Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

CPU temperaturen koker til helvette atm

Anbefalte innlegg

Hallo

Jeg bygde min egen pc for 20 dager siden, nøyaktig.

Men idag mens jeg satt å spilte, så begynte jeg å høre lyder fra pcen som jeg aldri hadde hørt fra pcen før. Den begynte å bråke kjempe høyt, senke lydnivået i 2 sec, også øke lydnivået igjen. Sånn fortsatte det hele tiden, og jeg så merka at pcen var varm, (noe jeg ikke har merka før). Det hele skjedde helt plutselig.

Så jeg skrudde av pcen og gikk innpå bios, og der stod det at tempen var gærne 71 grader eller noe, så jeg skrudde av hele dritten og sjekka om alle kabler var godt inni osv osv. Og alt så helt fint ut, så jeg ventet ca 1 time, skrudde på pcen igjen og stakk innpå bios. Den startet i rundt 30 grader eller no, men plutselig skjøt alt sammen til helvette, den bare økte og økte, og måleren gikk fra blå (standard farge) til rødt, den var vel i 85 grader tror jeg og fikk så sjukt panikk og skrudde av alt sammen.

Nå har jeg heller ikke turt å skru på pcen min igjen. Men jeg skjønner ikke hva som førte til dette problemet, og om det kanskje er bios som troller meg :thumbdown:

Hovedkortet mitt er:

http://www.dustinhome.no/pd_5010552344.aspx

Prosessoren min er:

http://www.dustinhome.no/pd_5010544370.aspx

Linker disse med å begynne med, men si ifra dersom dere trenger mer info så skal jeg skaffe det!

Hver så snill å hjelp meg, for traumer når den dyre pcen min ikke er som den skal :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig typisk at uerfarne brukere feilmonterer standard intel kjølerene. Det mest typiske er at de ikke dytter mothakene gjennom helt - eller bare dytter noen av dem gjennom. Kjøleren vil da fremdeles henge fast, men vil være ubalansert trykket ned mot CPU, eller til og med ha en luftglipe mellom. Dette påvirker kjølingen MYE.

Dette er obvious at det ikke er snakk om at du trenger en tredjeparts kjøler slik som en litt tankeløs bruker over meg kommenterer. Her er det tydeligvis en feilmontering av et eller annet slag som må til for å i det hele tatt klare å oppnå så høye temperaturer ved idle. Feilmonterer du standard kjøleren så er det ingen mer garanti for at du ikke feilmonterer en tredjeparts kjøler også. Hvorfor ikke bare fikse monsteringen på standard kjøleren så vil du ha en mer en god nok kjøler uten å betale for en ekstra en?

Jeg tipper at du ikke faktisk har lest instruksjonsmanualen for monteringen av kjøleren? Da har du heller sikkert ingen kontroll på hvilken rotering du har gitt på låsene for mothakene.

Var jeg deg ville jeg tatt av hele kjøleren, løest gjennom manualen og fulgt den, og ideelt sett også montert kjøleren mens hovedkortet var ute av kabinettet, slik at du kunne kontrollere at mothakene er blitt trykket helt gjennom. Som sagt er dette ganske typisk at folk blir redde for å ødelegge noe når de kjenner at hovedkortet bøyer seg litt, og stopper før de er skikkelig trykket inn. Du kan sikkert finne videoer på youtube om det også om du tviler på noe.

Har du et digitalkamera og en stødig hånd så kan jeg fint se for deg og bedømme om f.eks. hakene er drevet riktig gjennom og slike ting. Opp til deg om du føler det blir nødvendig. Jeg har installert såpass mange slike ting at jeg ser om noe er galt som regel.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

To ting du bør ha forran deg når du monterer en kjøler: Instruksjonene og en "how to apply thermal paste"! Hadde ikke peiling hvordan man effektivt skulle legge på kjølepastaen (frem til jeg så en youtube video om emnet. Har bygget 4pcer igjennom årene)og resultatet er at jeg kjører i5en på 3,8Ghz med en kanskje fem grader høyere temp enn nødvendig. Har bare ikke giddi å sette remontere kjøleren (U12p)

Endret av M@R7!N
Lenke til kommentar

Det er veldig typisk at uerfarne brukere feilmonterer standard intel kjølerene. Det mest typiske er at de ikke dytter mothakene gjennom helt - eller bare dytter noen av dem gjennom. Kjøleren vil da fremdeles henge fast, men vil være ubalansert trykket ned mot CPU, eller til og med ha en luftglipe mellom. Dette påvirker kjølingen MYE.

Dette er obvious at det ikke er snakk om at du trenger en tredjeparts kjøler slik som en litt tankeløs bruker over meg kommenterer. Her er det tydeligvis en feilmontering av et eller annet slag som må til for å i det hele tatt klare å oppnå så høye temperaturer ved idle. Feilmonterer du standard kjøleren så er det ingen mer garanti for at du ikke feilmonterer en tredjeparts kjøler også. Hvorfor ikke bare fikse monsteringen på standard kjøleren så vil du ha en mer en god nok kjøler uten å betale for en ekstra en?

Jeg tipper at du ikke faktisk har lest instruksjonsmanualen for monteringen av kjøleren? Da har du heller sikkert ingen kontroll på hvilken rotering du har gitt på låsene for mothakene.

Var jeg deg ville jeg tatt av hele kjøleren, løest gjennom manualen og fulgt den, og ideelt sett også montert kjøleren mens hovedkortet var ute av kabinettet, slik at du kunne kontrollere at mothakene er blitt trykket helt gjennom. Som sagt er dette ganske typisk at folk blir redde for å ødelegge noe når de kjenner at hovedkortet bøyer seg litt, og stopper før de er skikkelig trykket inn. Du kan sikkert finne videoer på youtube om det også om du tviler på noe.

Har du et digitalkamera og en stødig hånd så kan jeg fint se for deg og bedømme om f.eks. hakene er drevet riktig gjennom og slike ting. Opp til deg om du føler det blir nødvendig. Jeg har installert såpass mange slike ting at jeg ser om noe er galt som regel.

-Stigma

Hjertelig takk for svar. Det er sant at jeg uerfaren, men jeg leste bruksanvisningen, selv om det er sant jeg var redd med å presse kjøleren for hardt :p Tenker å skru på pcen min straks, men lurer på hvorfor dette problemet ikke oppstod før 20 dager senere :dontgetit: :dontgetit:

Edit: Grunnen til at jeg uansett har lyst på en tredjepartkjøler er for overclocking.

Endret av KroenenKarl
Lenke til kommentar

To ting du bør ha forran deg når du monterer en kjøler: Instruksjonene og en "how to apply thermal paste"! Hadde ikke peiling hvordan man effektivt skulle legge på kjølepastaen (frem til jeg så en youtube video om emnet. Har bygget 4pcer igjennom årene)og resultatet er at jeg kjører i5en på 3,8Ghz med en kanskje fem grader høyere temp enn nødvendig. Har bare ikke giddi å sette remontere kjøleren (U12p)

Goopen som kommer på kjøleren er som regel god nok den, men hvis han nå må remontere så er det verdt å renske opp gammel og påføre ny - og da er det verdt å se gjennom instruksjoner for det først ja. Goopen er nok skvist vekk ut til siden nå om den ble feilmontert. Det vil nok fungere "ok" å bare remontere og la goopen ligge der den er, men du mister gjerne et par celcius på det. Ingen krise, men irriterende for en perfeksjonist eller en som skal overklokke.

Denne er grei, for artic silver 5, samt de fleste andre typiske kjølepastaer:

http://www.arcticsilver.com/methods.html

-Stigma

Lenke til kommentar

Ja jeg regner med å ordne med goop og en tredjeparts vifte senere, men fikset CPU kjøleren og den funker, fint så takk for det, men tror du overdrev smått ved å si at jeg måtte ta ut hele hovedkortet osv, eneste jeg tok ut var kabelen som går fra kontakta til pcen, også skrudde jeg vifta på skikkelig ved å presse ned osv.

