Gå til innhold

Moneygram, svindel?

Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt å handle inn noen telefoner fra Alibaba.com

Har handlet der fra før, og har ikke blitt scammet eller noe, men har da betalt via paypal.

Men når det kommer til kjøp av elektronikk så er det ingen som tar betaling via paypal, det går bare med Moneygram eller Western Union. Grunnen er vist at de taper penger på å gjøre det via paypal kontra moneygram og western union. Men er det like trygt, eller er det stor sjans for å bli svindlet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet det står mye om svindel der, men har selv handlet noen ting der, som jeg faktisk har fått, så det er ikke bare svindel. Når man handler via paypal, så er det jo veldig sikkert, ettersom man har 60 dagers garanti eller lignendes, men lurer på om Moneygram har det samme.

Lenke til kommentar

Moneygram eller Western Union er vel en fiktiv banktjeneste hvis jeg ikke tar helt feil, og de blir regelmessig brukt av svindlere bla. nigeriasvindlere.

Kilde

Et sikkert kjennetegn på svindel er at svindleren ønsker å betale for en vare ved bruk av sjekk, eller krever betaling gjennom Western Union, MoneyGram,

Du har fått endel advarsler her nå, men det er dine penger og hvis du ikke har problemer med og tape spesifikke beløp er det bare og slå til.

Men når det kommer til kjøp av elektronikk så er det ingen som tar betaling via paypal,

Jeg har handlet mye elektronikk via paypal, er vel heller paypal som ikke vil ha noe med disse svindlerne og gjøre lengere.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg vet det står mye om svindel der, men har selv handlet noen ting der, som jeg faktisk har fått, så det er ikke bare svindel. Når man handler via paypal, så er det jo veldig sikkert, ettersom man har 60 dagers garanti eller lignendes, men lurer på om Moneygram har det samme.

Typisk at de begynner å svindle deg når du legger igjen store penger fordi du har gode erfaringer med butikken.

Lenke til kommentar

Moneygram eller Western Union er vel en fiktiv banktjeneste hvis jeg ikke tar helt feil, og de blir regelmessig brukt av svindlere bla. nigeriasvindlere.

Fiktive banktjenester er det ikke. Western Union er en av de eldste og mest brukte tjenestene for internasjonal pengeoverføring. Og særdeles seriøs. Moneygram er yngre og noe mindre med like seriøs. Så de er særdeles trygge å bruke til å overføre penger til folk man kjenner etc.

Men i og med at det er rene pengeoverføringstjenester så har man ingen "sikkerhetsordninger" knyttet til kjøp/salg.

At de brukes av svindlere er naturlig i og med at de er rene pengeoverføringssystemer og har langt færre krav en f.eks bankoverføringer - og ingen av sikkerhetssystemene som betalingsløsinger som PayPal o.l. har.

Western Union skriver på sine norske sider.

Tips: Ikke send penger til noen du ikke kjenner
.

De har til og med eksempler på Nigeria-svindel etc vist på sine sider.

@Brad.

Du gjør det rette. Å handle med ukjente der man ikke har noen form for sikkerhet er ikke særlig lurt, og som du forstår på det jeg alt har skrevet er det faktisk noe Western Union fraråder på det sterkeste.

Alibaba.com består ellers jevnt over av seriøse aktører, selv om hodene rullet i selskapet grunnet at svindelforetak var sluppet inn. Men omfanget var ikke så stort som enkelte norske nyhetsaktører skal ha det til. Men stort nok til at ledelsen valgte å gå.

I og med at Alibaba.com ikke er en auksjonstjeneste, men en B2B-portal skal du ha mulighet til å henvende deg til Alibaba.com og få verifisert selger. Selger på Alibaba.com må være en bedrift, og de har et godkjenningssystem for selgere (bedrifter) i portalen. Er bedriftene (selger) «China Gold Suppliers» eller «Global Gold Suppliers» skal man i utgangspunktet være trygg.

En del bruker også Escrow for å sikre kjøper.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...