en dårlig indikator på væskebalansen. Tørsten kommer først etter et tap på 2% av kroppsvekten (1-2 liter væske), og etter at prestasjonsevnen har begynt å synke. Væsketapet for en enkelt treningsøkt eller konkurranse, kan beregnes ved å måle kroppsvekt rett før og etter trening. Jo, begge de påstandene er ikke noe sted dokumentert. Tørsten kommer ikke etter et 2% tap av kroppsveske. Du blir tørst tidligere enn dette. Du er dehydrert ved 2% veske"tap". Helsedirektoratet bommer her. Her er 5 myter om vanninntak. Videre vil jeg legge til at å være overhydrert medfører dårligere prestasjon enn å være mildt dehydrert. Så legg fra dere det "sippe vann hele tia" tullet deres, drikk deg utørst - når du er tørst. En forskning.no artikkel om vanninntak. ( ) Endret 20. april 2011 av storken Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg tisser sjeldent, max to ganger pr. dag. Var mye oftere før. Er det lite bra for helsen? Drikker lite. Er ikke tørst. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Jeg tisser sjeldent, max to ganger pr. dag. Var mye oftere før. Er det lite bra for helsen? Drikker lite. Er ikke tørst. Kroppen din er tørst lenge før du føler at du er tørst. 1 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 (endret) Jeg tisser sjeldent, max to ganger pr. dag. Var mye oftere før. Er det lite bra for helsen? Drikker lite. Er ikke tørst. Kroppen din er tørst lenge før du føler at du er tørst. http://www.vg.no/forbruker/helse/helse/advarer-mot-overdrevet-vanninntak-vi-er-mennesker-ikke-kameler/a/23494962/ Overn oppfordrer folk til å drikke når de er tørste. – På samme måte som man ikke går og småspiser for ikke å bli sulten, bør man ikke drikke for å unngå å bli tørst. – Det er et forferdelig mas om å drikke mye vann, hele tiden. Det er helt klart sunnere å drikke vann enn saft og brus, men det er ikke slik at jo mer desto bedre. Vi er mennesker, og ikke kameler som kan lagre vann. At man må drikke 2–3 liter vann om dagen er feilinformasjon, og jeg lurer litt på hvor det kommer fra, men jeg holder en finger på kommersielle interesser, sier urologen. Endret 16. januar 2017 av RRhoads 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 16. januar 2017 Del Skrevet 16. januar 2017 Det er snakk om 2-3 liter, inkludert væske du får i deg fra mat. 1 Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg drikker kanskje en halv liter om dag. Det er max. Måte på hvor mye vann mann greier å drikke. Det er ikke så godt. Tror det med væskeinntak er sterkt overdrevet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Det skal inkludere væsken du får i deg via mat, så det å påstå at man må drikke 2-3 liter om dagen blir feil, men kroppen din trenger så-så mye væske for å fungere optimalt. Lenke til kommentar
jae-ols Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Det skal inkludere væsken du får i deg via mat, så det å påstå at man må drikke 2-3 liter om dagen blir feil, men kroppen din trenger så-så mye væske for å fungere optimalt. Hvor mye "drikke" må man innta hver dag? Ikke mat. Holder det med en liter? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Det spørs på hvor mye væske du får i deg av maten du spiser i løpet av dagen. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Spiser du suppe til middag er det mindre sannsynlig at du blir dehydrert enn hvis du hadde spist noen brødskiver f.eks. Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Det er ikke skadelig å i seg selv tisse lite, men én gang per. døgn er alt for lite. Du skal urinere min. 4-5 dl urin per dag for å bli kvitt avfallsstoffene i blodet. Man skal drikke ca. 2,5 liter væske per dag. Drikker man veldig lite, og alltid har veldig konsentrert urin, kan man over flere år utvikle nyrestein - det er vanvittig smertefullt. Hvis du drikker mye, men fortsatt ikke urinerer særlig, ville jeg kontaktet lege og sjekket at nyrene er i orden. Nyrene oppgave er meget komplekse (stimulere til produksjon av blodceller, regulere blodtrykk, filtrere blodet etc.), og symptomer for nyreskade er diffuse eller ikke tilstedeværende. Jeg vil tro i ditt tilfelle at det hele dreier seg om at du ikke drikker nok, men prøv å få det til å bli en vane å drikke litt mer, så du urinere litt oftere enn i dag. Myten om at man skal drikke hele tiden og alltid være veldig godt hydrert er nok ikke helt sann, så man skal ikke overdrive heller Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg har hatt noen perioder hvor jeg tenker at en eller annen form for stress har gjort at jeg får overaktiv blære, også går det over igjen. Kommer tilbake nå og da, og jeg tenker at det er noe stressrelatert over det. Det tok litt tid før jeg antok at uro eller stress bidro til dette. (jeg er ikke trådstarter) Anonymous poster hash: 430f9...17a Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. januar 2017 Del Skrevet 17. januar 2017 Jeg har hatt noen perioder hvor jeg tenker at en eller annen form for stress har gjort at jeg får overaktiv blære, også går det over igjen. Kommer tilbake nå og da, og jeg tenker at det er noe stressrelatert over det. Det tok litt tid før jeg antok at uro eller stress bidro til dette. (jeg er ikke trådstarter) Anonymous poster hash: 430f9...17a Takk for at du delte dette Anonymous poster hash: 4d0f4...63a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå