Gå til innhold

Sniktitt: The Elder Scrolls V: Skyrim


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg håper dette blir... Annerledes enn Oblivion, men misforstå meg riktig! Oblivion er bra og oser av stemning, men viss man setter seg nøytralt inn i spillet virker det litt halvgjort. F.eks. kampene finnes ikke spennende, og er alt for enkle. Viss man setter opp vanskelighetsgraden tar det bare lengre tid. Og dessuten består de litt "store slagene" av kun 6-7 mann per side! En annen ting er samtalene, der stemmeskuespillet er mildt sagt på trynet, og det er lett å høre at det bare er brukt noen få skuespillere, og de gjør seg fryktelig til! Av og til på grensa til flaut! Jeg tenker også at det blir litt for lettvint å reise rundt i landet, det er jo for svarte raskere å springe enn å ri hest! Og fast travel, det tar vekk mye opplevelse.

 

Jeg vil konkludere med at hadde de hatt kampsystemet fra "Dark Messiah", dialogsystemet fra "Mass Effect", og samme følelsen av å reise rundt som i "Red Dead Redemption"... Gud så bra det kunne blitt!!

 

Dette blir jo bare ønsketenkning, men Skyrim ser fantastisk ut! Naturbildene og settingen ser veldig stemningsfull ut! Bethesda overbeviste meg med "Fallout New Vegas" at de kan og skape stemning! Har aldri opplevd maken i et spill!

Endret av Gunsmith
Lenke til kommentar

Levelingsystemet ble aldri berørt i denne delen av sniktitten vår, da kan jeg nødvendigvis ikke berøre det ved annet enn spekulasjoner. Vi fikk derimot en allmenn, timeslang spørsmålssesjon med spillprodusent Tim Howard som nevner dette mer i dybden. Den kommer i overskuelig fremtid.

Ah, takk for det! Slik jeg i hvert fall har forstått det hittil, blir leveling systemet mer likt Fallout 3. Har ikke spilt dette selv, men forstår at "verdens-levelingen" er mer eller mindre konstant, men at enkelte områder/grotter muligens vil "lide" av level-scaling.

 

@Zealuu: Står ved at konge blir rette tittelen dersom helten "bare" samler provinsene/blir konge av Skyrim... Men vedgår dog at jeg ikke er helt oppdatert på Elder scrolls lore forøvrig, og fantasy er fantasy, med det meste av cross-overs fullt ut tillatt...

Lenke til kommentar

I følge alle andre spillsteder er det bare 360-versjonen som har blitt demonstrert, bildene er sikkert derfra også.

Bildene er sikkert fra 360-versjonen, da jeg mener å hugse at "markedsføringsavdelingen" brukte 360. Litt merkelig, skulle tro de ville vise frem det beste spillet kunne by på med tanke på det grafiske. Kanskje de vil holde oss på pinebenken, eller få oss til å bli overrasket når vi har kjøpt det?

 

edit; litt treg :\

Endret av Quote
Lenke til kommentar

 

@Zealuu: Står ved at konge blir rette tittelen dersom helten "bare" samler provinsene/blir konge av Skyrim... Men vedgår dog at jeg ikke er helt oppdatert på Elder scrolls lore forøvrig, og fantasy er fantasy, med det meste av cross-overs fullt ut tillatt...

 

Om han blir konge, høvding eller krigsherre er ikke så viktig, det jeg ville fram til var at han neppe gir seg med å bare samle Skyrim, hvis han først klarer det. Jeg tror ikke dermed han blir enehersker i Tamriel over natten, men at han kan (og vil) gradvis bygge opp et imperium gjennom diplomati og erobring, slik Septim-linjen i sin tid gjorde.

 

Hvordan noe av det må innebære en cross-over (med hva, egentlig?) er jeg litt usikker på.

 

I forhold til Xbox vs PC: Tror du blir skuffet om du forventer noe visuelt kvantesprang. Hvis 360 er markedsføringsplattform er den sikkert basisplattform for utvikling også. PC-versjonen har nok mulighet for høyere oppløsning, og - hvis vi er heldige - muligheten for bedre teksturer. Sistnevnte kommer nok uansett til å fikses med mods.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

 

@Zealuu: Står ved at konge blir rette tittelen dersom helten "bare" samler provinsene/blir konge av Skyrim... Men vedgår dog at jeg ikke er helt oppdatert på Elder scrolls lore forøvrig, og fantasy er fantasy, med det meste av cross-overs fullt ut tillatt...

 

Om han blir konge, høvding eller krigsherre er ikke så viktig, det jeg ville fram til var at han neppe gir seg med å bare samle Skyrim, hvis han først klarer det. Jeg tror ikke dermed han blir enehersker i Tamriel over natten, men at han kan (og vil) gradvis bygge opp et imperium gjennom diplomati og erobring, slik Septim-linjen i sin tid gjorde.

 

Hvordan noe av det må innebære en cross-over (med hva, egentlig?) er jeg litt usikker på.

 

Med cross-over i denne sammenhengen mener jeg historisk baserte/inspirerte miljøer og kulturer som blandes sammen i "ikke-historisk" fiksjon.

 

Skal ikke tvære for mye, men jeg mener fremdeles tittelen helten i Skyrim evt ender opp med er viktig, fordi det - i mine øyne - er usannsynlig at han ender opp med å legge under seg særlig mer enn Skyrim. Fantasy-litteraturen har, tradisjonelt sett, sjelden endt opp med "barbariske enevelder" over særlig tid, bl.a. av den enkle grunn at slike samfunn sjelden har nok utviklet "høykultur" å utforske som en rød tråd i videre historiefortelling. På den annen side, jeg kan ta feil, og da vinner du "veddemålet..."

Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig på quest-delen, hvor mye så dere til den?

 

Det jeg lurer på er, blir det slik at kun får en kort og simpel forklaring på hvor du skal, og så en prikk på kartet som sier hvor du skal, eller får du forklaringen mer detaljert og ingen guidende hånd til å hjelpe deg på vei!?

 

Håper på det sistnevnte..

 

 

Takk! :)

Lenke til kommentar

Det ser flott ut, om lvl systemet går mer tilbake til Morrowind samt vi får mulighet til å skvise litt juice ut av Pcene blir det bra. Men etter Oblivion hopper jeg ikke rett på et kjøp, brant meg også ganske greit på Gothic 4 (nye produsenter) som var blitt et fable spill.

 

Sikkre kjøpene så langt er Risen2 og nye Might & Magic. Så får vi se om Bethesda fortsetter å fri til Konsoll eller tør å satse mer på Pc igjen.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at Bethesda er veldig opptatt av at man skal kunne utforske fritt uansett hvilken level man er, men jeg synes noe av moroa med rollespill og særlig vestlige rollespill er at man har tilgang til områder der fiendene er altfor sterke som du kan komme tilbake til senere. Noe av det mest givende med sånne spill er å føle at man virkelig får uttelling for character builden sin. Blir det for mye scaling mister jeg helt motivasjonen til å oppgradere karakteren og det skal liksom være en stor del av spillet.

 

Jeg er veldig tilhenger av modellen som ble brukt i de gamle Might and Magic-spillene - som forøvrig minner mye om Elder Scrolls gameplay-messig - der alle områder hadde fiender med en fastsatt vanskelighetsgrad. Da kunne man velge om man vil sikre seg og levle mye før man går inn, eller ta en sjans og kanskje klare å drepe én av de vanskelige fiendene, noe som betød en stor belønning i form av exp og loot. Det for meg er frihet, ikke å kunne gå overalt og aldri møte fiender som jeg ikke er "ment" å møte på min level.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...