Mr Womack Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hallo.. jeg har en fetter som har en ferdig bygget hp pc.. jeg har byttet skjermkort på den og da var vifteproblematikken borte, så har jeg kommet dit hvor jeg skal installere windows 7. setter inn cd'n og den starter med cdrom men jeg får ingen varsler om å kunne formatere maskinen før jeg installerer operativsystemet. det står bare installer nå, reparer datamaskin osv. når cdn starter ved pc oppstart. så jeg prøver å installere først, men på siste avsnittet fullfører installasjonen så den stå i over halvtime uten at det skjer noe. men jeg lurer på hvordan kan jeg formatere først så reinstallere operativsystemet. Han går fra windows vista til windows 7. for å si det på en annen måte så har jeg windows xp på min egen pc og her kan jeg bare sette inn cdn, kommer opp blå skjerm som leser filer osv. så kan jeg velge hvilken partisjon jeg skal formatere så installere windows på nytt.. hvorfor er det ikke slik med han datamaskin og den nye windows cdn, kjøpte denne: en oem versjon av windows 7 home premium. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630907 håper på svar.. haster litt egentlig.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Guide: Hvordan slette, opprette og utvide partisjoner og formatere disken under Windows 7 installasjonen? 2 Lenke til kommentar
Mr Womack Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 åja.. du.. den fullfører installasjonen etter fullført installasjon.. kommer det svart skjerm opp og blafrer med mye tekst. står noe med en ugyldig sikkerhets-ID.. hele tiden.. jeg tar ut cd'n og booter tilbake til harddisk i BIOS og så starter maskinen med kontrollering av disk. så kommer dette blafre skjermen opp på nytt. Lenke til kommentar
Mr Womack Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Guide: Hvordan slette, opprette og utvide partisjoner og formatere disken under Windows 7 installasjonen? Jeg får opp nettopp denne "veilederen" og velger egendefinert.. da kommer det opp en harddisk som system og en primær.. jeg skal formatere harddisken her og jeg trykker på den øverste men ingen valg om formater kommer opp som det henvises til her i guiden. hva kan jeg gjøre da? Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Du får opp dette bilde og trykker på stasjonsalternativer? Kan du poste et skjermbilde av hva du får opp? Lenke til kommentar
Mr Womack Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Da får jeg ikke gjort det før i morra evt. kan bli vanskelig nå fordi nå kommer jeg ikke inn i windows lenger på pcen der.. litt kjipt.. Jeg begynte bare å installere så blei den nesten helt ferdig så kom de blafre skjermen med tekst sikkerhets-id.. men jeg velger cdrom boot i bios og kommer inn i cdn da får jeg opp et sånt bilde som du har her ja.. jeg trykka engang på oppdater men ingenting skjedde.. valgte den øverste partisjonen og trykka neste.. hvis jeg husker riktig på det skjermbilde så kom det kun opp Oppdater og last inn driver. men trykka ikke stasjonsalternativer (avansert) nei? hva med det egentlig? Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hvis du trykker der får du flere alternativer sammen med "last inn driver" og "oppdater". Alternativer som går på formatering og partisjonering. Lenke til kommentar
Mr Womack Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 da forstår jeg.. kan jo prøve på det i morra evt men etter en evt formatering, av disk C, får jeg valg om å kunne installere windows 7 da? hmm.. sorry alle spm.. men jeg har aldri vært borti windows 7 installasjon før skjønner du.. Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Formateringen er en del av installasjonen. Dytt inn skiva, spin that shit og resten er lek. Trykk "stasjonsalternativer", merk den disken som skal formateres, trykk "formater", bekreft formatering, merk den disken det skal installeres til og trykk "neste". Korriger meg om jeg ikke husket riktig her nå.... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 .. da kommer det opp en harddisk som system og en primær.. jeg skal formatere harddisken her og jeg trykker på den øverste ... Du skal ikke velge den øverste ("System"). Hvis du ser etter så er den bare 100 MB. Du skal velge "Primær". Lenke til kommentar
SovjetSmør Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 jeg har hatt samme problemet som løste seg med å resette bios og evt oppdatere den Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 hvis jeg husker riktig på det skjermbilde så kom det kun opp Oppdater og last inn driver. men trykka ikke stasjonsalternativer (avansert) nei? hva med det egentlig? Om du ikke trykker på stasjonsalternativer, kan du heller ikke få opp neste bilde der du faktisk kan formatere... så skal du følge en guide, så må du gjøre alt som står i den guiden.... Dette bildet får du opp, om du trykker på stasjonsalternativer: Lenke til kommentar
Mr Womack Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 Da skal jeg prøve på nytt litt senere i dag sannsynligvis og velge stasjonalternativer )avansert, velge den nederste partisjonen og trykke formater. men hva hvis den øverste (system) er på mange GB. trur den stod på 450 GB eller no. eller skal jeg IKKE velge den og KUN primær uansett? jeg skal prøve hvertfall og gi beskjed senere.. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Nei du skal ikke velge primær uansett, guiden er jo bare et eksempel. Du skal velge den disken eller partisjonen som brukes til operativsystemet. En partisjon/disk på 450 GB er ikke det samme som den lille partisjonen på 100 MB som jeg viser i guiden. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 Helt klart at da skal du velge den øverste. Jeg burde vært litt klarere der. Det vanlige er at installasjonsprogrammet lager partisjonene, og da blir det som vist i eksemplet. Du har derimot en disk hvor partisjonene er laget på forhånd? Du får da System og Boot på samme partisjon, det er også helt kurant. Lenke til kommentar
Mr Womack Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 Ja, nå har jeg gjort akkurat som dere sa her. Satte inn windows cdn og valgte Egendefinert og fikk opp det andre bilde med forskjellige partisjoner osv. klikka så på stasjonsalternativer (avansert) og fikk fram det som vises på bildene her og valgte partisjonen som skulle formateres og installeres på nytt med windows 7, klikka på formater så skjedde ingenting, så jeg markerte bare partisjonen på nytt og trykka neste og da begynte installasjonen og alt det. etter drøy halvtime var alt ferdig og hele harddisken var slettet og installert på nytt. og alle drivere installert osv. Formateringen er en del av installasjonen. det første som skjedde var at den installerte og fullførte installasjonen og da var alt borte og installert på nytt. jeg la ikke merke til formateringen.. er det riktig? siden "formateringen" er en del av installasjonen... Lenke til kommentar
jmosbakk Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Du merket av den disken som skulle formateres og trykte "formater" så da har du jo egentlig lagt merke til det. Når du i tillegg ser at alle gamle filer er borte så er jo det en grei bekreftelse på at ting gikk i orden. Det er ingen ting fancy med formatering annet enn at gamle filer slettes. Høres ut som alt gikk bra her og det liker vi. Lenke til kommentar
Mr Womack Skrevet 20. april 2011 Forfatter Del Skrevet 20. april 2011 Du merket av den disken som skulle formateres og trykte "formater" så da har du jo egentlig lagt merke til det. Nei, det er ikke akkurat den måten jeg mener som du sier her. Jeg har fremdeles Windows XP haha men når jeg formaterer med cdn, asså booter, så kommer det opp en blå skjerm der jeg må velge hvilken harddisk eller partisjon jeg skal endre på eller formatere da. og deretter ser jeg hele formateringsprosessen på skjermen fra 0 % - 100 %. du skjønner sikkert hva jeg mener nå og husker kanskje hvordan det var hvis du hadde XP tidligere Høres ut som alt gikk bra her og det liker vi. Ser ut som alt er i orden nå ja, tusen takk for hjelpen. Ha en god påske Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå