Gå til innhold

Kamera for Landskap og generelt ok allrounder

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt meg å kjøpe et speilreflekskamera for første gang og har derfor tenkt å kjøpe et budsjettkamera. Er totalt fersk og har lest rundt på tester og rundt på forumet her uten å bli så mye klokere av den grunn.. Skal sykle langt i sommer og trenger derfor et kamera som tar gode landskapsbilder(geiranger, slogen og diverse andre)

Har kikka litt på 2 og lurer på hvilken av de jeg burde gå for eller tar gjerne imot andre forslag i denne prisklassen (5-6 tusen).

Eos 500D Slr

Eller

Eos 550 D Slr

Objektivet har jo som jeg skjønner mye å si så lurer på hvem av dem som er best..

på forhånd takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den første pakken har veldig dårlige objektiver, neste har det vanlige kit-objektivet.

Siden du skal på sykkelferie, hva med et hybrid systemkamera, der får du begge fordelene fra kompakt og dslr lett kamera og utskiftbare objektiver.

Foreksempel Samsung NX100 er mange fornøyd med, og du får mange forskjellige objektiver til det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei - det var ikke det nautica skrev - de objektivene som fulgte med i akkurat de pakkene til 500D og 550D er ikke de beste. (Dvs - det var først og fremst objektivene i 500D-pakken han argumenterte mot - objektivet som her fulgte med til 550D var helt greit.) Til Canon - ikke kjøp EF-S 18-55 II uten IS og ikke kjøp EF 75-300. (Hhv er nemlig 18-55 IS og EF-S 55-250 IS mye bedre og et bedre kjøp.)

Når det gjelder kameramerker vil jeg sterkt anbefale å dra i en fysisk butikk og klå. Kikk og kjenn på hva som føles godt i hånden - alle merkene leverer varen. Kikk for eksempel på Canon, Sony, Nikon og Pentax for speilrefleks og Olympus, Panasonic, Samsung og Sony for mindre hybridkamera. (Drar du på Elkjøp/Lefdal vil de påstå at Sony er bestest - men det er mest fordi de for ekstra betalt for det.)

Kjøp det merket du liker å betjene. :)

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, jeg forsto at det var objektivene han mente bare litt dårlig formulert setning fra min side :) Har jo lest mye postivt om begge de kameraene, bare lurte på hvilket objektiv jeg egentlig burde ha kjøpt og eventuelt Eos 500D kontra 550D :)

Med 18-55 IS og EF-S 55-250 IS så kommer du veldig langt,begge er fullt akseptable objektiver .

Forskjellene på 500D og 550D er ikke så store og du vil ikke merke noe forskjell på bildekvaliteten fra de to .

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok så hvis jeg hadde kjøpt denne Canon 550 D + 18-55 ? + 55-250 Objektiv så hadde jeg hatt en relativt god startpakke ? Eller bare kjøpt Eos 500 D+ 55-250, er den andre verdt 1500 mer?

Hvordan hadde det vært iforhold til Nx100 + 50-200 (ikke vet jeg :p)? når jeg tenker over det blir jo ikke speilrefleks et must hvis dette hybridkameraet har bra nok ytelse :)

Endret av KptSabeltann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...