Gå til innhold

God of War - What's the deal?


RastaXP

Anbefalte innlegg

Hei, kjøpte God of War HD collection på tilbud hos PSN, noe jeg angrer bittert på. Trodde dette skulle være noe av det beste av PS-eklusive spill, men fy flate for noe generisk drit. Greit nok at det er Hack and Slash, men det får da være grenser for kjedelig gameplay. I tillegg disse tøvete sekvensene på "bosser" der du må trykke div. kombinasjoner av knapper som vises på skjermen. Ikke akkurat noe spesielt spennende, og skaper egentlig bare irritasjon og venting. Spillet krever ikke mere enn å trykke på noen simple knapper så gjør Kratos det meste selv.

 

Jeg tenkte først at det var kanskje jeg som ikke ga spillet en sikkelig sjanse, men etter å ha spilt en times tid skrudde jeg rett å slett av hele greia. Jeg skjønner det ikke. Det er jo som å spille hvilket som helst annet Hack and Slash-spill kanskje bare litt bedre "teknisk" sett, og med høyere production value. Virker som man rir på bølgen av 300, Spartacus-serien og Clash of the Titans og prøver å melke det for det, det er verd.

 

Innspill?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo som å spille hvilket som helst annet Hack and Slash-spill kanskje bare litt bedre "teknisk" sett, og med høyere production value.

 

Ja men der har du i grunn oppsummert alle GoW-spillene. Det er ikke noe voldsomt som skiller dem fra andre tredjepersons actionsspill og hvis det ikke er din greie så tror jeg ikke det er noe noen kan si som vil overbevise deg.

 

Hvis du vil ha noe mindre generisk kan du prøve Bayonetta.

Lenke til kommentar

Vil jo si at det som skiller God of war spillene litt ut er faktisk de her trykke sekvensene, du er i et spill der det finnes en del av dem ja, men det er de samme knappene om og om igjen, stort sett i god of war så endrer det seg fra boss til boss, fra store mobs til neste.Det holder deg ihvertfall mer våken og mer tå til tå.

 

Men du har rett, det er stort sett det her gameplayet går ut på, litt gåteløsning her og der, den er ikke for avansert, men god nok til at du må tenke litt. å selvfølgelig en kick ass historie. Å spille Kratos er jo å føle seg mektig men samtidig ødelagt.

 

Melking er det dog ikke av noen sak, selv om jeg tror Kratos skal representere litt av hercules fra gresk mytologi i og med hvor like historien dems er og hva han er. Så det er et spinn av gresk mytologi som du vet, er ganske så gammelt.

 

Er vel ikke så stort mer jeg kan si, jeg elsker God of War Triologien, beste jeg har spilt på playstation uten tvil. Men vi har alle forskjellige smak og meninger, selv om jeg syns du skal gi det litt mer tid og bare leve deg litt mer inn, prøve ut =)

Lenke til kommentar

Hei, kjøpte God of War HD collection på tilbud hos PSN, noe jeg angrer bittert på. Trodde dette skulle være noe av det beste av PS-eklusive spill, men fy flate for noe generisk drit. Greit nok at det er Hack and Slash, men det får da være grenser for kjedelig gameplay. I tillegg disse tøvete sekvensene på "bosser" der du må trykke div. kombinasjoner av knapper som vises på skjermen. Ikke akkurat noe spesielt spennende, og skaper egentlig bare irritasjon og venting. Spillet krever ikke mere enn å trykke på noen simple knapper så gjør Kratos det meste selv.

 

Jeg tenkte først at det var kanskje jeg som ikke ga spillet en sikkelig sjanse, men etter å ha spilt en times tid skrudde jeg rett å slett av hele greia. Jeg skjønner det ikke. Det er jo som å spille hvilket som helst annet Hack and Slash-spill kanskje bare litt bedre "teknisk" sett, og med høyere production value. Virker som man rir på bølgen av 300, Spartacus-serien og Clash of the Titans og prøver å melke det for det, det er verd.

 

Innspill?

 

Prøv på vanskelig, så ser du at det er langt i fra hack and slash. Eg må i hvertfall ha god tålmodighet når eg spiller, posisjonere meg riktig, vite når eg skal blokke, og når eg kan slå fra meg. Viss du bare går inn og trykker på alle mulige knapper og kommer ut levende spiller du på easy.

 

En ting eg synes er drit med serien, er Kratos, fy faen for en utrolig kjedelig hovedperson. Har ingen sympati for en slik drittstøvel som han.

Lenke til kommentar

"...rir på bølgen av 300, Spartacus-serien og Clash of the Titans..." Morsomt. Du nevner tre referanser/innflytelser som alle er nyere enn det de angivelig influerer... (med mindre du snakker om den originale Clash of the Titans, da.) Og hvis du sikter til at det kun er HD-oppussingen som "rir" på bølgen blir det litt rart likevel, siden de to første spillene var blant de mest logiske å gjenutgi på Ps3 i f.b.m. utgivelsen av GoW3. Er ingen blodfan av GoW, men synes spillene har en veldig god slåssmekanikk, samt noen fantastiske kulisser. Men, seff, hvis du ikke forstår hvorfor noen synes spillene er stas, så liker du enkelt og greit ikke sjangeren. Da er det også fare for at du ikke synes noe om f.eks Devil may cry, Ninja gaiden eller Bayonetta (sistnevnte er for øvrig ikke verdt å spille på ps3 uansett pga kvaliteten vs Xbox.)

Lenke til kommentar

Det er nok av negative karakteristikker man kan gjøre av Kratos, men kjedelig er vel det siste han er. Personlig synes jeg det er friskt å ha en hovedperson som så til de grader perfeksjoner anti-helten. Alternativet ville vært enda en av disse moraliserende hyklerne som fyller helterollen i de fleste spill. Alle actionhelter er massemordere og jeg må innrømme at jeg blir langt mer provosert når de forsøker å overtale meg om at "det er greit å drepe disse folka her pga. sånn og sånn". Kratos er så usympatisk at man heller føler med ofrene hans og får dårlig samvittighet når man tar livet av dem, og det vil jeg påstå er en langt mer moden og reflektert tilnærming til sjangeren. Krigere som slakter ned folk i hopetall er sjelden av typen svigermors drøm og vi kan like gjerne være ærlige på det punktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, kjøpte God of War HD collection på tilbud hos PSN, noe jeg angrer bittert på. Trodde dette skulle være noe av det beste av PS-eklusive spill, men fy flate for noe generisk drit. Greit nok at det er Hack and Slash, men det får da være grenser for kjedelig gameplay. I tillegg disse tøvete sekvensene på "bosser" der du må trykke div. kombinasjoner av knapper som vises på skjermen. Ikke akkurat noe spesielt spennende, og skaper egentlig bare irritasjon og venting. Spillet krever ikke mere enn å trykke på noen simple knapper så gjør Kratos det meste selv.

 

Jeg tenkte først at det var kanskje jeg som ikke ga spillet en sikkelig sjanse, men etter å ha spilt en times tid skrudde jeg rett å slett av hele greia. Jeg skjønner det ikke. Det er jo som å spille hvilket som helst annet Hack and Slash-spill kanskje bare litt bedre "teknisk" sett, og med høyere production value. Virker som man rir på bølgen av 300, Spartacus-serien og Clash of the Titans og prøver å melke det for det, det er verd.

 

Innspill?

 

Prøv på vanskelig, så ser du at det er langt i fra hack and slash. Eg må i hvertfall ha god tålmodighet når eg spiller, posisjonere meg riktig, vite når eg skal blokke, og når eg kan slå fra meg. Viss du bare går inn og trykker på alle mulige knapper og kommer ut levende spiller du på easy.

 

En ting eg synes er drit med serien, er Kratos, fy faen for en utrolig kjedelig hovedperson. Har ingen sympati for en slik drittstøvel som han.

 

 

jeg også er relativt enig i OT i hva han skriver og sier at GOW er overrated og i min mening et middels hack n slash spill,jeg hater QTE,det skulle heller ha vært en knapp finish,ingenting suger mer enn og battle bosser og faile på 1 ting så blir du drept og må gjøre sekvensen om igjen.Darksiders har bare 1hit finish.

 

Jeg synes heller ikke at Kratos er noe spesielt spennende,eneste som er er historien som er grei ellers er gameplayet relativt tregt i forhold til og altfor lett og drepe fiender.

 

Tips til OT,prøv ut Bayonetta,ninja gaiden sigma 1 og ninja gaiden sigma 2,bayonetta har noen QTE som er slitsomme.I NGS spillene som er ikke disse her,men spilla er ganske vanskelig.

