FromAtotheZ Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 (endret) hei når jeg gamer klikker pcen. jeg får ikke BSOD det er bare pcen som fryser. alt av lyd som ble spilt av fryser også med høy lyd(skurring). CORSAIR HX 750W ATX12V 2.2 / EPS12V GIGABYTE GEFORCE GTX 560 TI SO 1GB PCI-E DVI/HDMI INTEL CORE I5 2500K 3.30GHZ 6MB S-1155 CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB) ASUS P8P67 B3 P67 S-1155 ATX vet ikke om det er fordi pcen blir for varm ettersom jeg ikke får loggført temperaturene/vet ikke om noen programmer som gjør det. har alle de nyeste driverene så det burde ikke være noe problem. jeg har forresten byttet grafikkortet allerede fordi jeg trodde det var det det var noe galt med... men har fortsatt samme problem. jeg har testet ram, cpu og grafikk. testene sier rammen er fin og cpuen er fin. men pcen fryser når jeg tester grafikken. jeg vet ikke om det er fordi grafikkortet er ødelagt eller om det er hovedkortet som ikke fungere som det skal. kanskje greit å fortelle at pcen skrur seg av og på flere ganger under oppstart! jeg vet ikke om det er hovedkortet som det er noe galt med... men det vet kanskje dere? Endret 17. april 2011 av FromAtotheZ Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Er dette i alle spill? Tempen kan du sjekke med GPU-Z og Realtemp. Har du oppdaterte drivere, da spesielt mtp. skjermkortet ditt? Isåfall kan du prøve eldre drivere, evt. beta for å se om det utgjør noen forskjell. Lenke til kommentar
FromAtotheZ Skrevet 17. april 2011 Forfatter Del Skrevet 17. april 2011 (endret) takk for svar! dette skjer for det meste i høyintensitets spill som shogun, hvor det kreves mye av grafikkortet. men jeg har også problemer med Starcraft 2 uansett hvilke grafikksettings jeg har på. jeg har testet grafikkortet med FurMark. temperaturene viser til det jeg har lest på nette, rundt 86 grader. jeg har rundt 80-85 grader på full load. pcen krasjer når den har kjørt kortet på full load i noen minutter. jeg testet ram med memtest86 og cpu med prime95, ingen av disse viste tegn til bekymring. jeg har oppdatert driverene til gpuen. Endret 17. april 2011 av FromAtotheZ Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 høres jo ut som om det er temperaturen som er problemet. Riktignok er Nvidia sine kort varme, men over 80 grader høres mye ut, og mener dette var helt i grenseland for mitt gamle GTX280 iallefall. Har du forsøkt å klokke ned kortet litt? Vet ikke om dette er et fabrikk-OC kort, men det er ikke alltid at de funker like godt. Vet ikke om du merker noen forskjell på viftehastigheter i forhold til belastning på kortet. Viftene bør jo jobbe hardere jo mer pes du utsetter GPU for. Dette kan du sjekke via Riva-tuner iallefall. Der får du opp en masse info om kortet i sanntid. Vet ikke om det kan være noe i forhold til kabinettets plassering som gir problemer. For tett innat veggen? Fot foran vifte eller liknende? Eller rett og slett at du har plassert kort eller stæsj i kabinettet som hindrer luftflyten inn til vifta på skjermkortet. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. april 2011 Del Skrevet 17. april 2011 Tempen er noe høy, men ikke faretruende. Disse kortene kan fremdeles kjøre fint med temp i de nitti så jeg tror ikke tempen er problemet, ihvertfall ikke på selve kjernen. Muligheten er jo at det er dårlig kontakt mellom kjøleren og noe annet på kortet. Lenke til kommentar
johnandre93 Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) CPU temps? Har du overklokket? Hvor lenge testet du CPUen? Sjekket du temperaturene mens du gjorde det? Endret 18. april 2011 av johnandre93 Lenke til kommentar
FromAtotheZ Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 jeg har et 600T case. testene viser at det har en tendens til litt høye temperaturer, det er ingen kabler som blokkerer veien for luftgjennomstrømning ettersom jeg har alt fint og ryddig most bak det står også midt i rommet, fordi jeg må gjøre så mye med den, så luft burde heller ikke være noe problem. på 100% load ligger temperaturen på CPU under 55 grader (H50). den er ikke overklokket og jeg kjørte testen til den hadde gjort seg ferdig noen ganger. jeg klarer ikke å teste CPUen mer i prime95. hver gang jeg lar den stå litt i prime restarter bare pcen :[ Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Skjønner det dithen at "SO" står for Super Overclocked. Vet ikke om det følger med noe program som lar deg justere viftehastigheter og frekvenser. Dersom det lar seg gjøre så ville jeg justert viftehastigheten til 100% og sett om dette hjalp noe på temperaturen Eventuelt så ville jeg forsøkt å sette ned Vram og Gpu frekvensene til et tilsvarende kort uten "SO" - disse finner du jo i spesifikasjoenene. "SO" kortene er jo i bunn og grunn bare kort med brikker som har kommet igjennom tyngre testregimer enn andre. Det kan jo være at problemet ligger i at de har pushet grensen litt for hardt her. Lenke til kommentar
FromAtotheZ Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 jeg kan jo prøve, men nå er jeg mer bekymret for at CPUen ikke lar seg teste. det virker veldig spesielt at pcen slår seg av hver gang jeg prøver å teste den. Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Hva måler du cpu-temp med? Har du seneste bios og hva viser bios mtp temp? Lenke til kommentar
FromAtotheZ Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 jeg måler cpu temp med CPUID. jeg har faktisk ikke oppdatert til den nyeste biosen. nå har jeg prøvd å laste ned ny bios men jeg skjønner ikke hvordan jeg får oppdatert biosen fra ROM filen? Lenke til kommentar
FromAtotheZ Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 durr... jeg måtte bare laste ned bios på en usb stick, kjøre bios, gå i advanced mode, gå til tools, trykke på ausu ez flash 2, der fant den automatisk biosen jeg hadde lyst til å oppdatere, trykke ok to ganger og biosen var ferdig installert. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 19. april 2011 Del Skrevet 19. april 2011 Og da var problemet løst? Lenke til kommentar
FromAtotheZ Skrevet 19. april 2011 Forfatter Del Skrevet 19. april 2011 jeg tror faktisk det geir xD Lenke til kommentar
FromAtotheZ Skrevet 22. april 2011 Forfatter Del Skrevet 22. april 2011 problemet er ikke løst likavel xP etter å ha byttet grafikkort, psu og CPU... samtidig som jeg har testet rammet... må jeg vel bare konkludere med at det er noe feil på hovedkortet? Lenke til kommentar
Duqe Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Leste i et utenlandsk forum om at sandy bridge cpuen som er kjernen til at pcen fryser, jeg har samme cpu og pcen fryser like mye på et P67 som på Z68 chipset, ram også byttet uten at det hjalp. Dette er fordi cpuen klokker seg ned automatisk og strømspenningen blir redusert for mye. Men i går satte jeg ram volten manuelt til det som er anbefalt, core volten satte jeg til minium 1.19 og har ikke siden ikke opplevd mer frysing. Å klokke ned ram eller bytte rambanker hjelper heller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå