Simen1 Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg har lyst til å lage en egen hjemmeside men er desverre noob.. Jeg tenker meg noe lignende HW.no's layout på siden: * Jeg vil ha en header (En linje ala det på denne siden) * Jeg vil ha en meny til venstre med linker til seksjoner (gjerne med +tegn slik at jeg kan utvide til undermenyer) * Jeg vil ha et hovedfelt med "nyheter" som automatisk rykker ned når jeg legger inn en ny "nyhet". (ala "sankthansaften", "PC'n min" osv) * Hver "nyhet" skal kunne linkes til en underside med fullt innhold. * En høyre meny med diverse gullkorn. (ala et lite bilde med underteksten "feriebilder" og link til bildearkivet) * Bildearkiv genererer jeg automatisk i AcdSee og må kunne syes inn i hovedsiden. * Ønsker også forum en gang senere så det må ikke være umulig å legge inn i etterkant. * Hele siden må kunne leses i alle vanlige nettlesere (IE, Opara, Conqerour?, Safari?) * Hele griea skal ligge på min egen server (jobb-PC'n min = 100Mbit/s + ok maskinvare + Win XP) Som dere skjønner er det mange spørsmål: 1. Hvordan webserver-programvare passer mitt bruk ? 2. Kan noen fortelle hvilke programmer som er greie til å lage sidene i? 4. Hvos finner jeg ferdige layouter? (Helst freeware og helst ikke stjelt) 3. Kan noen linke noen gode guider som jeg kan få bruk for? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Tror jeg vil ha forum helt fra starten av likevel. Kom over sidene til phpbb og det virker jo genialt enkelt. Men det står Requirements: 1. A webserver or web hosting account running on any major Operating System. 2. A SQL database system, one of: * MySQL (3.22 or higher) * PostgreSQL 7.0.3 or higher (preferably 7.1.x or 7.2.x) * MS SQL Server (7 or 2000) directly or via ODBC * MS Access (2000 or XP) via ODBC 3. PHP (3.0.9 and above or preferably a recent 4.x) with support for the database you intend to use above. 1. går fint, men hvilken av valgene i 2. er greiest (helst freeware og/eller lett tilgjengelig). 3. Menes det de PHPBB eller noe annet? Hvor får jeg tak i det? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 MySQL er iallefall meget enkelt, og er freeware. PHP lastes ned fra PHP.net (Tror jeg). Med mindre du laster ned en ferdigpakke, må du laste ned støtte for PHP og slikt fra diverse andre sider. Anbefaler deg å bare laste ned FoxServ eller lignende, så du slipper alle de ekstra innstallasjonene. Og, hvor n00b er du? Det du ber om er veldig, veldig store saker, og proffe folk tar mange tusen for slikt. Det er avansert, self bare hvis du er villig til at det skal bli skikkelig bra, men det er fett.. Jeg anbefaler deg heller å bruke alt av skills du har nå, og lager en side slik som du vil ha den. Planlegging er alltid en av de viktigste delene i et slkt prosjekt, og det er du ferdig med. Etter hvert som du jobber med siden vil du nok bli MYE bedre på CSS/HTML/PHP og kan lete etter spesifikke kommandoer på www.php.net og lignende. Så kan du heller vise oss et førsteutkast til siden, og spør om en og en av disse tingene du vil ha lagd. Jeg tror nok at det vil bli det enkleste. Men nå gav du meg akkurat en god ide til et prosjekt for selv å lære meg litt mer HTML. Hjemmesiden min ser helt ræva ut som det er nå Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 anbefaler apache, php 4, og mysql 4. Er ikke uten grunn at denne sammensetningen er blant de mest vanlige på internett Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Og, hvor n00b er du? Hjemmesiden min ser helt ræva ut som det er nå Du tok meg på kornet der, jeg har også hjemmeside, men jeg har ikke oppdatert den siden 1998 og har egentlig glemt hvordan man gjorde det hele. (Den gang skrev jeg faktisk alle sidene fra scratch i HTML med Emacs/notepad.) Siden min ser også helt ræva ut og nå skal jeg virkelig lage en ordentlig side. Jeg kan egentlig mest om hardware og ikke så mye om å lage websider. (Er helt ute av hvilke programmer man lager sidene i nå for tiden og hva som kreves for å lage noe skikkelig med forum, database og andre automatiserte ting som menyer, "nyhets-rulling" på forrsiden osv. FoxServ høres bra ut. (mindre jobb = bedre) Kunne egentlig tenkt meg å laste ned en hel ferdig "pakke" med lett brukergrensesnitt (ala PHPBB), sette den opp med menyvalg og design. Det beste hadde vært noe automatisk der jeg bare fyller inn "nyhetene" i brukergrensesnittet så jeg slipper å editere sidene direkte. Nyheten bør dukke opp på forrsiden og den eldste nyheten (f.eks nr 20) bør rulle ut av forrsiden og kun ligge i "arkivet". Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 da er det du ser etter phpnuke eller postnuke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 anbefaler apache, php 4, og mysql 4. Er ikke uten grunn at denne sammensetningen er blant de mest vanlige på internett da er det du ser etter phpnuke eller postnuke. Tusen takk Sverre. Da har jeg mange produktnavn jeg vil prøve å sette opp og finne ut av. Det er et godt utgangspunkt. Jobb-PC'n min på kontoret mitt har fast IP og kjapp linje. Tenkte jeg skulle bruke den til å hoste sidene. Er det noe utover den nevnte programvaren jeg trenger for å få PC'n til å hoste sidene? Inneholder programmene noen ferdige maler eller går det an å få tak i en gratis samling med bra maler til programmene? Lenke til kommentar
Blib Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Skal du sette opp webserver *må du nesten* sette opp Apache med PHP og MySQL. Det er liksom bare "standarden" Pakker som for eksempel FoxServ inneholder akkurat dette, pluss enda litt til, og alt er ferdig konfigurert, slik at du slipper å installere 5-6 forskjellige pakker, editere 3-4 config.inf og slikt. En annen pakke (Det er vel dette du kaller maler?) heter PHPTriad og var den eneste som fungerte "Out of the Box" her på PCen min. Problemet der er at de har stoppet å oppdatere programmet, og det er tonnevis med sikkerhetshull og slikt som ikke er tettet. Jeg anbefaler deg forresten å laste ned Apache og PHP osv individuelt for å prøve å sette det opp selv. Du vil da få større forståelse ovenfor hva du arbeider med, hvordan fikse noe på det, og hvor en finner hva. Og når du gir opp kan du laste ned FoxServ eller slikt Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 www.gjoviksoftgun.com er bygd på postnuke, ta en titt for å se om du liker dette </reklame> finnes også andre slike publiseringssystemer utover phpnuke og postnuke, men disse to er altså blant de mest kjente, og brukte. du har garantert sett sider bygd på disse systemene. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Jeg har nettopp oppdaget e107, og arbeider allerede med å konvertere fra phpnuke til e107. Sjekk www.e107.org Det følger med et integrert forum, og hele greien installeres så enkelt at bestemor kan gjøre det. Du trenger vel kun å vite brukernavn/passord på databasen... BTW, Jeg vil i aller høyeste grad anbefale Invision power board over phpbb, hvis du skal ha et separat forum. (www.invisionboard.com). Lenke til kommentar
lobster Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Du kan jo også sjeke ut eZ Publish. (Sjekk referanselista for eZ her: http://ez.no/home/reference_list /me like eZ Publish Jeg har mekka noen sites i den, når du først kommer i gang er det kjempe enkelt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå