Gå til innhold

DX9b herper TV-tunerfunksjonaliteten på ATI AIW-kort

Anbefalte innlegg

Da jeg skulle se på TV2-nyhetene med R9700 Pro AIWen min, kunne TV-tuneren ikke initialiseres, kun videoinngangene (kompositt/S-Video). Dette skjedde helt plutselig, da TV-tuneren fungerte helt igår kveld. Prøvde avinstallasjon og reinstallasjon av all ATI-programvare (drivere, kontrollpanel, MMC, Remote Wonder) uten at det hjalp. Jeg stakk innom Rage3D sitt forum for å se om noen andre hadde opplevd samme problemet som meg. Og helt riktig, kunne jeg lese om dette tilfellet. Og ja, jeg hadde lagt inn DirectX 9b tidligere på dagen idag, uten at jeg la merke til noe unormalt.

DX9b skulle visst ifølge MS fikse et sikkerhetsproblem i DirectShow. Men den oppdaterte DirectShow'en ser nå ut til å føkke opp WDM-driverne til ATI. Stephen Orr hos ATI har bekreftet dette (ifølge den nevnte tråden hos Rage3D), og anbefaler folk med AIW-kort til å holde seg unna DX9b til problemet er løst (sannsynlig ved oppdatering av WDM-driverne). Da DX9b ikke kan avinstalleres som DX9a, ser en System Restore ut til å være den kortsiktige løsningen på problemet (ved å kvitte seg med DX9b).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det samme skjedde med meg, heldigvis sjekket jeg Rage3d forumet før jeg begynte med avinnstallasjoner og ny innstalleringer for å løse problemet. Det var fram med System Restore, og DX 9.0a ble innstallert igjen. Men det er synd for DX 9.0b skulle tette et sikkerhetshull og ble sagt fra MS at denne burde innstalleres umidelbart. Men vi som har PAL AIW (NTSC fungerer ) kort for vente til det kommer en patch som fikser dette.

Lenke til kommentar

Vel, fikk fikset problemet. Det jeg måtte gjøre, var å bytte fila kstvtune.ax (DirectShow-filteret som styrer bl.a TV-tunerfunksjonen) i System32-katalogen med en tidligere versjon (i mitt tilfelle 9a, fra Redist-pakken jeg hadde liggende (fra fila BDAXP.cab)). Dette måtte gjøres i sikkermodus pga. Windows File Protection, dessuten måtte en kopi av fila også plasseres i System32Dllcache-mappa av samme grunn. Da jeg startet WinXP i vanlig modus igjen, og startet ATI MMC, funket TV-funksjonen som den skulle igjen.

Det er nok M$ som har driti kraftig på draget her, ja...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...