Gå til innhold

Brannalarmsystem for hus (trådløst)


Anbefalte innlegg

Jeg bor i et hus der det er bruk for et system i brannvarslingen. Huset er på 4 etasjer, inkludert loft og kjeller, og når det er helt ferdigbygd vil det ha 3 boenheter;

$bo1 har 1ste etasje og en del av kjelleren.

$bo2 har kjeller med fyrrom, inngang i 1ste etasje, boligdel i 2dre etasje og kontor på loft.

$bo3 vil ha bare deler av kjeller.

 

$bo1 og 2 er forbundet gjennom et teknisk rom i kjeller med branndør, mens $bo3 er fysisk adskilt med mur.

 

Nå er det jo selvfølgelig mulig å putte trådløse brannalarmer i hele huset, men det vil være veldig vanskelig å finne ut hvor det alarmen går. Jeg har funnet systemer som lar det være mulig å sette de brannalarmene som ikke oppdager røyk til å være "stille", men i tillegg til utformingen av huset, er det også veldig mye støybeskyttelse i huset, så om man feks prøver å finne lyden fra $bo3 vil det sannsynligvis være ganske umulig å høre om lyden er i $bo1 eller 2.

 

Så det jeg (tror jeg ser etter) er display som kan vise hvor alarmen går, eller systemer med tale ("Alarm utløst sikringsskap 2dre etasje"). Er det display, må jeg kunne ha 3 stk av de, en for hver boenhet. Gjerne også muligheten for å kople til en alarm på utsiden av huset om mer enn en brannvarsler skulle utløses, eller tilkopling for alarmanlegg som varsler brannvesen? Samt en mulighet for å skru det hele av skulle det vise seg å være feil.

 

Taleutgaven høres for meg mest praktisk ut.

 

Finnes noe slikt jeg tenker på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du vil ha er et adresserbart system. En mulighet kan være Elotec Royal. 1 sentral per boenhet.

 

Praktiske ting som om der er mulig å programmere inn navnet på adressen/sonen i sentralen og om man kan deaktivere brannalarmen fra sentralen må du nesten undersøke nærmere.

 

Om du likevell skulle droppe trådløst system har jeg personlig blitt veldig glad i Eltek sine systemer. Autronica er vel også ganske greie systemer.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Når det er snakk om trådløst og adreserbart er det bare Elotec og Eltek jeg vet om på det profesjonelle brannalarmmarkedet. Finnes også kombialarmer, men da er fort kvaliteten en annen og funksjonaliteten lavere.

 

Når man snakker trådløst og adreserbart er prisen fort høy! Mao man kan fort kable i en time eller to pluss detektor/sokkel/kabel for samme pris som en trådløs detektor satt opp.

Lenke til kommentar

Der jeg leier hybel har de trådløst brannalarmanlegg. De begynner og pipe når batteriet i senderen er lavt, så det er ikke noe problem.

 

Hvordan det er med disse adresserbare, så regner jeg med sentralen vil gi beskjed om den mister kontakt med melderen.

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Har du noken fellesareal? Der alle kan kikke i et betjeningspanel.

Finnes bøttevis med anlegg som er adresserbare.

Du vil da lett kunne sjå hvilken detektor som er utløyst.

Noken typer trådlause system er og FG godkjente for bolig. Dog litt usikker om godkjenninga gjelder bolig med fleire boenheter. Hadde uten tvil gått for eit trådbasert system. Med egne sirener osv.

 

Ein kan og i mange anlegg programmere ein viss forsinkelse på aktuelle områder. Så om $bo1 steiker grandisen litt for lenge, så løyses sirena ut der og han kan eksempelvis ha 30 sek på å stoppe den falske alarmen før $bo2 og $bo3 får musikk i sine leiligheter.

 

Finnes mange muligheter.

Lenke til kommentar

Har du noken fellesareal? Der alle kan kikke i et betjeningspanel.

Utover det tekniske rommet i kjelleren der $bo1 og 2 er "sammenkoplet" er det ingen slike fellesarealer. $bo1 og 2 har inngangsdør i 1ste etasje ved siden av hverandre, mens $bo3 har inngang i kjeller, på motsatt side av huset.

 

Jeg vet fordelene og bakdelene ved trådløse anlegg, men det vil bli veldig stygt og jævla vanskelig å sette opp et trådbasert system, så det er utelukket.

Lenke til kommentar

hvorfor adresserbart? det er en liten bolig med 3 deler. en sentral per boenhet og ferdig med det. skal du bli fort fattig så vert adresserbart. hvor mange detektorer trur du at du trenger per boenhet? adresserbart skal hjelpe med å finne den detektoren i det rommet som har løst ut. på store anlegg så er det så å si påkrevd, eller burde det. DNV-det norske veritas krever det på alle skip. på skip kan man f. eks. ha over 300-500 stk. blandet med flamme,ionisk, optisk, og varme detektorer i mange kombinasjoner med og uten intern summer. i tillegg kommer manuelle meldere, dør magneter og mye mer på samme sløyfa. bare selve alarmorganene som går på en egen sløyfe. analogt system er godt nok. ellers har du store produsenter som noby og Autronika. mangen sentraler er dritt å bruke. dårlig bruksanvisninger og med trådløst ser jeg at det blir mer problemer. feilsøking blir et helvete. ved flere feil så vil det pipe over alt. det er jeg godt kjent med. man blir veldig forvirret.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei meitemark.

 

Anbefaler følgende produkt hvis du velger trådløst system:

EO 120 M1

EO 120 M1

 

Anbefaler følgende produkt hvis du velger trådbundet system:

Jubilee 8 eller 15

Jubilee

 

 

Elotecs patenterte arnestedsfunksjon leder deg enkelt til brannstedet - ett trykk på hvilken som helst varsler stanser lyden i alle varslerne unntatt den som først oppdaget røyk.

 

Kjell Jonny

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...