sveinung88 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hallo hallo IT ppl! Min eksterne harddisk med hele livet mitt innpå har krasjet. Den lar seg ikke fikse, hverken av lokale IT hoder, eller hos Hesby Nett der den er kjøpt. Er det noen smarte der ute som vet om en bedrift som reparerer eksterne harddisken? Jeg betaler gjerne penger for å få tilbake innholdet på den. På forhånd takk Lenke til kommentar
EvenU Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hallo hallo IT ppl! Min eksterne harddisk med hele livet mitt innpå har krasjet. Den lar seg ikke fikse, hverken av lokale IT hoder, eller hos Hesby Nett der den er kjøpt. Er det noen smarte der ute som vet om en bedrift som reparerer eksterne harddisken? Jeg betaler gjerne penger for å få tilbake innholdet på den. På forhånd takk IBAS (www.ibas.no)redder nok dine data, men det vil koste en del. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Jeg fikk selv en ekstern harddisk ødelagt, og jeg valgte å ikke gjøre noe med det. Jeg fant et annet firma enn IBAS, men prinsippet er det samme. Regn med at det vil koste "en del"... da mener jeg ikke en 1000-lapp nei. Jeg mener å huske at prisen de ville ta for min eksterne harddisk var rundt 7-9000,- (ja... det er SVINDYRT). Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Hvordan defekt er harddisken? Spinner ikke opp? Eller spinner den opp og lager masse morroe klinkelyder? Om den har problemer med å spinne opp, kan det være defekt kretskort på selve disken (når du har tatt den ut av kabinettet) Det går å bytte dette om det er kretskortet som har tatt kvelden. Vell og merke må det være samme kort (Har selv prøvd det og fungerte, to disker fra samme batch) Lenke til kommentar
Khani Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Derfor er det lurt og gjerne ha mer enn 1 disk for slik viktig data. Selv har jeg 3 disker med nesten det samme på. Lenke til kommentar
Makky Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Sjekk reconsult.no, konkurent til ibas. Billigere og de tilbyr gratis analyse av disken din. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 backup backup backup! Alle data som du ikke kan tåle å miste må ha backup (eller redundans ihvertfall). Jeg vet det ikke hjelper mye å si i etterkant - men nå vet du ihvertfall bedre til neste gang (for ja - det er egentlig bare et spørsmål om tid før en annen harddisk du eier før eller siden ryker. Det gjør de alle før eller siden tross alt). Jeg kan bare bekrefte det som nevnes over. Hvis det er en elektrisk feil så KAN harddisken reddes ved å få fatt i en identisk disk og så bytte over kontrollerelektronikken på den. Dette er jo i så fall mye billigere enn en IBAS reperasjon eller tilsvarende - men det er ikke lett å avgjøre med sikkerhet om feilen er i elektronikken alltid. Dessuten krever det litt kunnskap å gjøre. Hvis feilen er mekanisk derimot er det kun IBAS og lignende tjenster som kan hjelp. Da må dataplatene taes ut av disken og leses av ved hjelp av dyrt spesialutstyr. Ingen hjemmemekk løsning eksisterer for noen slik problemstilling. Mekaniske feil er ofte preget av ulyder fra disken, men ikke alltid... -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå