Gå til innhold

De 5 beste skytespillene i tredjeperson

Anbefalte innlegg

Nå finnes det ikke noen norsk lov som sier at hvis det står 18+ på spillet at INGEN under 18 år kan spille det. Det er en anbefaling, og ingen butikk kan nekte en 14-åring å kjøpe det. Gutten/jenta har full rett til å kjøpe det :)

Er helt enig at visse spill ikke burde spilles av folk under 18, men ingenting kan egentlig stoppe dem ;)

Savner selv Mass Effect, Red Dead Redemption og/eller Gears of War. Men god liste, og liker at Vanquish ble nevt =D

De har ingen plikt å nekte en 14-åring å kjøpe et 18-årsgrensespill, men de har vel rett til å nekte?

Ja de kan nekte, men om kunden setter seg totalt på bakbena og nekter å bevege seg ut av butikken før han/henne har fått kjøpt spillet så har kunden all rett ;)

Allikevel, er noen lover som kan komme under TV-spill, §382 (dataspill går inn under -eller lignende-):

"Med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller med begge deler straffes den som utgir eller frambyr til salg eller leie eller på annen måte søker å utbre film, videogram eller lignende der det i underholdningsøyemed er gjort utilbørlig bruk av grove voldsskildringer."

Gjelder ikke dette videresalg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjelder ikke dette videresalg?

Vet ikke. For alt jeg vet så kan det gjelde totalforbud av et spill eller en film i et land, eventuelt hva som må endres for at spillet/filmen skal bli lovlig å selge i et land. Det er ikke spesifisert at dette er relatert til alder, eller om det er distributøren, butikkselger, etc. som er ansvarlig.

Allikevel, skjønner ikke at dette er strengere på film enn spill. På film er dette mer juridisk bindende. Spill gir allikevel en mer interaktivt følelse av volden enn det filmer gir, og i mange spill må man selv bevist gjøre en rekke handlinger.

Jeg hadde ikke solgt spill til personer som er par år under anbefalt aldersgrense uten at foreldrene er til stede da det er de som har ansvar for hva ungene skal få lov til å spille.

En annen ting som også er veldig uheldig for spillmiljøet, til tross for at det sikkert ikke oftest er relatert til voldelige spill, er alt oppstyr som dukker opp når unge begår vold eller drap og dette kan knyttes opp til at han/hun har spilt voldelige spill.

Lenke til kommentar

Vet ikke. For alt jeg vet så kan det gjelde totalforbud av et spill eller en film i et land, eventuelt hva som må endres for at spillet/filmen skal bli lovlig å selge i et land. Det er ikke spesifisert at dette er relatert til alder, eller om det er distributøren, butikkselger, etc. som er ansvarlig.

Det må det være i og med at PEGI ikke er noen lov: (Sitert fra PEGI's hjemmeside)

Aldersmerking fungerer som en veiledning til forbrukerne (især til foreldre), og er dermed til hjelp når de skal avgjøre om de skal kjøpe et visst produkt eller ikke.

PEGI gir råd om hvor godt et spill passer en viss aldersgruppe. Men ingen barn er jo like, og til syvende og sist er det foreldrene som bør bestemme hva barna deres er i stand til å se eller oppleve.

PEGI's "aldersgrense" er kun en hjelp, ikke en lov :)

Allikevel, skjønner ikke at dette er strengere på film enn spill. På film er dette mer juridisk bindende. Spill gir allikevel en mer interaktivt følelse av volden enn det filmer gir, og i mange spill må man selv bevist gjøre en rekke handlinger.

Hvordan er dette strengere på film?

Ser flere spill som får 18-års aldersgrense enn filmer. 18 år finnes jo nesten ikke på film lenger ;)

Jeg hadde ikke solgt spill til personer som er par år under anbefalt aldersgrense uten at foreldrene er til stede da det er de som har ansvar for hva ungene skal få lov til å spille.

Der ser jeg heller ann personen og spillet litt :) Men er helt enig at for unge folk bør ikke spille Dead Space og sånt. Men jeg har vært borti flere spill med 18-års aldersgrense, nesten uten banning, og ikkenoe blod (ja, vold, men lite av det "ekle") som jeg mener nesten alle kunne spilt. Hvertfall en 15-16 åring ;)

En annen ting som også er veldig uheldig for spillmiljøet, til tross for at det sikkert ikke oftest er relatert til voldelige spill, er alt oppstyr som dukker opp når unge begår vold eller drap og dette kan knyttes opp til at han/hun har spilt voldelige spill.

Det er utsagn som kommer hele tiden som jeg mener selv har ingenting med den utførte volden å gjøre. Det har jo til og med blitt utnyttet av kriminelle, som han som hadde sett Dexter...

Tviler sterkt på at sånne ting har noe med saken å gjøre. Folk må ha ett problem i første omgang og tenkt tanken på det før de eventuelt spilte det spille eller så den filmen.

Lenke til kommentar

Mangelen på Gears of War og Uncharted gjør lista ganske irrelevant. Har kun spilt DS2(kun demo) og Vanquish(hele spillet) på denne lista. Har også spilt Dead Space(hele spillet) og det syns jeg var meget bra, men langt unna Uncharted 2. Vanquish var altfor kort og altfor kjedelig + elendig historie.

Lenke til kommentar

Hvordan er dette strengere på film?

Ser flere spill som får 18-års aldersgrense enn filmer. 18 år finnes jo nesten ikke på film lenger ;)

Jeg tenker på oppfølging av aldersgrensen på film.

Der ser jeg heller ann personen og spillet litt :) Men er helt enig at for unge folk bør ikke spille Dead Space og sånt. Men jeg har vært borti flere spill med 18-års aldersgrense, nesten uten banning, og ikkenoe blod (ja, vold, men lite av det "ekle") som jeg mener nesten alle kunne spilt. Hvertfall en 15-16 åring ;)

Sant nok. 18-årsgrense jo den høyeste grensen, og innhold kan være enorm forskjell fra spill til spill. Forskjellige spillbutikker har vel faste regler på slikt som de ansatte må følge.

Det er utsagn som kommer hele tiden som jeg mener selv har ingenting med den utførte volden å gjøre. Det har jo til og med blitt utnyttet av kriminelle, som han som hadde sett Dexter...

Tviler sterkt på at sånne ting har noe med saken å gjøre. Folk må ha ett problem i første omgang og tenkt tanken på det før de eventuelt spilte det spille eller så den filmen.

Jeg er enig i dette, og har irritert meg nokså mye over media sin vinkling av forskjellige saker. Selv om spill ikke trenger å ha noe med selve volden å gjøre, er det uheldig for spillmiljøet da dette ofte blir en rask syndebukk. Media bryr seg ikke alltid om hva som er realiteten så lenge det de skriver selger.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

At Uncharted 2 ikke er med pga. "feil sjanger" blir så riv ruskende galt for meg. Red Dead Redemption burde vel også trumfet Mafia 2 med god margin. Neste gang burde det understrekes en fem-seks ganger at dette er rent subjektive meninger som ikke har noe som helst med spillmarkedet og gamer.no sine anmeldelser og gjøre.

Lenke til kommentar

At Uncharted 2 ikke er med pga. "feil sjanger" blir så riv ruskende galt for meg. Red Dead Redemption burde vel også trumfet Mafia 2 med god margin. Neste gang burde det understrekes en fem-seks ganger at dette er rent subjektive meninger som ikke har noe som helst med spillmarkedet og gamer.no sine anmeldelser og gjøre.

Det du skriver har blitt nevnt utallige ganger tidligere, så ser ut til at flertallet ikke er helt enige med Gamer.no. Ser ikke ut til at Gamer er så interessert til å svare på innleggene heller uansett.

UC2. ME2, MGS4 og RD:R er ikke shooters selv om de er tredjeperson, men det er heller ikke Alan Wake, Splinter Cell eller Mafia 2 som er med på listen. Gears of War er en av de mest omtalte 3rd person shooter-spillene som er ute, men den holdt ikke til lista. Stusser også på at de legger vekt på dagens marked, uten å spesifisere datt, menes det konsoll eller hva som er hot akkurat nå? Noen spill som er med på listen har jo vært ute i et år.

Lenke til kommentar

Det du skriver har blitt nevnt utallige ganger tidligere, så ser ut til at flertallet ikke er helt enige med Gamer.no. Ser ikke ut til at Gamer er så interessert til å svare på innleggene heller uansett.

UC2. ME2, MGS4 og RD:R er ikke shooters selv om de er tredjeperson, men det er heller ikke Alan Wake, Splinter Cell eller Mafia 2 som er med på listen. Gears of War er en av de mest omtalte 3rd person shooter-spillene som er ute, men den holdt ikke til lista. Stusser også på at de legger vekt på dagens marked, uten å spesifisere datt, menes det konsoll eller hva som er hot akkurat nå? Noen spill som er med på listen har jo vært ute i et år.

Dead Space 2 er Survival Horror og Vanquish er vel det eneste rene TPSet på den lista, men til tider føles det mer som tredjepersons action.

Uncharted og RDR er langt mer skytespill enn de spillene på lista.

Endret av Only Chaos
Lenke til kommentar

Både Uncharted 2 og Red Dead Redemption sin historie drives jo fremover av skyting/action/utforsking. Så personlig syns jeg de ikke kan plasseres i noen annen klasse. Selv om det kombineres med adventure (på en fortreffelig måte).

Men fra jeg leste anmeldelsen om Uncharted 2 fra gamer har jeg alltid sett på det de produserer med et skeptisk øye - og det er vel ingen vei tilbake sånn sett. Men bare gøy å være uenig :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...