Gå til innhold

Nytt objektiv til 450D. Men hvilket?

Anbefalte innlegg

Nå har jeg sust rundt med kit-linsen til min 450D i en god del år, uten å finne riktig objektiv å oppgradere til. Jeg har et ganske lite budsjett, og kommer ikke til å kunne kjøpe noe dyrt obkektiv...

Jeg går veldig mye frem og tilbake mtp. hva slags objektiv jeg vil ha. Helst vil jeg ha hele pakka, men må vel innse at jeg må starte et sted og ikke ta alt på en gang.

Det jeg savner mest er å kunne ha noe lyssterkt og mer tele. Men jeg skjønner jo at for å få dette må jeg nok sette meg et mål, og spare - for det er ikke noe jeg har råd til nå. Men så er det jo også sånn at jeg helst vil ha objektivet akkurat nå..!

Så de jeg har tenkt litt på er:

- Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG Macro eller Canon EF-S 55-250 IS.

- Og så har jeg lyst på noe rundt 50 mm som er lyssterkt. Canon EF 50mm f/1.8 II er jo billig, men er det bedre å heller legge ut en lapp eller to til, å kjøpe f.eks Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM?

- Så har jeg også tenkt på Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro, men skjønner jo at da må jeg bare velge dette, og heller ta tele og 50mm senere.

Så jeg trenger nok litt hjelp! :) Er noen av de objektivene jeg har nevnt noe å satse på?

Edit: Å lese igjennom noe man poster er tydelighvis oppskrytt... :p

Endret av CherryFreak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig ville jeg helst kjøpt 50mm 1.8 og spart til 100mm 2.8. 100mm kan brukes til andre ting enn macro pga USM, så kjøp akkurat den, ikke Tamron 90mm eller Sigma 105mm.

Om du syns du trenger mer lys på 50mm, selger du 1.8 og kjøper 1.4. Kjøper du brukt, er det ikke store verditapet.

Edit: og 70-300mm til Sigma er bortkastede penger. Du får rekkevidde, ja, men bildekvaliteten er elendig. 50-250mm er bedre, men jeg ville fortsatt kjøpt lyssterk fastoptikk.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...