Gå til innhold

Adobe Dreamweaver - Nyttig verktøy?

Anbefalte innlegg

God dag, kjære Diskusjon.no!

Jeg har et litt omfattende teknisk spørsmål vedrørende Dreamweaver CS5 fra Adobe.

Skulle igår prøve å bygge en webside i dette programmet, da jeg foretrekker å jobbe igjennom et GUI fremfor å skrive hundervis av linjer av kode. (sannsynligvis fordi jeg ikke er så utrolig sterk på fafgeltet).

I den annledning lurer jeg på om det finnes en funksjon som kan gjøre samme nytte som AP div / Layer-funksjonen i Dreamweaver gjør, uten at man må gi Layer/Box'ene en fixed posisjon?

ved bruk av dette verktøyet så får boksene man tegner en bestemt plassering, altså koordinater. Dette kan da skape et problem dersom personer med lavere oppløsning på skjerm, eller generelt sett mindre skjerm skal vise nettsiden (Altså at d f.eks må SCROLLE bortover)

Finnes det noen liknende "center" funksjon for dette?

Hvis ikke, hvordan designer jeg en nettside som tilpasser seg enhver person enkelt sin skjerm? Slik at man er sikker på at nettsiden passer inn på hver enkelt sin skjerm..

Takk,

- InZeL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil du ha den sånn at om du forminsker nettleservinduet så blir siden mindre og mindre? Jeg synes det beste er å lage den for en mindre skjerm og heller scrolle om den kommer under dette. For eks width 800 px Bruk iallefall width: auto før du bruker fyfy width 100% Du kan jo bare teste i CSS-menyen / dropdown og se hva det blir. Det går også an at den blir mindre og mindre til en størrelse og derifra blir det scrollbar så den ikke blir uendelig liten. Minimumstørrelse. Beklager rotete tekst, alt jeg skriver vises som htmlkode i posten og ingen brukergrensesnitt fungerer på forumet.

Lenke til kommentar

Med riktig CSS. Absolute positioning skal man helst ikke bruke nettopp pga problemene du nevner.

F.eks ta en kjapp layout her nå

#wrapper {
width: 950px;
height: auto;
margin: 0 auto;
border: 1px solid #ececec;
}

#header {
height: 200px;
background-color: #000;
}

#menu {
margin-top: 50px;
background-color: #000;
}

Vet ikke om dette blir gyldig men tror det :p Her får du en sentrert layout med en header og en meny som går 50px under. Skal du f.eks ha noe under der til venstre så bruker du float: left, og skal du ha noe til høyre for der akkurat 100px så bruker du bare margin-left: 100px;

For bruker du hele tiden marginer å posisjonere med så vil ting posisjonere seg i forhold til innholdet.

Du kan gjøre det med absolute positioning også ved å sette #wrapper til position: relative og ikke avslutte </div> før ETTER andre divene. For setter du divs under #wrapper med position: absolute vil de posisjonere seg i forhold til #wrapperen som er sentrert.

Håper du skjønte hva jeg mente :p

Jeg vet ikke om av noe GUI som gjør dette for deg, jeg anbefaler sterkt å lære CSS istedet og skrive dette i dreamweaver. Heller bare spør på forumet her om du står fast. Er det en layout du vil ha så kan jeg gjerne gi deg koden med forklaringer. Drevet med CSS i mange år.

Lenke til kommentar

Akkurat!

Dette hjalp særdeles mye,

har du en grundig guide på CSS? Veit man finner mye, men man får som best mulig svar fra fagfolk som kan skille klinten fra hveten :)

Utover det,

har du noen mulighet til å fortelle meg hvordan denne siden er satt opp i CSS?

http://wergelandfoto.com/index.html

Og evt. om du kunne skrevet en kort guide om hvordan man tar i bruk CSS filene i en HTML fil?

Slik jeg hadde forstått det, var at CSS filer og dens innhold kun spesifiserte innholdet / utseende på det man kodet i HTML, men da tar jeg visst feil :)

Takker for svar på forhånd!

- INZeL

Lenke til kommentar

Den siden har CSS rett i HTML-arket

Det går jo det også, det er hakket bedre en å style rett i html, men mye bedre å skille det ut i eget ark.

Her kunne de bare skrevet

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="design.css"/>

mellom <head> og </head> så hadde de hatt et eget ark hvor alt de har skrevet mellom

<style type="text/css">

og

</style> 

Kunne ha stått. ( som man da hadde lagret som design.css ) Samme navn som man velger i css-linken i head

----

Kan sende deg et norsk dok på html/CSS fra høyskolepensum.

Endret av War
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...