Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skadelig å tisse for skjeldent?

Gjest bruker-141017

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-141017

Hei, er det skadelig å tisse omtrent 1 gang hver 24. time?

Lurer på alle avfallsstoffene og slikt som ikke blir skylt ut før lenge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kroppen din er tørst selv om du ikke føler deg tørst, så drikk mer uansett.

Holder du deg når du må tisse? Er det slik at når du først tisser så tisser du veldig mye?

Du kan få en nyreinfeksjon hvis du ikke tømmer blæren din regelmessig, og urinveisinfeksjon er en veldig reell fare i og med at når du tisser så renser du urinrøret ditt, selv om det er heller sjeldent at gutter får urinveisinfeksjon på grunn av at de har et langt urinrør i forhold til oss jenter.

Lenke til kommentar

Enkleste måten å bedømme om du drikker for lite er å se på fargen på urinen. Er den for mørk drikker du for lite vann. Husk også at kroppen sitt signal om at den trenger vann ofte uteblir om du er dehydrert. Nyrene dine blir også unødvendig belastet hvis du får i deg for lite vann, og det er også en belastning for cellene i kroppen. Rent vann er viktig, for brus, te og kaffe virker alle dehydrerende.

Tegn på dehydrering kan f.eks være hodepine, dårlig mental funksjon, tørre slimhinner i munnen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

kan jeg gå litt off-topic?

Jeg drikker 6-7 liter vann om dagen, og pisser opptil 10-15 ganger om dagen, er det skadelig å pisse såpass mye?

Det er i meste laget. Du kan faktisk dø av å drikke for mye. Det skal holde med 1 til 2 liter per dag mener jeg å ha hørt.

Lenke til kommentar

Jeg drikker 6-7 liter vann om dagen, og pisser opptil 10-15 ganger om dagen, er det skadelig å pisse såpass mye?

Det er i meste laget. Du kan faktisk dø av å drikke for mye. Det skal holde med 1 til 2 liter per dag mener jeg å ha hørt.

Har lest at kroppen tåler opptil 11 liter vann om dagen, og den fine grensa ligger på 3-5 liter om dagen, så jeg er jo bare litt over, men tenker på all den pissinga, er det sunt?

Lenke til kommentar

Tror ikke pissinga har noe å si. Men synes fortsatt 6-7 liter vann høres mye ut på en dag. Ble iverfall anbefalt å drikke rundt 2 liter når det var veldig varmt (Typ 30-40grader), så tror ikke 6-7 liter er nødvendig, og gjør deg heller bare veldig pissetrengt heletiden.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Ehm, nei - den er ikke det. Hvor har du dette fra?

Det er ikke skadelig, men det har vitterlig ingenting fore seg.

Drikk når du er tørst, kroppen klarer fint å regulere veskebalansen. Om du er vant til å sippe vann hele tiden, kommer du til å bli oftere tørst. Det finnes ingen sammenheng mellom høyere vanninntak og bedre helse.

Selv drikker jeg ikke så mye vann, men det går mye i melk - pisser 1-2 ganger daglig og er storfornøyd med det ;)

Endret av storken
Lenke til kommentar

Så mye vann pr. dag kan være en indikasjon på diabetes, med mindre du f.eks er ekstremt fysisk aktiv og/eller svetter mye.

Har du fått målt blodsukkeret ditt ?

Du bør vurdere å ta en blodsukkertest hos fastlegen og evt en glukosetoleransetest for å sjekke sukkermetabolismen din.

Hvis du ønsker å sjekke blodsukkeret selv kan du ordne deg en måler her:

http://abbottform.no.strd.se/

Du får også tak i målere på apoteket.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-141017

Urinen min er ikke for mørk, den er rimelig normal, jeg holder meg ikke, jeg føler rett og slett ikke trangen for å tisse før jeg plutselig må tisse veldig kraftig, tisser rimelig mye når jeg først er i gang etter en pluss/minus 20 timer.

Sliter hverken med hodepine, nedsatt mental funksjon eller tørre slimhinner.

Kanskje jeg rett og slett har tidenes partyblære. :w00t:

Lenke til kommentar

Ehm, nei - den er ikke det. Hvor har du dette fra?

Legen ;)

Forøvrig så kommer mye av væsken man får i seg i løpet av dagen fra maten også, så det er også viktig å spise ordentlig.

Det å drikke flere liter om dagen går helt bra, det er bare når det er snakk om helt enorme mengder at man kan risikere å bli vannforgiftet.

Lenke til kommentar

Så mye vann pr. dag kan være en indikasjon på diabetes, med mindre du f.eks er ekstremt fysisk aktiv og/eller svetter mye.

Har du fått målt blodsukkeret ditt ?

Du bør vurdere å ta en blodsukkertest hos fastlegen og evt en glukosetoleransetest for å sjekke sukkermetabolismen din.

Hvis du ønsker å sjekke blodsukkeret selv kan du ordne deg en måler her:

http://abbottform.no.strd.se/

Du får også tak i målere på apoteket.

Trur kanskje folk missforstod litt, drikker ikke pga jeg er så veldig tørst eller noe, bare blitt en vane for meg å fylle på flaska hele tia, flere ganger bare presser jeg vannet ned selv om jeg er "stappmett" av vann, men trener 4 dager i uka ja, men starta først med vann pga jeg hørte det hjalp litt på huden, som er helt bra nå, og da har jeg bare fortsatt og drikke utrolig mye.

Testa meg for diabetes for et år siden ca, pga jeg var så slapp på den tiden, nothing.

Spiser forresten bare sunt, bortsett fra i helga :)

Lenke til kommentar

Trur kanskje folk missforstod litt, drikker ikke pga jeg er så veldig tørst eller noe, bare blitt en vane for meg å fylle på flaska hele tia, flere ganger bare presser jeg vannet ned selv om jeg er "stappmett" av vann, men trener 4 dager i uka ja, men starta først med vann pga jeg hørte det hjalp litt på huden, som er helt bra nå, og da har jeg bare fortsatt og drikke utrolig mye.

Testa meg for diabetes for et år siden ca, pga jeg var så slapp på den tiden, nothing.

Spiser forresten bare sunt, bortsett fra i helga :)

Tja. Da er det vel mer en vanesak, men for mye vann er ikke bra for hjernen (som kan svelle opp) og det kan også forstyrre elektrolyttbalansen hvor bl.a salt inngår. Jeg hadde vel personlig justert ned vannmengden og heller drukket 2+ liter jevnt ut over dagen om ikke kroppen hadde protestert. Det er i alle fall det som jevnt over fungerer best for kroppen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Er du tørst veldig ofte?

Skader ikke å sjekke seg for diabetes, da er du ofte tørst og drikker veldig mye.

Lenke til kommentar

Så et spørsmål til deg: Synes du det gir mening at man skal drikke om man er utørst?

Ja, i og med at kroppen faktisk er tørst en stund før man også bli tørst. Det er aldri galt å kjøpe en ordentlig drikkeflaske som man har med overalt og smådrikker av. Det er ikke noe å kverulere over da dette er noe jeg har blitt fortalt av flere leger og ernæringsfysiologer. All væske er også bra, f.eks yoghurt og annet som ikke nødvendigvis er en ''drikke''.

Istedet for å fortsette å kverulere så får du ringe legen selv og spørre!

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

storken: Det er ikke tull det BuffyAnneSummers påstår. Tvertimot er det noe spesielt idrettsutøvere må forholde seg til, siden prestasjonsnivået synker før du blir tørst.

Et lite avsnitt hentet fra heftet Mat og prestasjon laget av Helsedirektoratet.

Tørste er en dårlig indikator på væskebalansen. Tørsten kommer først etter et tap på 2% av kroppsvekten (1-2 liter væske), og etter at prestasjonsevnen har begynt å synke. Væsketapet for en enkelt treningsøkt eller konkurranse, kan beregnes ved å måle kroppsvekt rett før og etter trening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...