Gå til innhold

Så mange PS3 er solgt


Anbefalte innlegg

I rene salgstall leder 360 enda, men brukerbasen til PS3 er større. Dette henger vel kanskje sammen med RROD.

 

Hvordan vet du at brukerbasen er større? Spill selger bedre på 360 enn PS3 som oftest så det kan nok ikke stemme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ironisk hvordan du kaller PS2 en casualkonsoll og og DS en "ren spillemaskin". Kunne vært interessant å se hvordan DS hadde gjort det uten Mario, Pokemon, Nintendogs og Brain Age.

 

Og det var sagt litt som en spøk :) Men det ligger faktisk noe i det, da det ble solgt en masse PS2-er som rene dvd-spillere, men enhver DS som er solgt er solgt for å spille på, da det er det eneste den kan brukes til. Men DS har selvsagt solgt masse til mer casuale spillere, jeg bare påpekte her at det også gjelder PS2 - en konsoll som vanligvis ikke blir nevnt i samme setning som casual, til tross for at den absolutt bør det (ellers hadde den heller aldri nådd de tallene den gjorde). Ellers er det interessant at du kaller Mario og Pokemon casual-spill, etter mitt syn er dette definitvt spill for gamere, da det ikke akkurat er noe jeg får mamma til å sette seg ned å spille (men hun tester gjerne Singstar, Buzz!, Guitar Hero og andre av de casualspillene som gjorde PS2 gigantisk). Å kalle Mario casual er ganske enkelt en total innrømmelse av at du har null peiling på spill. Eller er en fanboy. Sorry.

 

I rene salgstall leder 360 enda, men brukerbasen til PS3 er større. Dette henger vel kanskje sammen med RROD.

 

Jeg går ut ifra at du her sikter til den undersøkelsen nylig som viste at PSN hadde flere brukere enn det var profiler knyttet til xbox? I så fall så er dette feil, fordi den telte alle profiler, altså også de som er knyttet til PSN gjennom en PSP (som jo har solgt en femti millioner), ergo så det ut som om PS3 hadde flere brukere enn det som faktisk er tilfellet. Når det er sagt, det kan godt hende PS3 har flere brukere likevel og at du ikke refererer til den studien, men i så fall hadde det vært greit om du fant kilder!

Lenke til kommentar

I rene salgstall leder 360 enda, men brukerbasen til PS3 er større. Dette henger vel kanskje sammen med RROD.

 

Hvordan vet du at brukerbasen er større? Spill selger bedre på 360 enn PS3 som oftest så det kan nok ikke stemme.

Kan dette bevises?

 

Dette strider nok mot din hellige overbevisning, men dette er ihvertfall en brukbar artikkel som sier noe om det og gir en grei analyse.

Lenke til kommentar

I rene salgstall leder 360 enda, men brukerbasen til PS3 er større. Dette henger vel kanskje sammen med RROD.

 

Hvordan vet du at brukerbasen er større? Spill selger bedre på 360 enn PS3 som oftest så det kan nok ikke stemme.

Kan dette bevises?

 

Vi har jo eksakte salgstall fra Amerika (NPD) og Japan (Media Create) f.eks, så ja, det kan bevises. Riktignok har NPD begynt å kutte ut tallene men det er helt nylig, og de fleste tallene lekker ut uansett.

 

Europa er det litt mer diffust, her får vi bare listeplasseringene som regel og ikke eksakte tall. Men alt tyder på at PS3 og 360 spill selger omtrent likt her.

 

Dog er det er liten tvil om de store spillene selger mer på 360. Call of duty osv selger mye mer på 360 enn PS3, nettopp fordi 360 ligger så langt foran PS3 i Amerika.

 

360 eksklusive spill selger også som regel en del mer enn PS3 eksklusive.

Lenke til kommentar

Det foreligger ingen overraskelse i disse tallene. Ps3 er og forblir den eneste HD konsollen på markedet som våger å satse friskt og stødig på tittelslipp og unike IPer.

 

Xbox360 baserer tilsynelatende markedet sitt utelukkende på multiplattform spill, kinect farsen og andre "left overs" fra konkurrentene. Jeg mener at Xbox360 plattformen på flere måter har sviktet kundebasen sin denne foregående generasjonen og at dette tydelig gjenspeiles i tallene som vi nå ser her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det foreligger ingen overraskelse i disse tallene. Ps3 er og forblir den eneste HD konsollen på markedet som våger å satse friskt og stødig på tittelslipp og unike IPer.

 

Xbox360 baserer tilsynelatende markedet sitt utelukkende på multiplattform spill, kinect farsen og andre "left overs" fra konkurrentene. Jeg mener at Xbox360 plattformen på flere måter har sviktet kundebasen sin denne foregående generasjonen og at dette tydelig gjenspeiles i tallene som vi nå ser her.

 

Gjenspeiles i tallene vi nå ser? Hvilke tall? 360 har aldri solgt bedre enn den gjør nå¨etter at kinect ble sluppet.

 

Unike ip'er?. Socom, Uncharted, Resistance, Motorstorm, Killzone er vel bare noen av de "unike" ipene som får sine tredje, eller fjerde utgivelser akkurat nå.

 

Og å kalle kinect en farse når Sony har fumblet som de har gjort med Move er vel heller ikke et sjakktrekk.

Lenke til kommentar

Det foreligger ingen overraskelse i disse tallene. Ps3 er og forblir den eneste HD konsollen på markedet som våger å satse friskt og stødig på tittelslipp og unike IPer.

 

Xbox360 baserer tilsynelatende markedet sitt utelukkende på multiplattform spill, kinect farsen og andre "left overs" fra konkurrentene.

Neida... Microsoft var ikke interessert i Super Meat Boy eller Braid da Sony takket nei. De støttet ikke Remedy i 5 år. De samarbeidet ikke med Bioware om å lage Mass Effect. Hva med spill som Kameo, Viva Pinata, Lost Odyssey og Blue Dragon? Nope! De har aldri hatt noe å gjøre med Gears of War eller Shadow Complex. Og de har definitivt ikke noen planer om å samarbeide med Crytek i fremtiden.

 

Sony er flinke til å satse på nye IP'er. Det skal de ha. Du forsøker derimot å male et bilde som overhodet ikke stemmer med virkeligheten.

 

Jeg mener at Xbox360 plattformen på flere måter har sviktet kundebasen sin denne foregående generasjonen og at dette tydelig gjenspeiles i tallene som vi nå ser her.

Høh? 2010 var Xbox 360s sterkeste år siden 2008, og alt tyder på at 2011 vil følge opp de positive tallene. Det er ikke verst for en konsoll som ikke har hatt et ekte priskutt siden 2008.

 

At PS3 har gjort det godt det siste året er det ikke noe tvil om. Det betyr dog ikke at Xbox 360 gjør det dårlig. Samme hvor mye diverse forummedlemmer skulle mene at MS har sviktet kundebasen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kameo, Viva Pinata, Lost Odyssey og Blue Dragon er alle titler som ble produsert relativt tidlig etter at xbox360 ble sluppet. Hvor blir det av de nye titlene. Hvor ble det av Mass Effect.. Dragon Age? Jo, disse gikk nemlig multiplattform! Det er helt tydelig at MS har mistet ballen og ikke vil gjøre noe som helst for å tilfredstille kundebasen mere. Når de lar hjørnesteins spill som Biowares titler gå over til konkurrenten så er det nesten som å heise flagget.

 

Spillserier som Uncharted, Resistance og Killzone er av en helt annen vidde og omfang enn det som satses av på Xbox360 plattformen i dag. Sammen med spilltitler som nå inkluderer Portal, Mass Effect og Dragon Age har PS3 en portofolie som ikke kan matches av noen annen konsoll på markedet.

