johnny87 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Heisann, jeg bor i en blokkleilighet hvor det er altaner med gulv i tre. Problemet mitt er at på mitt altan gulv ser det ut som om at det er blitt brukt maling på gulvet og ikke noe beis. Har brukt terrasserens i dag og det forsvant ikke så mye av malingen som jeg skulle ønske. Lurer egentlig på hva dere ville gjort? Jeg ser for meg at det å fjerne all den malingen kan ta sin tid og jeg er ikke veldig giret på det hvis det er stress opplegg. Går det ann å bruke Drygolin sin maling på gulvet? eller slipe det ned? Har jo lyst å få det skikkelig no når jeg først er i gang. Håper på svar Altan gulvet er på 12 m2 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hvis det har vært malt så ville jeg slipt/skrapt det ned og brukt C-Base beis med litt pigment i den fargen du ønsker. Terasseoljer er bare dritt og holder strengt tatt ikke mer enn ett år. Beis er mye mer holdbart så lenge det ikke er mye tråkk/trafikk på dekkket. Med beis så slipper du også skraping, det holder å vaske det med vaskemiddel med soppdreper og beise over når det er nødvendig. Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Hvis det har vært malt så ville jeg slipt/skrapt det ned og brukt C-Base beis med litt pigment i den fargen du ønsker. Terasseoljer er bare dritt og holder strengt tatt ikke mer enn ett år. Beis er mye mer holdbart så lenge det ikke er mye tråkk/trafikk på dekkket. Med beis så slipper du også skraping, det holder å vaske det med vaskemiddel med soppdreper og beise over når det er nødvendig. Ok, takk for svar. Da tror jeg at jeg sliper malingen vekk og beiser det Noen anbefalninger til slipemaskin jeg kan kjøpe? Endret 18. april 2011 av johnny87 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Du sparer en haug med penger ved å bruke beis også, terasseoljer er så overpriset at det er latterlig med tanke på levetid på produktet. Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Du sparer en haug med penger ved å bruke beis også, terasseoljer er så overpriset at det er latterlig med tanke på levetid på produktet. Såpass, greit å vite men har du noen anbefalninger til slipemaskin jeg kan kjøpe? Endret 18. april 2011 av johnny87 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Kjøp en maskin som ikke koster 69,90kr, de billige maskinene fungerer 2 timer hvis du har flaks. En båndsliper eller rondelsliper er nok det beste, du trenger også en skikkelig malingsskrape da du må fjerne malingen før du jevner ut med en slipemaskin. Det er strengt tatt ikke sikkert du behøver å slipe heller hvis du klarer å fjerne malinga uten å reise for mye trefibre. Det finnes gode malingsfjernere på markedet som du kan påføre og la virke noen minutter så de løser opp malingen, da kan du evt. spyle eller vaske av med en gulvskrubb. Hvis treet blir vått så la det tørke skikkelig før du påfører grunning og beis. Grunning vil kanskje være smart da de metter treet slik at du ikke behøver så mye beis. 2 lag beis bør holde for å få et dekkende lag slik at det blir pent. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Du kan også leie en slipemaskin på Obs! Bygg eller Byggmakker, da sliper du gulvet på kort tid. Lenke til kommentar
johnny87 Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Kjøp en maskin som ikke koster 69,90kr, de billige maskinene fungerer 2 timer hvis du har flaks. En båndsliper eller rondelsliper er nok det beste, du trenger også en skikkelig malingsskrape da du må fjerne malingen før du jevner ut med en slipemaskin. Det er strengt tatt ikke sikkert du behøver å slipe heller hvis du klarer å fjerne malinga uten å reise for mye trefibre. Det finnes gode malingsfjernere på markedet som du kan påføre og la virke noen minutter så de løser opp malingen, da kan du evt. spyle eller vaske av med en gulvskrubb. Hvis treet blir vått så la det tørke skikkelig før du påfører grunning og beis. Grunning vil kanskje være smart da de metter treet slik at du ikke behøver så mye beis. 2 lag beis bør holde for å få et dekkende lag slik at det blir pent. Er det ikke bare å slipe vekk malingen? ser for meg at å skrubbe det vekk vil ta sin tid... Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 2,5 liter vann 1 kg kaustisk soda 1/2 pakke tapetlim pulver. (Eller nok til at det er en smørende konsistens.) Smør det på og la det virke i 30-40 minutt. Spyl dette av med slange. Da skal lakken være rimelig enkel å skrape av. NB! KAUSTISK SODA ER ETSENDE!! Bruk derfor LANGE oppvaskhansker og regnklær som du ikke kommer til å savne. Vernebriller kan være lurt og. Har du aluminium i nærheten, fjern dette eller dropp forslaget mitt. Aluminium korroderer ektremt fort i kontakt med 'Baser' med så lav PH. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 Støtter den siste, det kan være verdt å prøve å fjerne malinga kjemisk i stedet for å slipe. Mye mindre støy og arbeid. Ferdigblandete malingsfjernere finnes også å få kjøpt, men å kjøpe lut (kaustisk soda) i pulverform på supermarkedet i samme type flaske som Plumbo er skkert billigere. Ulempe: I ei blokk bør man sjekke at lutblandingen og malingrestene man spyler bort ikke havner verken i nakken eller på malte bygningsdeler og møbler på altanen under! Om du går for sliping, bruk slipemaskin med støvsugertilkobling. Da blir det minimalt med støv som kommer inn i leiligheten eller hos naboene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå