EspenFe Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Hei. Har vært å kjøpt meg anlegg nå. (Bilder lengre ned i posten) Jeg har fra før av to Pioneerhøyttalere i min bil som jeg tenkte å bruke, og disse to er nå koblet til den nye cdspilleren jeg har i bilen. Det jeg lurer på nå, er om jeg skal kutte kablene til de to "gamle" høyttalerne for å så koble til forsterkeren som er en enkel sak. (Trenger bare nye høyttalerkabler). Problem nummer to er at på CDspilleren min (Pioneer 2300UB) så har jeg kun to utganger Left og Right. Hvis jeg skal kjøre disse til forsterkeren, trenger jeg to splittere fra male til female for å koble til forsterkeren med fire høyttalere, om jeg ikke er helt på jordet. (vet signalet blir delt) Når jeg kommer til forsterkeren har jeg: Front Input Left og Right Rear Input Left og Right Tenkte her at at splitteren jeg setter i L fra CD-spilleren skal gå til Front og Rear L på forsterker Splitteren fra CD-spilleren i R skal gå til Front og Rear R på forsterker Høres dette logisk ut? +12V, REM og GND er en enkel sak å koble, så det orker jeg ikke å skrive opp. Så bak på forsterkeren, har jeg åtte utganger til SPEAKERS. Nevnes også noe med BRIDGED, men det vet jeg ingenting om. (vises bedre på bildene lengre ned) Front + R - og Front + L - Rear + R - og Front + L - Her er det vel bare å koble høyttalerne til, uten noe hokus pokus? Ingenting for SUB, så hvor skal SUBen kobles til? Trenger ikke kondensator, da anlegget ikke er så kraftig. Håper dette var forståelig, MVH EspenFe Endret 3. mai 2011 av EspenFe Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Splittingen din er helt riktig, left på left, og right på right. Du har en 4kanals forsterker, og skal koble til totalt 4 høyttalere, og sub?? Dette kan du i tilfelle glemme. Den jbl forsterkeren er ikke egnet til å dra noen sub, det er den alt for svak til. Men du må ut med litt mere info her, som hvilken sub, og hvilke høyttalere og hvor de er plassert. Har du kjøpt en av disse ubrukelige pakkene med den forsterkeren og en 12" sub, evt sammen med et på 6x9" så bruker du angrefristen din og leverer dritten tilbake Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 Det stemmer. Har vært borti anlegget her i en bil før, og det er bra nok for meg. Kan jeg eventuelt koble høyttalerne inn på cdspilleren og så koble suben inn på forsterkeren i Bridgedconnections? Så tar jeg heller å kjøper en mono-forsterker senere? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Ja, du kan koble bakhøyttalerene på spilleren, og front og sub på forsterkeren, da brokobler du to av kanalene til sub, og bruker de to resterende til fronthøyttalerene. Har du flere enn en sub (4ohm)så blir det værre. Vær oppmerksom på at høyttalere i hatthylla vil påvirkes av trykket fra suben, og låte fælt, så dette bør du unngå Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 (endret) Ut i fra bildene, kan du fortelle meg spesifikt hvor jeg skal koble suben og fronthøyttalerne på + og - ? Er ikke så veldig kreativ, eller flink til å lese tegninger, om du forstår. EDIT: Er det ikke mulig å koble fronthøyttalerne på spilleren, for å så brokoble suben inn på forsterker og bruke resterende plasser til bak? Endret 19. april 2011 av EspenFe Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Jo det er mulig, men det er foran du sitter, så da er det der du bør prioritere lyden. Lyden bak er kun for de som evt måtte sitte baki, og bør fades ned så du ikke hører den På front på forsterkeren, så kobler du en høyttaler på + og - på ene siden, og en på + og - på andre siden, så kobler du suben til rear + på ene siden, og minus på andre siden, slik "bridge" merkingen er Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 30. april 2011 Forfatter Del Skrevet 30. april 2011 Da har jeg koblet opp! Resultatet er dog skuffende. Jeg har 2 høyttalere som fulgte med bilen, de sitter i framdørene og er koblet til spilleren via ISO-kontakten. Jeg kjøpte 1 forsterker, 1 spiller, 1 sub og 2 høyttalere (for å ha bak). (kjøper monoforsterker til sub senere). Jeg koblet til forsterekeren til spilleren ved hjelp av en signalkabel som jeg splittet, slik at jeg får signal inn på både front og back på forsterker. Bridget sub på rear-tilkoblingene og koblet de to bakre høyttalerne på front (forsterker). Jeg har ikke gjort noe med de høyttalerne i front. Jeg slår på spilleren og får bare signal ut til sub. Jeg koblet den ene høyttaleren til de samme tilkoblingene som jeg koblet sub til for å sjekke om det var en eller annen koblingsfeil mellom forsterker og spiller, men jeg fikk heller ikke noe lyd ut av høyttaleren da. Når jeg slår på anlegget så vil de bakre høytalerne suse, og når jeg skrur opp lyden så vil volumet på susingen øke. Altså, jeg får bare basslyd fra sub, ikke lyd ut av de bakre høyttalerne. Jeg får lyd fra de høyttalerne som er framme i bilen (de som er koblet via ISO-kontakten og går direkte til spiller, ikke via forsterker). Er det mulig at koblingene i ISO-kontakten er feil? Har sjekket alt av instillinger på selve spilleren, intet resultat der. Også sett etter en lowpass-bryter som jeg har lest kan ha noe med saken å gjøre, men jeg finner ikke noe sånt. Alt av filter på forsterker er satt på "flat" og frekvenser og slikt har jeg stilt på uten noe positivt utfall. Jeg kjøpte JBL GTO Power Pack og Pioneer DEH-2300UB. Satan så jeg har strevd med dette. Dere aner ikke hva en dag i en trang golf kan gjøre med en. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Da er det kanskje lowpassfilter i spilleren din som står på. Les bruksanvisningen og se hvordan du skrur det av, og bruk så lowpass på forsterkerens rear utgang, og highpass på frontutgangen, begge stilles til ca 80hz Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Jeg finner ikke noe som er i nærheten av å hete lowpass. Er det mulig at de kaller det noe annet? Edit: Jeg ser på denne siden at det skal være et lowpassfilter i menyen til audio, men det er ikkeeksisterende på min spiller. Finner ikke noe om det i bruksanvisningen heller. Edit 2: Leste bruksanvisningen nøye nå, virker som det er en skjult meny om jeg holder in src/off/on-knappen mens spilleren er av, dette må undersøkes! Står dog ikke noe om at jeg kan stille på lowpassfilter, men det er den eneste plassen jeg ikke har sjekket, så det må nesten være der. Endret 1. mai 2011 av EspenFe Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 1. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2011 As I thought, mission accomplished! Men nei. Jeg fant instillingene i den menyen. Var noe med rear/front: Full/SW. Så nå er det lyd i alle høyttalerne. Dessverre så virker det som om det er en hel del støy på de bakre høyttalerne, en surrelyd som øker i frekvens synkront med motorens turtall. Signalkablene er lagt sammen med rød strømmkabel som går til forsterker, er det en mulig årsak? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Strømkabel og signalkabler er generelt fyfy, men den vanligste årsaken er at jordingspunktet du bruker, enten i spiller eller i forsterker er for dårlig. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 IKKE spill noe mere med det der før du finner feilen, da risikerer du å ødelegge spilleren din. Jordingen til forsterkeren MÅ være 100%, så bruk gjerne et setebeltefeste til å feste jordingen i, husk å pusse deg ned til bart metall, og bruk en skikkelig kabelsko på ledningen. Signalkabelen kan som regel ikke ligge sammen med strømkabelen uten at det blir støy, så dette må du også fikse. Legg dem på hver sin side av bilen du Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 Takker for svar! Jeg har har lagt ca en halvmeter med kabel under baksetet (det som var til overs ligger der i en haug av rot). Jeg løftet opp baksetet og vinglet på kablene mens jeg spilte, hørte stor forskjell på volumet på susingen. Så det er nok der det ligger. Jeg festet uansett jordingen på et sted jeg slipte ned lakken, kommer ikke til helt ned til setebeltefeste uten å fjerne alt av interiør. Skal ut å legge signalkabler på den andre siden av bilen nå. Det bør ta seg av problemet, lei av å overvåke turtallet på dynamoen ved hjelp av høyttalere Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 La signalkablene på den andre siden, men lyden er der fortsatt, ikke så dominerende som før, men den er der. Jordingspunktene ser helt fine ut. Kan det være en annen årsak? Hjelper det om jeg kobler inn en kondensator en plass i koblingen? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 En kondensator hjelper ikke på noe, har du sjekket jordingen til spilleren? Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 En kondensator hjelper ikke på noe, har du sjekket jordingen til spilleren? Da snakker vi om en tynn brun kabel som går inn i ISO-kontakten? Har sjekket jording på batteri og forstereker, pusset ned begge. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Har du sjekket om den jordingskabelen er i god stand der den er festet? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Og HVOR har du jordet forsterkeren? Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 2. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Var ute i bilen nå og sjekket alt av jordinger, det skal være bra. Jeg hadde ikke 12Volt koblet til spilleren (memory), så jeg koblet opp det. Så slo jeg på annlegget, til min forundring så var suselyden borte, men en ny skurrelyd oppsto. Den oppfører seg likedan som suselyden (øker i frekvens ved høyere turtall). Men dette skjedde altså etter jeg hadde rotet borti noe bak i spilleren. Men jeg sverger på at alt er godt koblet, ingenting er løst. Jordingen er festet under baksetet. Alt av lakk er fjernet og det er rett nede i karosseriet. Endret 3. mai 2011 av EspenFe Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 4. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2011 Huff og huff... Jeg finner rett og slett ikke ut feilen. Potensialforskjell er det eneste jeg kan tenke meg, så jeg skal få tak i en lang jordingskabel slik at jeg får jordet forsterkeren direkte på minuspolenpå batteriet. Om ikke det funker så blir det å kjøpe alt av elektronisk dilldall - Delefilter, likeretter og ja, tilogmed kondensator. Om ingen av de ovennevnte funker så kaster jeg driten ut av vinduet i 80 km/t (vil jo ikke bryte fartsgrensen ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå