AceVentura Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Jeg har en PC som startit (databutikk) satt sammen for meg, av delene jeg ville ha. Den er ca 2,5 år gammel. I dag bruke jeg den noen timer om morgenen. Jeg kom tilbake om ettermiddagen og satt meg ned og skrudde på. I det jeg trykker på-knappen ryker sikkringen. Jeg trodde først det ikke var pcen, jeg satt i nye sikkringer men fant med elimineringsmetoden ut at sikkringen røk med en gang jeg tok pcen i kontakten. Sikringen røk med en gang jeg tok på av/på knappen bak på strømforsyningen. Altså før jeg prøver å starte. Jeg kjente ikke noen lukt, og jeg har åpnet kabinettet (var en del støv). Ingen spregte kondensatorer på hovedkortet. Ingen lyd eller gnister. Det slår ut på måleren min at det er en kortsluttning når jeg setter polene på eurokabel-inputen til PSU'en. Betyr dette at psu'en har daua? kan det være skader på de andre delene? Jeg har ikke prøvd å koble av strømmen til alle delene for så å sette på strømforsyningen, FORDI jeg er redd jeg ikke kommer til å huske hvordan jeg skal sette alle ledningene tilbake igjen. Har ikke koblingsskjema liksom. PSU= Corsair tx650w Ps. hvis psuen er steikt, er det noen garanti? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) Feilen er med all sansynlighet på PSUen ja. Før skikkelig oppstart sender den bare litt 5volt standby power og msteparten av maskinen får ikke strøm. For å sjekke om det er PSUen sin feil så er beste forslaget jeg kan gi å "tjuvstarte" PSUen. Koble den helt vekk fra hovedkortet (gjerne helt ut av kabinettet for å redusere muligheter for jordfeil og lignende). Så kan du "tjuvstarte" PSUen ved å kortslutte den GRØNNE (det er bare èn grønn) ledningen fra den store 20/24 hovedkort strømtilførselskabelen til ne hvilken som helst SVART ledning. Du kan enten kortslutte momentant, eller kontinuerlig. En enkel måte å gjøre det på er å brette ut en brinders av metall og stikke inn en ende i pluggen for den grønne kabelen og den andre inn i en svart en. Gjør dette med bindersen først og så koble til strømmen rent fysisk, og så til slutt slå på bryteren på baksiden. Om sikringen da også ryker så er det ihvertfall garantert noe galt med PSUen spesifikt - en kortsluttning med all sansynlighet. For å svare på det siste spørsmålet - så gitt at du ikke har tuklet med innsiden av PSUen så har du garanti (som regel mellom 1-3 år avhengig av leverandør) men du har OGSÅ 5 års norsk reklamasjonsrett selv om evt. garanti er gått ut. Reklamasjon tar du kontakt med selger for å gjennomføre. Garanti kan du enten kontakte selgeren for, eller produsenten direkte i noen tilfeller (det er dog neppe norske kontorer for Corsair, så å kontakte selgeren er nok best for garanti i dette tilfellet også). -Stigma Endret 17. april 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Når sikringen ryker umiddelbart ved tilkobling av 220V så er det mest sannsynlig en defekt diode i likeretteren. Lenke til kommentar
AceVentura Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 Når sikringen ryker umiddelbart ved tilkobling av 220V så er det mest sannsynlig en defekt diode i likeretteren. Jeg er litt n00b, men likeretteren er en komponent i PSUén? vil helst ikke åpne den, med tanke på garanti. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Det er komponenter (dioder) på kretskortet inne i PSU. Er ikke noe man kan fikse selv, jeg bare nevnte det som en diagnose. Lenke til kommentar
AceVentura Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 Takk for diagnosen! interessant dette her. Men betyr dette at det er mulig å bytte ut kretskortet (eller X defekt komponent) i Psu, i steden for å kjøpe ny? Ellers, er det noen som har peiling på hvilke garantier corsair driver med? Lenke til kommentar
ei57 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Corsair har 5 års garanti på TX-serien. http://www.corsair.com/power-supplies/non-modular-psus/enthusiast-series-1/tx650w.html Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Tror ikke det er noen som reparerer PSU. Det vil ikke lønne seg. Det er nok mulig å få til, men PSU er ikke laget for å kunne repareres. Lenke til kommentar
AceVentura Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 Jeg forstår. Produsentene må jo tjene penger. Bruk og kast samfunnet på sitt verste. Siden det går på garantien, stikker jeg bare opp på butikken og krever en ny psu. Håper de andre delene er uskadd. Takk for hjelpen folkens Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå