hina Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hei, har en del problemer med de jeg bor i kollektiv med. De har lite respekt overfor meg, kaster skittentøy i senga mi, skyver søppelavfall inn på rommet mitt, rydder vekk alt som tilhører meg fra fellesarealet, låner private ting uten å spørre osv. Merker at de forsøker å fryse meg ut og det har blitt litt 2 mot 1 tendenser. Det største problemet er festingen. For noen dager siden kom det 20 pers inn i leiligheten kl. 3:30 mens jeg sov og jeg måtte dra derfra i bare pysjen fordi jeg har en valp som blir redd når det spilles høy musikk. Da ble jeg dagen etter kjeftet på for å lage så mye drama når de hadde folk på besøk. Nå har jeg sagt opp leiligheten, men må fortsatt bo der i 3 mnd siden de nekter å finne noen som kan erstatte meg før da. Jeg må nok regne med at de tar enda mindre hensyn nå, derfor tenker jeg å melde fra om husbråk neste gang de holder nach uten å si i fra til meg i forkant. Hvor ille må det var før man kontakter politiet? Og hva blir følgene for dem? Håper på råd : ) Lenke til kommentar
albions Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hei, har en del problemer med de jeg bor i kollektiv med. De har lite respekt overfor meg, kaster skittentøy i senga mi, skyver søppelavfall inn på rommet mitt, rydder vekk alt som tilhører meg fra fellesarealet, låner private ting uten å spørre osv. Merker at de forsøker å fryse meg ut og det har blitt litt 2 mot 1 tendenser. Det største problemet er festingen. For noen dager siden kom det 20 pers inn i leiligheten kl. 3:30 mens jeg sov og jeg måtte dra derfra i bare pysjen fordi jeg har en valp som blir redd når det spilles høy musikk. Da ble jeg dagen etter kjeftet på for å lage så mye drama når de hadde folk på besøk. Nå har jeg sagt opp leiligheten, men må fortsatt bo der i 3 mnd siden de nekter å finne noen som kan erstatte meg før da. Jeg må nok regne med at de tar enda mindre hensyn nå, derfor tenker jeg å melde fra om husbråk neste gang de holder nach uten å si i fra til meg i forkant. Hvor ille må det var før man kontakter politiet? Og hva blir følgene for dem? Håper på råd : ) Tror heller eg vill tatt kontakt med han dere leiger leiligheten av, tviler veldig på at han/hun er intressert i å få rasert leiligheten/kolektivet Lenke til kommentar
hina Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Hei, har en del problemer med de jeg bor i kollektiv med. De har lite respekt overfor meg, kaster skittentøy i senga mi, skyver søppelavfall inn på rommet mitt, rydder vekk alt som tilhører meg fra fellesarealet, låner private ting uten å spørre osv. Merker at de forsøker å fryse meg ut og det har blitt litt 2 mot 1 tendenser. Det største problemet er festingen. For noen dager siden kom det 20 pers inn i leiligheten kl. 3:30 mens jeg sov og jeg måtte dra derfra i bare pysjen fordi jeg har en valp som blir redd når det spilles høy musikk. Da ble jeg dagen etter kjeftet på for å lage så mye drama når de hadde folk på besøk. Nå har jeg sagt opp leiligheten, men må fortsatt bo der i 3 mnd siden de nekter å finne noen som kan erstatte meg før da. Jeg må nok regne med at de tar enda mindre hensyn nå, derfor tenker jeg å melde fra om husbråk neste gang de holder nach uten å si i fra til meg i forkant. Hvor ille må det var før man kontakter politiet? Og hva blir følgene for dem? Håper på råd : ) Tror heller eg vill tatt kontakt med han dere leiger leiligheten av, tviler veldig på at han/hun er intressert i å få rasert leiligheten/kolektivet Det har jeg gjort, men han sier han ikke har fått noen andre klager og bryr seg derfor ikke. Bygget vi bor i er splitter nytt og veldig godt isolert, men jeg bor jo på innsiden.. Lenke til kommentar
albions Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hei, har en del problemer med de jeg bor i kollektiv med. De har lite respekt overfor meg, kaster skittentøy i senga mi, skyver søppelavfall inn på rommet mitt, rydder vekk alt som tilhører meg fra fellesarealet, låner private ting uten å spørre osv. Merker at de forsøker å fryse meg ut og det har blitt litt 2 mot 1 tendenser. Det største problemet er festingen. For noen dager siden kom det 20 pers inn i leiligheten kl. 3:30 mens jeg sov og jeg måtte dra derfra i bare pysjen fordi jeg har en valp som blir redd når det spilles høy musikk. Da ble jeg dagen etter kjeftet på for å lage så mye drama når de hadde folk på besøk. Nå har jeg sagt opp leiligheten, men må fortsatt bo der i 3 mnd siden de nekter å finne noen som kan erstatte meg før da. Jeg må nok regne med at de tar enda mindre hensyn nå, derfor tenker jeg å melde fra om husbråk neste gang de holder nach uten å si i fra til meg i forkant. Hvor ille må det var før man kontakter politiet? Og hva blir følgene for dem? Håper på råd : ) Tror heller eg vill tatt kontakt med han dere leiger leiligheten av, tviler veldig på at han/hun er intressert i å få rasert leiligheten/kolektivet Det har jeg gjort, men han sier han ikke har fått noen andre klager og bryr seg derfor ikke. Bygget vi bor i er splitter nytt og veldig godt isolert, men jeg bor jo på innsiden.. Uansett hadde eg aldri funnet meg i å bli presset ut. Det burde vert omvendt! Lenke til kommentar
hina Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Hei, har en del problemer med de jeg bor i kollektiv med. De har lite respekt overfor meg, kaster skittentøy i senga mi, skyver søppelavfall inn på rommet mitt, rydder vekk alt som tilhører meg fra fellesarealet, låner private ting uten å spørre osv. Merker at de forsøker å fryse meg ut og det har blitt litt 2 mot 1 tendenser. Det største problemet er festingen. For noen dager siden kom det 20 pers inn i leiligheten kl. 3:30 mens jeg sov og jeg måtte dra derfra i bare pysjen fordi jeg har en valp som blir redd når det spilles høy musikk. Da ble jeg dagen etter kjeftet på for å lage så mye drama når de hadde folk på besøk. Nå har jeg sagt opp leiligheten, men må fortsatt bo der i 3 mnd siden de nekter å finne noen som kan erstatte meg før da. Jeg må nok regne med at de tar enda mindre hensyn nå, derfor tenker jeg å melde fra om husbråk neste gang de holder nach uten å si i fra til meg i forkant. Hvor ille må det var før man kontakter politiet? Og hva blir følgene for dem? Håper på råd : ) Tror heller eg vill tatt kontakt med han dere leiger leiligheten av, tviler veldig på at han/hun er intressert i å få rasert leiligheten/kolektivet Det har jeg gjort, men han sier han ikke har fått noen andre klager og bryr seg derfor ikke. Bygget vi bor i er splitter nytt og veldig godt isolert, men jeg bor jo på innsiden.. Uansett hadde eg aldri funnet meg i å bli presset ut. Det burde vert omvendt! Ja, det burde det. Men jeg har ingen på min side og slik orker jeg ikke å bo mer. Lenke til kommentar
albions Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Å kontakte politiet er i alle fall ingen god idè. Da hadde det endt opp med mere krangling. Prøv å finne deg noen gode venninder med samme interesser og spør om dei har eit romm til overs. Lenke til kommentar
hina Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 Å kontakte politiet er i alle fall ingen god idè. Da hadde det endt opp med mere krangling. Prøv å finne deg noen gode venninder med samme interesser og spør om dei har eit romm til overs. Det er ikke noe jeg har lyst til å gjøre, men jeg har tidligere følt meg truet av fulle folk som kommer inn på rommet mitt om natta, derfor vil jeg i hvert fall vite hva jeg skal gjøre for å varsle. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Har du ikke egen nøkkel til rommet ditt slik at ingen kan storme inn på rommet ditt når du sover? Det hadde jeg da jeg bodde i bofellesskap. Men jeg bodde på studentby. Uansett, føler du deg truet, ring politiet. Du skal ikke måtte finne deg i sånt. Jeg har vært borti konflikt selv (riktignok ikke så ille som din), og den enkleste løsningen var at jeg flyttet. Sånt tærer veldig. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Hvem er det du leier fra? Direkte fra eier? Sier kontrakten at det er 3 måneders oppsigelse? Har du depositum? Uansett, en mulighet er å heve leieavtalen. Du kan da flytte på dagen om du vil. Det skal ganske mye til før man får lov til å heve - det kreves "vesentlig mislighold" av avtalen fra en av partene. (http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-002.html#2-12 ) Du bør i alle fall sende skriftlig klage hver gang det skjer noe, så du har skriftlig dokumentasjon. Hvis du må kontakte politiet på grunn av nattebråk kunne det også veie til din fordel (hvis politiet bekrefter at det er bråk). Hvis problemene fortsetter på tross av klager hever du avtalen, og flytter ut. Ellers forstår jeg det slik at utleier i utgangspunktet har en plikt til å forsøke å leie ut hvis du flytter før oppsigelsestiden er over. Hvis han med vilje lar rommet stå tomt slik at du taper penger kan du slippe å betale leie. Du kan også skaffe en ny leietaker selv - utleier kan da vanskelig påstå at han ikke klarte å leie ut rommet. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Utleieren er faktisk forpliktet til å holde vanlig ro og orden på eiendommen (husleieloven § 5-2). Bestemmelsen gjelder ikke bare i forholdet leietaker-andre, men også leietaker-leietaker hvis man har flere leietakere. Ellers er jeg også interessert i spørsmålene Ståle stiller i sitt første avsnitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå