CoD Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg har en rimelig ny pc (1 uke gammel) som jeg aldri har fått til å funke skikkelig... AMD athlon xp2800+ EPoX EP-8RDA3+ TwinMOS pc3200 DDR-dimm dual pack Sapphire radeon 9800pro 256mb ddr2 + harddisk,cd,cd-brenner,floppy.... Jeg har lastet ned alle nyeste driveroppdateringer, tatt bios oppgradering og likevel låser pcn seg... Dette skjer som oftest i sammenheng med spill men når jeg skrur ned cpu fra 166mhz (det som bestemmer cpu-speed) til 133 (slik at den bare kjører på 1,67ghz) tar det lengre tid før den låser seg og det skjer mye sjeldnere (men det skjer). Jeg har søkt på nettet og fulgt flere guider for feilsøking av skjermkortet men det ser ut til å være i orden... Har kjøpt ny psu (skjermkortet funket bedre da...) men problemet oppstår forstatt... Noen som har noe som heltst peiling på va som er galt? Er det noe feil med oppsettet slik at noen ting ikke er støttet eller er det noe galt med noen av komponentene? Min personlige mening etter en del testing er at det kan være no galt med hovedkort eller cpu (muligens også skjermkort men jeg tviler) eller at skjermkort/cpu/minne/hovedkort ikke funker sammen... Lenke til kommentar
artoffiction Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 sjekk hvilken temp. det er på CPU og HK Det kan du gjerne se i BIOS direkte etter en krasj, eller last ned et eller annet overvåkningsprog. se andre poster om samme tema for linker og tips. Har vært et hyppig tema i det siste.... Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 hvor varmt er det? det ser jo ut som du har skjekket stort sett alt men du skrev ike temp så det kan jo være det? Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Jeg har samme hk som deg - og opplever akkurat samme problem her :o Nyeste BIOS (30/6) er innstallert, og har lasta ned og innstallert ALLE nyeste drivere (igjen), men maskina fryser rett som d er, spesielt ved spilling eller divX. Utrolig irriterende...... Lenke til kommentar
CoD Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 artoffiction og Zephyros: Cpu-temp er ifølge bios ca 43-45 grader... varierer litt, men ikke over 50... system temp er på rundt 30-35... så tror ikke temperatur er problemet... Har i tillegg 4 kabinett vifter og vifte i døra... Men jeg leste en plass hvor det sto specs på EPoX EP-8RDA3+. Der sto det listet opp hvilke amd-prosessor typer som var støttet... De fleste var nevnt men ikke Barton så er det mulig at athlon xp2800 + EPoX EP-8RDA3+ = KRÆSJ! ?? Noen glupe hoder som er i stand til å utdype denne påstanden litt? (Tror at den spesifikasjonen også var av rimelig ny dato siden hovedkortet også er det og da er det rart om barton ikke er støttet) Lenke til kommentar
staljin Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Hei, 8RDA3+ er bygget på nForce2 ULTRA som støtter AMD XP 3200 med 400MHz FSB som er også Barton (så vidt jeg husker det). Jeg kan ikke se for meg at det ikke skal kunne støtte XP2800+. Har selv 8RDA+ og det er ikke noe problem med HK. Det jeg anbefaler deg å prøve er: 1. Slå av Fast Writes i BIOS 2. Skift AGP frekvens kontrol fra AUTO til 66 eller 67MHz (67 hos meg) 3. Slå av i BIOS alle porter(COM, paralell) du ikke bruker 4. Skift volt til DDR RAM fra AUTO til 2.77 eller 2.90 5. Fjern JLK jumper som ligger mellom NB og strøm "plugg" Prøv andre/eldre BIOS. Vet at det er en del som fortsatt bruker den gamle 0329 BIOS med sine 8RDA+. Det er det foreløpig. Du kan bytte med meg. 8RDA+ mot 8RDA3+ . Staljin Lenke til kommentar
CoD Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Hehe... Prøver med en av de tingene du listet opp først... Hvis ikke så skal jeg tenke på det *host*not*host* 8) Lenke til kommentar
staljin Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Bar ta den tiden du trenger. Det haster ikke, med byttingen. Staljin Lenke til kommentar
zoqiet Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 hvis den henger seg vilkårlig under bruk kan det være dårlig utspenning. Kanskje du har en dårlig psu? Lenke til kommentar
CoD Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 Tror ikke det er psu nei... Q-tec dual-fan 550w... Tror det skal holde i massevis egentlig... Lenke til kommentar
Lone*Desert-Fish Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Bruker du den ekstra 12v-kontakten fra PSU til HK? Den 4-pins, noen kaller den P4-kontakt.. Den skal vist gi mer stabil strømforsyning til CPUen og jeg tror det virkelig er et must for kraftige strømkrevende CPUer. Men du har den vel koplet på da. Uansett vet jeg ikke om det kan fjerne dine problemer, var bare en tanke. Lykke til :wink: Lenke til kommentar
CoD Skrevet 24. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 24. juli 2003 staljin: Kan du utdype punkt 5 i lista di? Hva er JLK-Jumper? Lone*Desert-Fish: Har nok koblet den til ja Lenke til kommentar
zoqiet Skrevet 24. juli 2003 Del Skrevet 24. juli 2003 Tror ikke det er psu nei... Q-tec dual-fan 550w... Tror det skal holde i massevis egentlig... q-tec, nettopp. De er ikke kjent for no særlig kvalitet. Lenke til kommentar
staljin Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 staljin: Kan du utdype punkt 5 i lista di? Hva er JLK-Jumper? Lone*Desert-Fish: Har nok koblet den til ja Det er en jumper som "sier" HK om den CPU du har er 100/133 eller 166MHz FSB. Vet at 8RDA+ "når" lengre i OC med denne jumper fjernet. Tror det står nærmere forklart i HK manual. Du skal se den et sted mellom NB og strømtilkobling på HK. Den har gulk farge. Staljin Lenke til kommentar
Ben Dover Skrevet 25. juli 2003 Del Skrevet 25. juli 2003 Enig med DirtyDog; Q-Tech PSU er mer enn tvilsom.... Later til at mange med Q-tech PSU har problemer med stabilitet, har du muligheter for å låne en "god" PSU noen dager for å sjekke? Antec, Enermax, swiftech, TermalTake etc. Husk at den må være stor nok. (360W) Lenke til kommentar
CoD Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 skal prøve å fjerne jumper først og viss ikke det går skal jeg prøve å få tak i en god psu som flere her sier :smile: Så får vi se hvordan det går. Takk for alle gode råd hittil, men om noen vet noe annet som funker så kom gjerne med det. Lenke til kommentar
CoD Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 virket ikke som den jumperen var god for allverden egentlig.... Lenke til kommentar
CoD Skrevet 25. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 25. juli 2003 Jeg lurer på om det rett og slett kan være at hovedkortet er no skikkelig dritt.... noen flere med samme hk som har hatt samme erfaring men har fikset problemet? Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Klokka ned BUS'n fra 333 til 266, og maskina har gått rekordlenge her nå! Spillt og sett film i flere timer. Men er ikke aktuelt å kjøre på 266....... noe er på trynet! Skal innom Komplett i morra... Lenke til kommentar
pekster Skrevet 3. august 2003 Del Skrevet 3. august 2003 Jeg har nesten et garantert svar til deg på at det er PSU. Har vært borti så mange andre som har hatt samme problemet med Q-tec psuène. Test i det minste med et annet PSU, jeg bytta selv fra mitt q-tec for 3-4 mnd. siden, og det løste et helt tilsvarende problem til det du beskriver her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå