Gå til innhold

Kan jeg fjerne LEDs fra vifter?

Anbefalte innlegg

Har tenkt å fikse litt på et gammelt modprosjekt av en Aplus CS-188 AF, som jeg aldri ble helt ferdig med. Det er lakkert Ferrari-rødt, og har en stor (25 cm) vifte i siden, med blåe leds. Lyser alt for kraftig etter min smak, og jeg synes absolutt ikke det står i stil til rødfargen... Planen var å kjøpe en ny 250mm vifte i svart og montere, men jeg merket først etter lakkeringen at ingen solgte 250 mm som var kompitable med hullene her (altså at hele greia er rund) Jeg ønsker en ny vifte uten leds, helt sort. Kan jeg fjerne LEDene fra vifta? Knekke de av, liksom? Hva er farer vet dette?

Slik ser det ut nå:

2vxf2tv.jpg

Og også om jeg maler selve vifta svart, vil det bli for tungt for den?

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nesten det samme hva du gjør med diodene, så lenge ledningene de er koblet til ikke kortsluttes. Du kan enten kutte ledningen, eller ødelegge diodene fysisk, det spiller ingen stor rolle.

For å lakke tynt er det bare å bruke kort tid. Så lange lakken ikke renner skal det gå greit. 2-3 lag burde holde. Om det første laget ikke dekker 100% av overflaten gjør ikke det så mye, så lenge mesteparten er dekt, og det ikke renner. Om det bare er selve viftebladene du skal lakke kan det lønne seg å demontere vifta slik at andre deler ikke får lakk på seg. Det er uansett lurt å passe på at du ikke lakker rotoren fast i resten av ramma, for når spraylakk tørker blir det litt som lim.

En annen ting som kan være greit er å legge vifta vannrett når du lakker. På denne måten vil du nok hindre at lakken renner, enda bedre.

Nå skal det sies at jeg ikke har lakket noen vifter tidligere, men jeg skal gjøre det i løpet av uken, og har lest og sett på en del bilder av andre som har gjort det.

Håper dette hjalp deg litt på vei :)

Lenke til kommentar

Hehe, takk for tips. Da er diodene tatt ut og vifta demontert. Må bare kjøpe noe lakk. Vil en vanlig sprayboks svart maling fra europris eller biltema holde? Tror faktisk vi har noe liggende...

Du hadde ikke giddet å informere meg om hvordan det går med dine vifter, da? ^^

Lenke til kommentar

Det burde gå helt greit med lakk fra butikkene du nevner, ja. Selv har jeg planer om å bruke lakk fra Biltema.

Jeg er en arbeidslogg her, hvor jeg legger ut bilder av prosjektet mitt. Der legger jeg også ut bilder av viftene når den tid kommer.

Endret av Meh.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...