Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Spansk II når man ikke hadde språk på ungdomskolen?[LØST*1000]

Anbefalte innlegg

Hei

Kan noen bekrefte at det er den varianten (Spansk II) jeg skal ta som privatist når jeg ikke hadde språk på ungdomskolen? Jeg lurer fordi når jeg nå har kjøpt VG1 bøkene for Spansk II og det står at de er myntet på de som kan litt spansk fra før av? Noe jeg syns er rart, siden jeg ikke har hatt spansk fra før av i skolen før VGS.

-Takk

Endret av medisinOmsider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Det er Spansk/Fransk/Tysk 1 some er ment for de som ikke har hatt språk på ungdomsskolen

Spank/Fransk/Tysk 2 er de som har hatt språk på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar

Du skal ta Spansk I+II (altså nivå I og nivå II, som er det du må ha når du ikke har hatt fremmedspråk på ungdomsskolen).

Spansk I+II har de samme kompetansemålene og samme eksamen som Spansk II. (se her og her.)

Tanken er at enten man har hatt spansk 4+4+5 t/u på vg1, vg2 og vg3 eller på ungdomsskolen og 4+4 t/u på vg 1 og vg2 skal man ha samme kompetansen. Systemet er en smule forvirrende, og jeg er ikke sikker på om jeg har lyktes i å formidle det, så legger ved bilde under.oss_sprak_stor.jpg

Hvis du hadde fulgt kurset på skolen hadde du hatt nivå I-bok på vg 1 og vg2, og en nivå II-bok på vg3. Akkurat hvordan det er bygd opp med bøker kommer an på hvilket læreverk du benytter, men hvis vi for eksempel ser på Aschehoug sine bøker vil det si at du må gjennom pensumet i både Mundos Nuevos 1 (nivå I) og Mundos Nuevos II (nivå II)

Håper dette var litt oppklarende.

NB! Litt andre regler gjelder hvis du gikk ut ungdomsskolen før 2009. Du kan i så fall muligens slippe unna med kun nivå I. Det har med overgangen til Kunnskapsløftet å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må altså ha Spansk I+II. Når det kommer til pensum så blir jeg ikke klok på hva jeg skal kjøpe. Kanskje det bare er Spansk I bøkene + Spansk II bøkene. Spansk II bøkene aleine er jo ikke ment på de som er nybegynner. Nå har jeg kjøpt VG1 Spansk I bøkene, det er en start iallefall.

Lenke til kommentar

Du skal altså gjennom både nivå I og nivå II i spansk. Nøyaktig hvor mange bøker det er kommer an på hvilket læreverk du bruker. Men i de fleste er det nok én for nivå I og én for nivå II slik som i eksempelet jeg postet tidligere. Det er litt vanskelig for meg å skjønne hvilke bøker du har kjøpt, da de fleste bøkene er basert på nivået og ikke klassetrinnet. (Som nevnt kan man ha nivå II enten på vg1 og vg2 eller man kan ha det på vg3.) Hvis du poster navn på bøkene du har kjøpt er det enklere å svare.

Lenke til kommentar

Siden du skal gjennom både nivå I og II virker det på meg som du må både gjennom Vidas 1 og 2 og Vamos 1 og 2. Det skal nevnes at jeg ikke har noen erfaring med læreverket. Det du imidlertid må huske på er at eksamen tester deg i kompetansemålene og ikke i bøkene. Dersom du har hatt noe spansk før er det slett ikke sikkert du trenger alle bøkene. På den annen side så har du jo kjøpt Vidas 1, noe som kanskje tyder på at du ikke har hatt spansk før. Jeg vet ikke hvordan det med fremmedspråk fungerte da du gikk på videregående.

Lenke til kommentar

Jeg hadde spansk faktisk, men jeg fikk 2 i det. Husker ingen grammatikk. Men jeg husker en del gloser faktisk. Trenger alle bøkene, vil ha 6 i både muntlig og skriftlig. Skal henge opp lapp på universitetet så kanskje jeg finner noen som kan spansk som vil lære norsk i bytte. Kompetansemålene er meget generelle og er likt for alle språkene, så det er helt ok det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...