weebl Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hei, driver å jobber med en oppgave hvor jeg skal designe et system som skal måle diverse oppførsler på hester, og en av disse oppførselene innvolverer at hesten innhalerer kraftig så det jeg tenkte er at jeg kunne måle dette med en sensor som måler "omkretsen" på halsen da den vil øke når hesten puster inn. det jeg da lurer på er hvordan sensorer kan brukes til dette? jeg tenkte selv på å bruke et "skyvepotmeter" med en fjærløsning e.l. som gjør at det trekkes tilbake som igjen er montert rundt halsen med en reim elns. men det må vel være noen ferdiglagde løsninger på dette? -weebl Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Forslag: Bruk en rotary encoder. Da kan du måle både lengde og hastighet. Lenke til kommentar
weebl Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 nå skal dette liksom være et "bånd" rundt halsen tenkte jeg og trenger bare å kunne dokumentere at det skjer så sammen med et aksellerometer vil jeg kunne få riktige målinger Lenke til kommentar
tingo Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Strekksensor? Sånne: http://en.wikipedia.org/wiki/Strain_gauge Lenke til kommentar
weebl Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 må bruke denne med et strikk jeg vet kraften i da regner jeg med? da halsen på hesten utvider seg mere enn de strekksensorene av den sorten jeg fant gjør Lenke til kommentar
SolidFloyd Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Strekklapper, eller strekksnor som det ble omtalt som over her, er ikke brukanes til dette formålet.... alt for ømfintlig Ikke at jeg sitter med noen direkte løsning, men om du kommer med litt mere info, så er det mulig litt lettere å komme med tips.. Hvilke måleområde er det snakk om (relativ endring i omkrets)? Er det ønskelig med "one shot" måling, eller er det ønsket sampling av flere målinger over tid? (evnt. da frekvensområdet) Hva er du villig til å betale? Hvilken oppløsning er nødvendig, hvor nøyaktig må det være? Endret 29. april 2011 av SolidFloyd Lenke til kommentar
weebl Skrevet 29. april 2011 Forfatter Del Skrevet 29. april 2011 det er snakk om at det skal måle hvor hurtig/ sakte en hest innhalerer, så snakker vel om bevegelse på noen cm og ja det må måles relativt ofte for at det skal være noen nytte i det. og mtp pris, jo mindre jo bedre Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 det er snakk om at det skal måle hvor hurtig/ sakte en hest innhalerer, så snakker vel om bevegelse på noen cm og ja det må måles relativt ofte for at det skal være noen nytte i det. og mtp pris, jo mindre jo bedre Hvor hurtig/hvor sakte sier du? Hva med en liten boks du henger rundt halsen. Boksen inneholder mikrofon som tar opp pustelyden. Litt behandling og f.eks direkte blåtann overføring av signal til pc og du kan få opp en kurve, så er det bare å se på hvor fort det kommer topper, bredde på toppene etc. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 29. april 2011 Del Skrevet 29. april 2011 (endret) Strekklapper, eller strekksnor som det ble omtalt som over her, er ikke brukanes til dette formålet.... alt for ømfintlig Det trenger dem vel ikke å være. man trenger ikke å feste strekklapen på den mest elastiske delen i systemet vet du. Man kan f.eks ha en strikk tundt halsen på hesten også ha en plastikkstripe med ganske hard plast i midten som holder strikken i sammen også kan man feste strekklappene på denne plaststripen som da vil strekkes mye mindre enn strikken, men som alikevel vil strekke seg proposjonalt med kraften fra strikken (som går opp å ned ettersom den strekkes mer eller mindre). Tykkelsen på plaststripen kan endres hvis den strekker seg for mye (eller for lite) i forrhold til måleområdet til strekklappen. Noe slikt noe: Det burde nokk være mer enn en strekklapp, f.eks 4 stk i en målebru konfigurrasjon for å få et godt resultat. Hvor du f.eks kan ha 2 stk strekklapper på hver side, eller en på hver side pluss 2 stk dummy strekklapper som ikke opplever noe strekk. Husk riktig valg av lim til strekklappen i forrhold til hvilket materiale den skal limes til. Endret 29. april 2011 av flesvik Lenke til kommentar
SolidFloyd Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Strekklapper, eller strekksnor som det ble omtalt som over her, er ikke brukanes til dette formålet.... alt for ømfintlig Det trenger dem vel ikke å være. man trenger ikke å feste strekklapen på den mest elastiske delen i systemet vet du. Man kan f.eks ha en strikk tundt halsen på hesten også ha en plastikkstripe med ganske hard plast i midten som holder strikken i sammen også kan man feste strekklappene på denne plaststripen som da vil strekkes mye mindre enn strikken, men som alikevel vil strekke seg proposjonalt med kraften fra strikken (som går opp å ned ettersom den strekkes mer eller mindre). Tykkelsen på plaststripen kan endres hvis den strekker seg for mye (eller for lite) i forrhold til måleområdet til strekklappen. Det burde nokk være mer enn en strekklapp, f.eks 4 stk i en målebru konfigurrasjon for å få et godt resultat. Hvor du f.eks kan ha 2 stk strekklapper på hver side, eller en på hver side pluss 2 stk dummy strekklapper som ikke opplever noe strekk. Husk riktig valg av lim til strekklappen i forrhold til hvilket materiale den skal limes til. Et slik system, som på sett og vis er en form for ekstensometer, men du vil slite med å få ut målinger med bra repeterbarhet (systemet må da kalibreres for hver gang det skal brukes). Grunnet variasjoner i friksjon. Dog så kan nok det problemet løses på en rekke måter. Men mener likevel at strekklapper, som normalt brukes til å måle små endringer ( μm-området) ikke er der beste her. Men som du sier så kan det være lurt med flere strekklapper konfigurert i en Wheatstone’s bro eller tilsvarende om man skulle velge en slik løsning. Jeg heller heller mot et system ala en blodtrykksmåler, et materiale som man fester rundt halsen, trykksetter dette til et nominellt, kjent trykk, enten med luft eller væske, for så å måle trykkendringen. Men nå har ikke jeg noen peiling på hvordan en hest vil like å få noe greier surra rundt halsen.. hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå