Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Det å være avhengig av å ha en person i livet som kun gjør meg vondt. Er dere flere?


Anbefalte innlegg

Ekskjæresten min var utro mot meg i juletider. Når jeg fant det ut kjeftet jeg henne huden full, men klarte omsider å ta meg sammen. Etter det har vi vært venner med frynsegoder, og hun lovet å skjerpe seg. Frem til i dag hadde hun nesten klart å opparbeide seg full tillitt, og vi har hatt et slags "vennekjæresteforhold" i mellomtiden.

 

Her om dagen logget hun ikke av PC-en sin, og jeg fant en chat fil på MSN som var milevis med gutter som KUN skriver "hva har du på deg", "kan du sette på cam", "få se puppene dine" osv.. Hun ber de ikke engang om å kutte ut. Hun bare fortsetter med at de kanskje kan få se puppene en annen gang, at de ikke er i samme by osv..

 

Problemet mitt er bare at jeg har vært knyttet til henne, og nesten bare henne i 3 år. Jeg klarer ikke å kvitte meg med henne uansett hvor mye vondt hun gjør meg. Jeg føler nesten som at det er en sykdom eller avhengighet jeg ikke klarer å gjøre noe med. Uansett hvor mye folk forteller meg at jeg bør kvitte meg med henne så klarer jeg det ikke. Hun sier hun vil se hvordan ting fungerer mellom oss fremover, og det gir meg bare motivasjon til å slite videre.

 

Har noen vært i samme klemma?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke klarer å kutte henne ut og fremdeles vil ha henne er det bare én ting å gjøre, nemlig å tilby det hun søker hos andre. Etter 3 år har gjerne ting en tendes til å bli rutine og kjedelige.. Noen takler det, andre søker spenning, spesielt hvis dere fremdeles er unge.

 

Gå litt i deg selv og tenk over om du har forandret deg... Er du like interressant for henne som du var den gangen? Kan du gjøre noe for å tenne henne igjen?

 

Når det er sagt er det også slik at noen etter 3 år er redd for å miste hva man har uansett hvor lite det er, også av praktiske grunner. Kan være vanskelig å takle det også, men har lite med kjærlighet å gjøre. Tenk over hvorfor du ønsker å beholde henne...

Endret av trn100
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor be TS om å ta seg sammen når enkelte av dere selv ikke klarer å gi slipp? 2 år av og på med denne manipuleringen jentene driver med er lang tid, anonym.

 

I min ungdom brukte jeg å le av programmet som gikk på TV3, var det Richy Lake det het? Jeg kunne ikke fatte at så mange i programmet tok partneren tilbake etter det mest utenkelige. Nå vet jeg hvordan det føles.

 

Når jentene sier at de skal se hvordan det går får man håp, og med håp kommer tryggheten man er avhengig av. Problemet er bare nedturen man får i det man igjen må innse at man blir dolket i ryggen.

 

Moarning is just extended self-pity. I ditt tilfelle gjelder dette kjærlighetssorg.

 

Problemet for enkelte som ikke kan gi slipp er at sorgen aldri tar slutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Moarning is just extended self-pity. I ditt tilfelle gjelder dette kjærlighetssorg.

 

Problemet for enkelte som ikke kan gi slipp er at sorgen aldri tar slutt.

Da spør man seg: hvorfor tar aldri sorgen slutt, egentlig?

 

I de fleste tilfeller fordi vedkommende som sørger alltid minner seg selv på hva han sørger over. Mimrer etter fortiden, ser på gamle bilder, tenker gamle tanker.

 

Vel, slik kommer man ikke over noen. Man kommer seg over de fleste ting ved å glemme de, og man glemmer de ved å fylle fritiden sin med andre ting. En kjæreste i ungdomsårene er sikkert for mange unge en katastrofe å miste, men fakta er vel heller at det ikke tar lang tid før man er på beina igjen. Bruker man tiden sin på jobb, trening, venner, musikk, fest og studier, i stedet for å tenke på hvordan alt var bedre før så kan jeg nærmest garantere å være over en person på et par uker.

Lenke til kommentar

Jeg synes det "forholdet" der høres slitsomt ut. Du velger selv hva du vil gjøre, men glem aldri hva du vil ha.

 

Se på din egen situasjon objektivt akkurat nå. Hun mindgamer deg, leker med dine følelser for at du ikke skal klare å gi slipp på henne. Samtidig så flørter hun og gjør seg tilgjengelig til andre gutter. Hun unskylder seg gjerne med at hun gjør dette fordi hun er usikker. Men i realiteten sitter hun sikkert der på msn med et stort ego boost, fordi "det er så mange som vil ha henne" og det gir henne god selvfølelse.

 

Hva er du for henne? En forsikring, i tilfelle gutta på msn mister interressen i henne, og da har hun deg å falle tilbake på.

Du er mer verdt enn det. Men du har latt deg havne i den posisjonen ved å fortsatt bli knyttet til henne fra den første dagen dere ble sammen igjen etter hun var utro.

Du ofrer og undergraver deg selv når du venter på at hun skal "skjerpe" seg.

 

Synes du selv at det ikke er på tide å manne deg opp og ta kontrollen i "forholdet", ved å si til deg selv og henne at dette er bs, og slik vil du ikke ha det?

Slå opp.

 

Det er bedre enn å ha det vondt 2-4 mnd etter et brutt forhold enn i flere år med dårlig forhold.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

så du vil gjøre slutt med dama som ikke egentlig er dama de lenger siden hun ikke er trofast? Høres mere ut som dere er venner med benefits og du har utviklet litt for sterke følelser.

 

klassisk VMB syndrom. Du kanke ærlig mene at en VMB skal oppføre seg som at dere var kjærester vel?

Lenke til kommentar

Jeg synes det "forholdet" der høres slitsomt ut. Du velger selv hva du vil gjøre, men glem aldri hva du vil ha.

 

Se på din egen situasjon objektivt akkurat nå. Hun mindgamer deg, leker med dine følelser for at du ikke skal klare å gi slipp på henne. Samtidig så flørter hun og gjør seg tilgjengelig til andre gutter. Hun unskylder seg gjerne med at hun gjør dette fordi hun er usikker. Men i realiteten sitter hun sikkert der på msn med et stort ego boost, fordi "det er så mange som vil ha henne" og det gir henne god selvfølelse.

 

Hva er du for henne? En forsikring, i tilfelle gutta på msn mister interressen i henne, og da har hun deg å falle tilbake på.

Du er mer verdt enn det. Men du har latt deg havne i den posisjonen ved å fortsatt bli knyttet til henne fra den første dagen dere ble sammen igjen etter hun var utro.

Du ofrer og undergraver deg selv når du venter på at hun skal "skjerpe" seg.

 

Synes du selv at det ikke er på tide å manne deg opp og ta kontrollen i "forholdet", ved å si til deg selv og henne at dette er bs, og slik vil du ikke ha det?

Slå opp.

 

Det er bedre enn å ha det vondt 2-4 mnd etter et brutt forhold enn i flere år med dårlig forhold.

 

Det høres i grunn ganske fornuftig ut.

 

Er det ikke like greit å bare gi henne et ultimatum da? Bestem deg nå eller dropp opplegget? Har akkurat samme problemet med eksen min. Hun er i "tenkeboksen", men flørter med gutter over nettet, spesielt over MSN ettersom hun har webcamera der. Jeg har sagt klart ifra til henne at jeg respekterer at hun er i tenkeboksen, men om hun skal ha et såpass tett forhold til meg i mellomtiden vil jeg ikke ha noe av denne flørtingen med andre. Hun sier selvfølgelig at det er greit, men virker som hun gjør det motsatte så snart hun fyrer opp MSN eller FB.

Lenke til kommentar

Ja, kjenner meg igjen som mange andre her, kanskje litt ekstremt, men det gikk nesten 2 år før jeg klarte å gi slipp på den første ordentlige kjærligheten. Fram og tilbake hele tiden etter det egentlig ble slutt mellom oss, "vet ikke hva jeg vil" - "Vi får se hva som skjer". Eneste som skjedde var at hun kom til meg midt på natta hver gang det ikke var noen andre gutter å bli med hjem i helgene. Bedre enn ingenting, tydeligvis.. for henne altså.

 

Det ga meg hvertfall enorm motivasjon til å endre alt ved meg selv som jeg ikke likte fra før av. Utvide horisonten litt. Begynnte å jogge langt, fikk bedre og bedre kondis, trente vekter og fikk mer og mer markerte muskler, men bortsett fra det visuelle, så hjelper dette helt utrolig bra på den mentale styrken og selvtilliten. Å løpe langt og lenge handler om å presse grenser, å løpe 5 km lengre enn du trodde var fysisk mulig. Å spy ved målstreken av utmattelse med verk og smerter og vite at du ga absolutt 110% alt du eide og hadde. Jeg skal love deg at du ikke tenker mye på henne når du først er der. Bare følelsen av å ha oppnådd et mål igjen og ikke det umulige prosjektet med en jente som egentlig gir faen i deg.