Men noen som har et program hvor jeg kan se temperaturen på CPUen min uten å måtte skru av pcen og deretter gå inn i bios? :!:

Lenke til kommentar

Ja jeg regner med å ordne med goop og en tredjeparts vifte senere, men fikset CPU kjøleren og den funker, fint så takk for det, men tror du overdrev smått ved å si at jeg måtte ta ut hele hovedkortet osv, eneste jeg tok ut var kabelen som går fra kontakta til pcen, også skrudde jeg vifta på skikkelig ved å presse ned osv.

Men noen som har et program hvor jeg kan se temperaturen på CPUen min uten å måtte skru av pcen og deretter gå inn i bios? :!:

HWMonitor

Lenke til kommentar

Det var litt overdrevet ja - men med vilje. så det var feilmontering som jeg sa. fint du fikk ordnet det.

-Stigma

Lenke til kommentar

Stigma: Du kan strengt tatt spare deg for slike utsagn. Grunnen til at jeg stusset i dette tilfellet var at kjøleren, som du kanskje har fått med deg, virket tilstrekkelig i 20 dager. Jeg tror jeg i høyeste grad er i stand til å anta at en feilmontering kan være årsaken, men i dette tilfellet virket det som sagt litt rart.

En tredjeparts løsning er uansett en god investering i mine øyne.

Lenke til kommentar

Stigma: Du kan strengt tatt spare deg for slike utsagn. Grunnen til at jeg stusset i dette tilfellet var at kjøleren, som du kanskje har fått med deg, virket tilstrekkelig i 20 dager. Jeg tror jeg i høyeste grad er i stand til å anta at en feilmontering kan være årsaken, men i dette tilfellet virket det som sagt litt rart.

En tredjeparts løsning er uansett en god investering i mine øyne.

Om kjøleren hadde fungert 20 dager - det som fikk deg til å stusse - så er det jo helt umulig at det er selve modellen av kjøler som er problemet (ref. din annbefaling). I tillegg er jo dette standardkjøleren som Intel gir med for denne modellen. Den er naturligvis god nok til å kjøle CPUen. Når den da når 80+ celcius ved idle så er det jo ikke vanskelig å resonere til at det er noe veldig galt. Jo, jeg har ingen reservasjon mot å kalle dette for en lite gjennomtenkt konklusjon, og har har heller ingen problemer med å peke dette ut når alternativet er at en annen bruker kanskje følger annbefalingen og bruker masse penger på noe som i utgangspunktet er helt unødvendig (ihvertfall i følge hans feilbeskrivelse og hva han ønsket å oppnå). Hvorfor dette kan oppstå etter 20 dager i en slurvete monteringsjobb derimot trengs vel ikke spesiellt mye fantasi for å tenke seg. En eller flere av krokene står bare delvis innpresset og henger bare på friksjon i stedet for mothaker. Maskinen vibrerer. Til slutt spretter de ut, og vips har gjerne bare kjøleribben 10% direkte overflatekontakt.

Om en tredjeparts kjøler er en god investering av helt andre grunner som erurelatert til feilen som diskuteres kan godt være - men er jo veldig lite relevant for tråden.

For all del, alle kan gjøre feil, og jeg har my fair share av "brainfarts" også - men du må kunne tåle korreksjoner. Hvis ordet "tankeløs" var for sterk kost for deg etter å ha gitt et dårlig ressonert annbefaling så er det gjerne annbefalt at du vokser deg litt tykkere hud før du surfer videre på internet. Jeg hører dette er rimelig mildt i forhold det meste annet du kan risikere å høre og se der ute ;)

EDIT: Jeg bruker ikke noe mer plass til off-topic prat her i tråden. Hvis du føler et brennende behov for å si noe videre om dette så ta det gjerne på PM. Jeg har forøvrig ingen spesiell interresse av det dog.

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...