 

Slik situasjonen er nå ser jeg overhodet ingen grunn til å gå til innkjøp av en Xbox360. Og det tror jeg ikke forbrukerene gjør heller.

Lenke til kommentar

Kameo, Viva Pinata, Lost Odyssey og Blue Dragon er alle titler som ble produsert relativt tidlig etter at xbox360 ble sluppet. Hvor blir det av de nye titlene.

Alan Wake? Super Meat Boy? Kingdoms? ilomilo? Haunt? Toy Soldiers? Limbo? Insanely Twisted Shadow Planet? Project Draco? Codename D? Trenched?

 

Spillserier som Uncharted, Resistance og Killzone er av en helt annen vidde og omfang enn det som satses av på Xbox360 plattformen i dag. Sammen med spilltitler som nå inkluderer Portal, Mass Effect og Dragon Age har PS3 en portofolie som ikke kan matches av noen annen konsoll på markedet.

Etter din mening så klart. Tro det eller ei, men smaken er som baken. Den er delt.

 

Slik situasjonen er nå ser jeg overhodet ingen grunn til å gå til innkjøp av en Xbox360. Og det tror jeg ikke forbrukerene gjør heller.

Da tror du feil. Fjorårets salgstall beviser at Xbox 360 fortsatt selger bra.

Endret av Leflus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det foreligger ingen overraskelse i disse tallene. Ps3 er og forblir den eneste HD konsollen på markedet som våger å satse friskt og stødig på tittelslipp og unike IPer.

 

Xbox360 baserer tilsynelatende markedet sitt utelukkende på multiplattform spill, kinect farsen og andre "left overs" fra konkurrentene. Jeg mener at Xbox360 plattformen på flere måter har sviktet kundebasen sin denne foregående generasjonen og at dette tydelig gjenspeiles i tallene som vi nå ser her.

 

Gjenspeiles i tallene vi nå ser? Hvilke tall? 360 har aldri solgt bedre enn den gjør nå¨etter at kinect ble sluppet.

 

Unike ip'er?. Socom, Uncharted, Resistance, Motorstorm, Killzone er vel bare noen av de "unike" ipene som får sine tredje, eller fjerde utgivelser akkurat nå.

 

Og å kalle kinect en farse når Sony har fumblet som de har gjort med Move er vel heller ikke et sjakktrekk.

Oppfølgere i seg selv er ingen dårlig ting, det er såkalte franchises som er selve problemet, altså når en spillserie plutselig sprer seg over flere sjangre og generasjoner. Her er Nintendo eksperter, men Sony og MS er egentlig ikke så ille. Klart, Halo Wars er jo et eksempel på melking, men det var jo et brukbart strategispill til konsoll å være, dessverre gikk Ensemble Studios på dynga etter det prosjektet. Dessuten tviler jeg på at verken Resistance, Killzone, Uncharted eller Motorstorm vil få flere utgivelser laget av studioene som startet de nevnte seriene. Ikke Halo, Gears of War eller Fable heller, for den saks skyld.

 

Move vs Kinect er jo en interessant debatt, men Move kan i allefall brukes som en hendig FPS-kontroller.

Lenke til kommentar

 

Ironisk hvordan du kaller PS2 en casualkonsoll og og DS en "ren spillemaskin". Kunne vært interessant å se hvordan DS hadde gjort det uten Mario, Pokemon, Nintendogs og Brain Age.

 

Og det var sagt litt som en spøk :) Men det ligger faktisk noe i det, da det ble solgt en masse PS2-er som rene dvd-spillere, men enhver DS som er solgt er solgt for å spille på, da det er det eneste den kan brukes til. Men DS har selvsagt solgt masse til mer casuale spillere, jeg bare påpekte her at det også gjelder PS2 - en konsoll som vanligvis ikke blir nevnt i samme setning som casual, til tross for at den absolutt bør det (ellers hadde den heller aldri nådd de tallene den gjorde). Ellers er det interessant at du kaller Mario og Pokemon casual-spill, etter mitt syn er dette definitvt spill for gamere, da det ikke akkurat er noe jeg får mamma til å sette seg ned å spille (men hun tester gjerne Singstar, Buzz!, Guitar Hero og andre av de casualspillene som gjorde PS2 gigantisk). Å kalle Mario casual er ganske enkelt en total innrømmelse av at du har null peiling på spill. Eller er en fanboy. Sorry.

Er selv en stor fan av Mario, og Super Mario Bros 3 er nok mitt favorittspill noensinne. Jeg sa heller ikke at noen av de spillene var casual-spill. Jeg tok rett og slett de spillene som har solgt best på DS, noe du ikke gjorde i tilfellet med PS2. Det kan du se her. Og det at PS2 solgte som DVD-spiller oppfatter jeg som ren humbug, med tanke på at DVD-spilleren i PS2 var ganske elendig allerede tidlig i dens levesyklus.

I rene salgstall leder 360 enda, men brukerbasen til PS3 er større. Dette henger vel kanskje sammen med RROD.

 

Jeg går ut ifra at du her sikter til den undersøkelsen nylig som viste at PSN hadde flere brukere enn det var profiler knyttet til xbox? I så fall så er dette feil, fordi den telte alle profiler, altså også de som er knyttet til PSN gjennom en PSP (som jo har solgt en femti millioner), ergo så det ut som om PS3 hadde flere brukere enn det som faktisk er tilfellet. Når det er sagt, det kan godt hende PS3 har flere brukere likevel og at du ikke refererer til den studien, men i så fall hadde det vært greit om du fant kilder!

My pleasure. Merk at det står "install base", altså ikke rene salgstall.

Lenke til kommentar

Er selv en stor fan av Mario, og Super Mario Bros 3 er nok mitt favorittspill noensinne. Jeg sa heller ikke at noen av de spillene var casual-spill. Jeg tok rett og slett de spillene som har solgt best på DS, noe du ikke gjorde i tilfellet med PS2. Det kan du se her. Og det at PS2 solgte som DVD-spiller oppfatter jeg som ren humbug, med tanke på at DVD-spilleren i PS2 var ganske elendig allerede tidlig i dens levesyklus.

 

Godt å høre at du er en stor fan av Mario, da nærmer vi oss en enighet :) Ellers er det forøvrig greit nok at du tok de mest solgte spillene på DS, og linker til en liste over de mest solgte spillene på PS2, men som med Pokemon og Nintendogs på Nintendos konsoller, så blir ikke salget av de titlene jeg nevnte alltid slått sammen, og klarer dermed ikke å manifestere seg så lett på slike lister. Og dette vet du godt om du tenker deg om. Hvor mange versjoner av Singstar finnes det? Hvor mange versjoner av Buzz! osv. Teller man disse sammen, så har de faktisk solgt mer enn Gran Turismo 3, og de utgjør en vesentlig grunn til at PS2 hadde såpass stor suksess. Personlig så kjenner jeg mange, mange flere ikke-gamere som eier/eide en PS2 enn jeg kjenner som eier en Wii eller DS. Og den brukes som Guitar Hero-maskin, Singstar-maskin, DVD-spiller (ja, dette er faktisk ikke humbug, uavhengig av hvordan du vurderer kvaliteten, den var billig og solgte mye som DVD-spiller) eller Buzz!-maskin. Faktisk vil jeg si at tilbake i 2004-5-tiden når Singstar-crazet var på sitt verste, så kunne man jo nesten ikke gå på en fest uten at vertinnen dro frem PS2-en med mikrofonene og satte i gang Singstar - og dette var folk som definitivt ikke er gamere. Når det er sagt, så vil jeg legge til at dette selvsagt ikke var alt eller en gang den mest vesentlige delen av PS2 sitt salg, men at det tilsvarer en 30-40 millioner og kanskje mer er det ikke tvil om. Grunnen til at vi likevel ikke husker på dette når vi snakker om PS2-en er jo at den også hadde et stort og meget godt bibliotek av veldig bra spill - så da tenderer vi til å "glemme" at der også fantes mange som ikke kjøpte konsollen grunnet det fantastiske biblioteket.

 

My pleasure. Merk at det står "install base", altså ikke rene salgstall.

 

Jeg orker ikke å sjekke kilden din skikkelig, men det ser bra ut, selv om det rapporteres ti millioner mindre wii-konsoller enn det som er solgt. De forklarer vel det med det som du også påpekte, nemlig "active install base". Jaja, uansett så er det bra med postere som bruker kilder, så jeg gidder ikke krangle på det. Gratulerer til Sony og deres aksjonærer med den!

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Er selv en stor fan av Mario, og Super Mario Bros 3 er nok mitt favorittspill noensinne. Jeg sa heller ikke at noen av de spillene var casual-spill. Jeg tok rett og slett de spillene som har solgt best på DS, noe du ikke gjorde i tilfellet med PS2. Det kan du se her. Og det at PS2 solgte som DVD-spiller oppfatter jeg som ren humbug, med tanke på at DVD-spilleren i PS2 var ganske elendig allerede tidlig i dens levesyklus.

 

Godt å høre at du er en stor fan av Mario, da nærmer vi oss en enighet :) Ellers er det forøvrig greit nok at du tok de mest solgte spillene på DS, og linker til en liste over de mest solgte spillene på PS2, men som med Pokemon og Nintendogs på Nintendos konsoller, så blir ikke salget av de titlene jeg nevnte alltid slått sammen, og klarer dermed ikke å manifestere seg så lett på slike lister. Og dette vet du godt om du tenker deg om. Hvor mange versjoner av Singstar finnes det? Hvor mange versjoner av Buzz! osv. Teller man disse sammen, så har de faktisk solgt mer enn Gran Turismo 3, og de utgjør en vesentlig grunn til at PS2 hadde såpass stor suksess. Personlig så kjenner jeg mange, mange flere ikke-gamere som eier/eide en PS2 enn jeg kjenner som eier en Wii eller DS. Og den brukes som Guitar Hero-maskin, Singstar-maskin, DVD-spiller (ja, dette er faktisk ikke humbug, uavhengig av hvordan du vurderer kvaliteten, den var billig og solgte mye som DVD-spiller) eller Buzz!-maskin. Faktisk vil jeg si at tilbake i 2004-5-tiden når Singstar-crazet var på sitt verste, så kunne man jo nesten ikke gå på en fest uten at vertinnen dro frem PS2-en med mikrofonene og satte i gang Singstar - og dette var folk som definitivt ikke er gamere. Når det er sagt, så vil jeg legge til at dette selvsagt ikke var alt eller en gang den mest vesentlige delen av PS2 sitt salg, men at det tilsvarer en 30-40 millioner og kanskje mer er det ikke tvil om. Grunnen til at vi likevel ikke husker på dette når vi snakker om PS2-en er jo at den også hadde et stort og meget godt bibliotek av veldig bra spill - så da tenderer vi til å "glemme" at der også fantes mange som ikke kjøpte konsollen grunnet det fantastiske biblioteket.

Selv om en del av det sier sannsynligvis er riktig, så liker jeg ikke hvordan du slenger ut tall som du ikke kan kildebevise på noen måte. Personlig antar jeg at PS2 faktisk allerede var i de fleste husstander før Singstar og Guitar Hero ble kjøpt inn.

 

Merk også at jeg hovedsakelig er fan av Mario i 2D, aksepterer 3D-spillene(Galaxy, 64) men har aldri merket interesse for dem. Kjøpte dog en DS kun for NSMB, men greide heldigvis å holde meg unna Wii da NSMBW kom ut. SMB3 og Yoshi's Island er de beste Mario-spillene IMO, tett fulgt av SMW. Forøvrig kan det nevnes at jeg avskyr alt av Mario Kart, Mario Party og sannsynligvis alle Mario-spill som ikke inneholder hardcore plattforming(noe jeg vet at 3D-Mario gjør).

Lenke til kommentar

 

Selv om en del av det sier sannsynligvis er riktig, så liker jeg ikke hvordan du slenger ut tall som du ikke kan kildebevise på noen måte. Personlig antar jeg at PS2 faktisk allerede var i de fleste husstander før Singstar og Guitar Hero ble kjøpt inn.

 

Merk også at jeg hovedsakelig er fan av Mario i 2D, aksepterer 3D-spillene(Galaxy, 64) men har aldri merket interesse for dem. Kjøpte dog en DS kun for NSMB, men greide heldigvis å holde meg unna Wii da NSMBW kom ut. SMB3 og Yoshi's Island er de beste Mario-spillene IMO, tett fulgt av SMW. Forøvrig kan det nevnes at jeg avskyr alt av Mario Kart, Mario Party og sannsynligvis alle Mario-spill som ikke inneholder hardcore plattforming(noe jeg vet at 3D-Mario gjør).

 

Det ser ut som om vi nærmer oss en enighet. Jeg er enig i at jeg har vært dårlig med kildebruk, men så ligger det også litt i sakens natur at det er vanskelig å spore de tallene (derfor var det selvsagt bare et anslag fra meg). Det er imidlertid to grunner til at jeg tror det stemmer. Det ene er salgstallene til feks Singstar som ifølge wikipedia har solgt over 16 millioner bare i Pal-land (men dette er utvilsomt utdaterte tall), og alle som har beveget seg i en vanlig butikk de siste ti årene har jo ikke unngått å se tonnevis med versjoner av Singstar overalt. De andre franchisene er ikke like lett å få noenlunde bra tall på, men jeg vil anta at de også ligger i toppen av solgte spill på PS2 om man kombinerer SKU-ene. Det andre er mine personlige erfaringer som består i at jeg kjenner veldig, veldig mange som ikke er gamere overhodet som eier en PS2 på grunn av de nevnte franchisene og DVD-avspillermuligheten. Dette er selvsagt ikke bevis for noe som helst, men det er et godt indisium.

 

Et tredje og viktig poeng er også at om alle de 140 millionene solgte PS2-er var solgt til hardcore-gamere, så er salgstallene for spill som God of War, Okami, Shadow of the Colossus og andre høybudsjetts PS2-titler veldig, veldig lave i forhold til brukerbasen. Om en ser bort ifra typiske bridge-titler som Gran Turismo (som både hardcore-gamere og mer casuale gamere kan spille), så er det bare Metal Gear Solid og Final Fantasy av core-titlene med spesielt god gjennomslagskraft. Sammenligner en så nivået mot PS360, så ser en at det gjennomsnitlige salget til titler som God of War og Final Fantasy holder seg noenlunde stabilt, til tross for at den samlede brukerbasen til de to konsollene ligger langt under brukerbasen til PS2. En kan sikkert finne mange forklaringer knyttet til akkurat de konkrete eksemplene, men siden det virker å være en generell trend, så tyder det i mine øyne på at de fleste core-PS2-spillere har oppgradert til en PS360, mens de mer casuale PS2-eierne enten ikke har oppgradert til noe, eller, hvem skulle trodd, skaffet seg den konsollen som bringer denne generasjonens Guitar Hero/Buzz!/Singstar til folket - altså Wii med sine partyspill.

 

Angående Mario så må du selvsagt få mene hva du vil. Selv liker jeg både 2D og 3D-spillene, selv om jeg foretrekker 2D, og World er nok mitt favorittspill noensinne. Liker også Mario Kart, men Mario Party har jeg aldri hatt noen interesse for å forsøke. Han gjør seg nok best i plattformspill ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...