 

Og så et ordtak da, for å fullføre det "poetiske" innlegget mitt her: Det er fristende å idealisere fortiden når samtiden er elendig! -Arne Fjeld

Endret av NicolasDarvas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, kjenner meg igjen som mange andre her, kanskje litt ekstremt, men det gikk nesten 2 år før jeg klarte å gi slipp på den første ordentlige kjærligheten. Fram og tilbake hele tiden etter det egentlig ble slutt mellom oss, "vet ikke hva jeg vil" - "Vi får se hva som skjer". Eneste som skjedde var at hun kom til meg midt på natta hver gang det ikke var noen andre gutter å bli med hjem i helgene. Bedre enn ingenting, tydeligvis.. for henne altså.

 

Det ga meg hvertfall enorm motivasjon til å endre alt ved meg selv som jeg ikke likte fra før av. Utvide horisonten litt. Begynnte å jogge langt, fikk bedre og bedre kondis, trente vekter og fikk mer og mer markerte muskler, men bortsett fra det visuelle, så hjelper dette helt utrolig bra på den mentale styrken og selvtilliten. Å løpe langt og lenge handler om å presse grenser, å løpe 5 km lengre enn du trodde var fysisk mulig. Å spy ved målstreken av utmattelse og vite at du ga absolutt 110% alt du eide og hadde. Jeg skal love deg at du ikke tenker mye på henne når du først er der. Bare følelsen av å ha oppnådd et mål igjen og ikke det umulige prosjektet med en jente som egentlig gir faen i deg.

 

Og så et ordtak da, for å fullføre det "poetiske" innlegget mitt her: Det er fristende å idealisere fortiden når samtiden er elendig! -Arne Fjeld

 

Takk for tipset. Det begynner å bli sol og sommer, så det blir fint å utnytte været til dette.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Det begynner å bli sol og sommer, så det blir fint å utnytte været til dette.

 

Ikke noe problem.. Husk på at du må bare gjøre det(DO IT), ikke bare tenke og tenke og tenke. Du har tenkt nok nå, nå er det på tide med handling ellers vil ingenting forandre seg, men snarere bli verre og verre, uansett hvor hardt det er, det blir bedre og bedre hvis du bare jobber hardt og aldri mister målet av syne. Faller du tilbake, så er det greit, det viktigste er at du kommer deg tilbake igjen og aldri gir opp. Du har tapt og tapt, nå skal du vinne og det krever alt av deg, men man teller ikke de tapte slag på seierens dag gjør man vel?

 

Og målet, det er kanskje nødvendig å nevne så ikke man tror at målet er den ene jenta du en gang hadde det så fint sammen med. Det er det derimot ikke. Målet er deg selv, du er den eneste du har kontroll over og dermed er du den eneste som kan forandre din skjebne gjennom handling. Men hvem vet, kanskje jenta en dag kommer tilbake også om hun ser hva du eventuellt har oppnådd for deg selv. Istedenfor å bevisst endre sin personlighet, så endrer personligheten seg helt automatisk etter hvilke omgivelser du presenterer/tvinger fram for den. Med mental styrke oppnådd gjennom slik trening kommer selvkontroll og viljestyrke, selvtillit, med det kommer et positivt sinn, osv.

 

EDIT: Siste innlegget til Thomas: Ikke tenk på hvem som utnytter hvem mest, alle vil selv være glade og ha det bra. Det er det som er så genialt med å jobbe med seg selv, hva har du å tilby? Har du noe å tilby, er du bedre enn de fleste, hvorfor skulle en jente forlate deg for en annen hun enda ikke har møtt?

Endret av NicolasDarvas
Lenke til kommentar

 

Noen gode triks til hvordan du klarte det?

 

Måten jeg gjorde på er ikke å anbefale, så noen andre får heller komme med deres tips innen det området.

 

Får jeg spørre hvordan du gjorde det?

 

Edit: etter hele opplegget med denne jenta annser jeg meg selv som mye svakere mentalt enn Ole Nordmann man møter i gata. Man er ikke mye viljesterk når man tilgir utroskap og er villig til å ta henne tilbake, samtidig som man lar seg bli lekt med på denne "jeg skal skjerpe meg, så ser vi hvordan ting går" metoden.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...