Lenke til kommentar

Jeg sier ikke at Hack and Slash nødvendigvis er dårlig, for det finnes gode spill i den sjangeren og, men for Kratos sin del er det jo bare å flakse rundt med sablene å kutte 5-10 hits på folk i en orgie av lys og blod. Trekant - Firkant - Runding - Holde inne Trekant igjen... syns det går i det samme for å sette det på spissen. I tillegg har du litt input-lag på det hele som bare er irriterende.

 

Jeg er bare intressert i høre HVORFOR disse spillene absoulutt fortjenere 10/10 ol. Hvorfor er det så mye bedre en eks andre spill? Sånn, som det er nå minner GoW om spillserier som selger godt på grunn av hype og et kjent navn, ikke fordi spillet er så nevneverdig bra.

Lenke til kommentar

Ja hvorfor liker noen et spill og andre ikke? Det er såklart umulig å svare på, og dermed virker "internet-rage-tråder" slik som dette bare som et noe desperat forsøk på å få ut litt aggresjon pga. et bomkjøp.

 

Personlig liker jeg GoW godt, om det fortjener 10/10 eller ikke bryr jeg meg heller lite om, men jeg synes det har et fett gameplay med god flyt mellom real time kamp og QTE, itilegg til god utnyttelse av div. spesial teknikker, både som en del av kamp, og som en del av gåteløsningen. Må heller ikke glemme seriens stjerne, Kratos, som er en av de mer oppfriskende actionheltene spillmediet har hatt noensinne, en herlig antihelt som Spartapus påpekte. Topp alt dette med skyhøye produksjonsverdier og en gjevnt over engasjerende historie og persongalleri, og du har etter min mening et svært bra spill.

 

Dessuten var GoW opprinnelig et spill med nokså lite hype rundt seg, og for mange var det nok en overraskelse når spillet plutselig begynte å sanke toppkarakterer over alt. Dermed er det nærliggende å anta at GoW må ha noen genuint ved seg som gjør at det er så godt likt.

Lenke til kommentar

Vel, du kan stort sett analysere alle spill ned til "man trykker på noen simple knapper" er jo ikke som om en konsoll-kontroller støtter noe særlig mer. Hvis du synes det blir for ensformig så spiller du sannsynligvis på normal eller lettere. Du kan godt kritisere spilla for at normal er for lett, men hvis du bare pumper opp vanskelighestgraden litt så begynner det å kreve litt mer (er ikke som om det har Dante's Inferno cross-attack :p).

 

Når det gjelder hvorfor spillet får pris så er det vel egentlig bare å sammenligne med andre spill i sjangeren. Med spill som Ninja Gaiden og Dante's Inferno så er det jo lett å se at GoW er i en egen kategori. Jeg vil også våge meg å si at det lett utklasserer Devil May Cry (selv om jeg ikke har spilt mye av det). Og hvis du sammenligner med Bayonetta så er jo begge bra gjennomført, bare veldig forskjellige.

 

Hvis kritikken din til ett spill er "jeg liker ikke denne sjangeren" så er det jo ikke noe gæernt med spillet, det bare faller ikke til din smak. Er akkurat som at jeg hater bullet-hell spill, men vil da ikke si at ingen bullet-hell spill kan være fantastisk bra.

Endret av Ares_InnleggNO
Lenke til kommentar

Virker som man rir på bølgen av 300, Spartacus-serien og Clash of the Titans og prøver å melke det for det, det er verd.

 

Innspill?

Enten er du dum, lat eller så troller du. Kan jo nevnes at det første God of War kom ut før både 300, Spartacus: Blood and Sand og CotT-rebooten.

 

Dette er en tarvelig rage-tråd(særlig for oss som må lese mølet) av verste sort.

Lenke til kommentar

Det er nok av negative karakteristikker man kan gjøre av Kratos, men kjedelig er vel det siste han er. Personlig synes jeg det er friskt å ha en hovedperson som så til de grader perfeksjoner anti-helten. Alternativet ville vært enda en av disse moraliserende hyklerne som fyller helterollen i de fleste spill. Alle actionhelter er massemordere og jeg må innrømme at jeg blir langt mer provosert når de forsøker å overtale meg om at "det er greit å drepe disse folka her pga. sånn og sånn". Kratos er så usympatisk at man heller føler med ofrene hans og får dårlig samvittighet når man tar livet av dem, og det vil jeg påstå er en langt mer moden og reflektert tilnærming til sjangeren. Krigere som slakter ned folk i hopetall er sjelden av typen svigermors drøm og vi kan like gjerne være ærlige på det punktet.

Her er jeg helt enig. Men likevel digger jeg også de "snille gutta" som feks Ezio Auditore og Nathan Drake. Mens andre, som feks skytespillprotagonister(CoD, Killzone) ofte er helt forferdelige.

Lenke til kommentar

Vel, du kan stort sett analysere alle spill ned til "man trykker på noen simple knapper" er jo ikke som om en konsoll-kontroller støtter noe særlig mer. Hvis du synes det blir for ensformig så spiller du sannsynligvis på normal eller lettere. Du kan godt kritisere spilla for at normal er for lett, men hvis du bare pumper opp vanskelighestgraden litt så begynner det å kreve litt mer (er ikke som om det har Dante's Inferno cross-attack :p).

 

Når det gjelder hvorfor spillet får pris så er det vel egentlig bare å sammenligne med andre spill i sjangeren. Med spill som Ninja Gaiden og Dante's Inferno så er det jo lett å se at GoW er i en egen kategori. Jeg vil også våge meg å si at det lett utklasserer Devil May Cry (selv om jeg ikke har spilt mye av det). Og hvis du sammenligner med Bayonetta så er jo begge bra gjennomført, bare veldig forskjellige.

 

Hvis kritikken din til ett spill er "jeg liker ikke denne sjangeren" så er det jo ikke noe gæernt med spillet, det bare faller ikke til din smak. Er akkurat som at jeg hater bullet-hell spill, men vil da ikke si at ingen bullet-hell spill kan være fantastisk bra.

 

Dantes Inferno når ikke Ninja Gaiden1/2 opp til knærne hva gameplay kvalitet angår, de ligner heller ikke etter min mening. Hva mener du at det er i enn annen katogori enn dem?

 

Sånn ellers så er det ganske objektivt at Ninja Gaiden serien er det beste "hack and slash" når det gjelder rein kamp gameplay og skills. De som mener noe annet vil simpelten ikke lære eller liker best å hamre på knapper, eller spille et lettfattelig spill. Noe som er forståelig til en viss grad. At feks God of War har kulere historie og sånn er helt klart.

Endret av lyon
Lenke til kommentar

jeg heller fatter ikke hvorfor GOW serien får 10/10 hele tiden,det er altfor hypet,personlig hater jeg QTE og mener slike puzzles som er i gow ikke bør være i hack n slash serien.DMC har much better combat then GOW,det kan ikke sammenlignes engang,jeg klarer ikke slike syke komboer i dmc,men er litt mer enn bare firkant firkant trekant.

 

GOW serien er de eneste hack n slash spilla som jeg faktisk har spilt bare 1gang,hvertfall de som er bra,da tenker jeg på NGS,bayonetta,DMC,castlevania LOS.

Lenke til kommentar

Sånn ellers så er det ganske objektivt at Ninja Gaiden serien er det beste "hack and slash" når det gjelder rein kamp gameplay og skills. De som mener noe annet vil simpelten ikke lære eller liker best å hamre på knapper, eller spille et lettfattelig spill. Noe som er forståelig til en viss grad. At feks God of War har kulere historie og sånn er helt klart.

 

Skal være helt enig i at Ninja Gaiden har fantastisk gameplay, men det har en god del mangler sånn ellers. Sier ikke at det er elendig spill, men vil da si at helhetlig så er GoW tydelig bedre gjennomført.

Lenke til kommentar

Det får 10/10 fordi spillet er perfekt tilrettelagt for pubertale gutter. Spillet oser testosteron, og siden 99,9% av spillanmeldere er gutter/menn, så får det selvsagt 10/10. Legg til konsolleksklusivitet, så er tieren så godt som garantert.

 

Om man hadde byttet ut settingen med "My little pony", så hadde det vært slakt over hele linja.

 

Nå betyr ikke det at spillet er elendig, da.

Lenke til kommentar

Virker som man rir på bølgen av 300, Spartacus-serien og Clash of the Titans og prøver å melke det for det, det er verd.

 

Innspill?

Enten er du dum, lat eller så troller du. Kan jo nevnes at det første God of War kom ut før både 300, Spartacus: Blood and Sand og CotT-rebooten.

 

Dette er en tarvelig rage-tråd(særlig for oss som må lese mølet) av verste sort.

 

Djizez for et resonnement. Utrolig om du faktisk har lest tråden.

