Gå til innhold

Øke dybdeskarpheten i macro ved hjelp av flere bilder?

Anbefalte innlegg

Har snappet opp at det er mulig å øke dybdeskarpheten ved hjelp av flere bilder, regner med at de flytter fokuspunktet på hvert bilde for så sette dem sammens med programvare.

Har noen gode linker til sider der dette er forklart, eventuelt tråder på forumet her hvor dette er diskutert. Har søkt men sitter her like lur

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes egen programvare for focus stacking, går også ann med Photoshop.

Ikke testet det selv, men Helicon Focus så ganske genialt ut.

Ok skal se på det, takk for tipset.

Det skulle vel ikke være en mulighet for at man får kamera til å fytte litt på fokuspunkte selv når man tar bilder i serie? Har ikke funnet noen måter å gjøre det på, men det betyr jo ikke at det er umulig :) Har Canon 7D

Lenke til kommentar

Det skulle vel ikke være en mulighet for at man får kamera til å fytte litt på fokuspunkte selv når man tar bilder i serie? Har ikke funnet noen måter å gjøre det på, men det betyr jo ikke at det er umulig :) Har Canon 7D

Helicon Focus så bra ut på demoen hvertfall. Har du Photoshop finner du Tutorials for focus stacking på Youtube.

Såvidt jeg vet finnes ikke det du er ute etter på noe dslr, noen får rette meg hvis jeg tar feil.

Prøv med stativ og manuell fokus - og test med liveview. Skal nok klare å få fine resultater da :)

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale liveview til macro, men det får være opp til hver enkelt.

Den teknikken jeg jobber med når jeg har raske lukkere (1/30) og syltynn DOF er å starte forbi målet bruke seriemodus og bare knipse masse bilder mens jeg flytter fokusplanet. Da vil 1 av 20 bilder ha rett fokus. Fungerer også fint når det er vind, men krever at lukkeren er rask, på 1/2 blir det vankelig...

Lenke til kommentar

Helicon Focus så bra ut på demoen hvertfall. Har du Photoshop finner du Tutorials for focus stacking på Youtube.

Såvidt jeg vet finnes ikke det du er ute etter på noe dslr, noen får rette meg hvis jeg tar feil.

Prøv med stativ og manuell fokus - og test med liveview. Skal nok klare å få fine resultater da :)

Helicon Focus er genial, og noe man skaffer seg om man driver mye med makro-/nærfotografering der man må ha større dybdeskarphet enn man klarer å få normalt. Men det er for dyrt dersom man skal bruke det bare litt. Dog har det noen artige tillegg, som 3D viewer.

Måten Helicon Focus (Focus bracketing) arbeider på kan man fint lære seg å gjøre manuelt. Ikke så vanskelig heller - dog kan litt trening være på sin plass. Som Trondster skriver, manuell fokus, liveview osv. Begynn på borterste fokuspunkt og flytt fokus litt nærmere for hvert eneste bilde. Gjør det ved hjelp av et målebånd/linjal første gangen så lærer man seg hvor mye bevegelse på fokusring gir i flyttet fokuspunkt.

Lenke til kommentar

Vil ikke anbefale liveview til macro, men det får være opp til hver enkelt.

Da vil jeg nesten spørre, hvorfor ikke?

Liveview med 10x zoom er genialt for å sette riktig fokuspunkt.

Bruker ikke dette så veldig ofte selv, men det er isåfall fordi jeg som oftest driver håndholdt.

Lenke til kommentar

Rett og slett fordi du ikke har 100% kontroll på utsnittet, det er en delay på LCD'n, som for meg utgjør det en psykisk svakhet når jeg fotograferer, og det gjør mye med stabiliteten når du ikke holder deg kompakt. LV er sikkert egnet til 100% stillestående motiver men til praktisk bruk ved for eks. insektsfotografering har jeg veldig dårlig erfaring.

Lenke til kommentar

Er veldig glad i liveview til makro - fordeler er at skjermen blir en perfekt matt mattskive, så tross dårligere oppløsning ser man tydelig hvor fokusplanet er. Holder du kameraet stille når du har framet motivet kan du trykke på zoomknappen og beholde utsnittet så lenge du beholder utsnittet på det innzoomede bildet.

Har rimelig god kontroll på fokusplanet til vanlig med lyssterke makroobjektiv og ekstra matt mattskive - men for motiv som beveger seg veldig er optisk søker å foretrekke. Kommer an på motiv.. :)

Men - til stillestående motiv, makro eller ikke - liveview og manuell fokus er bestest til perfekt fokus.

Lenke til kommentar

Rett og slett fordi du ikke har 100% kontroll på utsnittet, det er en delay på LCD'n, som for meg utgjør det en psykisk svakhet når jeg fotograferer, og det gjør mye med stabiliteten når du ikke holder deg kompakt. LV er sikkert egnet til 100% stillestående motiver men til praktisk bruk ved for eks. insektsfotografering har jeg veldig dårlig erfaring.

Til insektsfotografering vil det nok fungere dårlig, ja.

Hvis jeg benytter det, så er det til stillestående motiver, på stativ - hvor jeg helst har funnet utsnittet først. Er mest for å få ett perfekt fokuspunkt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...