Selv om godeste God of War 1 kom ut før nevnte produkter er det ikke til å unngå at det er i tiden med gresk/romersk inspirerte filmer/serier ol. Jeg kan ikke se for meg at det er DÅRLIG butikk, heller tvert i mot. Det har nok gitt GoW ekstra publikum. Kanskje GoW var det første spiren i spiralen, men vanligvis innen mediebransjen ser man på hva som funker å lanserer produkter basert på det. Derfor vil du ofte oppleve flere produkter basert på eks. vampyrer nå som Twilight-serien er populær, og du vil høre mer house-inspirert musikk ettersom det de siste årene har vært en drastisk økning med hits basert på elementer fra house.

 

Dette kom nok ikke fram i første innlegg, men er det jeg mener om saken.

 

Nå.. tilbake til spillet - sakens kjerne så har jeg forklart at:

 

1: Jeg ser ikke det spesielle kontra andre spill.

2: Har irriterende elementer (input lag)

3: Det samme går igjen hele tiden.

4: Hvorfor skal det fortjene 10/10?

 

Og ja, det er forsåvidt godt teknisk sett, men gameplay er jo mere enn bare grafikk.

Xbox har kanskje ikke noe lignende, men at spillet er PS-eksklusivt betyr ikke at det er noe revolusjonerende. Merk. GoW er ikke dårlig, men ikke nevneverdig bra (DVS. Det mangler det som skiller det fra resten av spill i samme sjanger, jeg kan bare se setting). Derfor synes jeg reviews virker noe biased. (Akkurat som du TROR jeg er)

 

Jeg har min mening om spillene, du har sikkert dine, men du kan da vel klare å trykke sammen ett innlegg der du forklarer det jeg spør etter istedenfor å angripe uten noe vettig å komme med.

Lenke til kommentar
1: Jeg ser ikke det spesielle kontra andre spill.

2: Har irriterende elementer (input lag)

3: Det samme går igjen hele tiden.

4: Hvorfor skal det fortjene 10/10?

 

Jeg kan si meg enig med punktene dine, men jeg liker GoW til tross for dette.

 

Absolutt hvert element i spillet kommer fra øverste hylle - grafikken har ikke sidestykke i sjangeren, settingen er like episk(ment bokstavelig talt for en gangs skyld) som slåssingen er sømløs, voldelig og intens. Dette igjen blir avbrutt av veltimede pauser i gameplayet som puslespill og god plattforming.

 

Det er denne universale blankpoleringen som 'skiller' GoW fra resten av sjangeren. Det meste i serien hadde blitt gjort før når GoW kom ut, men aldri så gjennomført. Ikke minst ble det denne gangen gjort i en fengende og svært stilisert Gresk mytologi, med en 'good guy' som var alt annet en snill og grei.

 

GoW har produksjonsverdier som ingen andre utviklere av denne typen spill har å rutte med, og det er det serien scorer på - dog jeg synes heller ikke det fortjener toppscore av den grunn(spillet har faktisk flere steder fått trekk for manglende nyvinning, og gått ned til 8/10-sjiktet, samme som f.eks Prototype).

 

(Btw, jeg har ikke merket input lag, skal se etter det neste gang jeg spiller.)

Lenke til kommentar

1: Jeg ser ikke det spesielle kontra andre spill.

2: Har irriterende elementer (input lag)

3: Det samme går igjen hele tiden.

4: Hvorfor skal det fortjene 10/10?

 

1. Hvilke spill ?

2. Vet ikke hva jeg skal si, kan ikke si jeg noen gang la særlig merke til det.

3. For det første så står GoW allerede på 3 ben. Combat, platform og puzzles. For det andre, nevn ett eneste toppspill hvor du ikke gjør stort sett det samme om og om igjen.

4. Igjen gi eksempler på ting andre spill gjør som gjør at de fortjener 10/10.

 

Det er veldig lett å bare sitte å si "det spillet her er ikke så bra", men med mindre du faktisk kan peke ut hva som gjør at det ikke er så bra så driver du nok bare med synsing. Du har bragt fram 2 eksempler. Normal er kanskje for lett og du mener det er input lag (ett raskt google søk viser absolutt ingen anmeldelser eller forumtråder som snakker om input lag). Hva ellers er det med spillet som du mener gjør at det absolutt ikke fortjener en 10'er ?

Endret av Ares_InnleggNO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...